Německo za dva týdny začne vypínat DVB-T, na DVB-T2 zatím přešlo 18 procent dotčených domácností

0 komentářů 14.3.2017 / Jan Potůček

UVNITŘ VIDEO – Zájem zůstat u terestrické televize deklarovalo 44,1 procenta domácností, pro něž je to primární způsob příjmu signálu. Pozemní cestou televizi sleduje desetina domácností.

Proslulá německá důslednost se zatím neprojevuje v ochotě domácností, které přijímají televizní signál na klasickou anténu terestricky, pořídit si nové přijímače a přejít na vysílání ve standardu DVB-T2. Německo přitom již za dva týdny – 29. března – začne vypínat první vysílače DVB-T (k úplnému vypnutí DVB-T dojde v roce 2019). Z průzkumu společností TNS Infratest, jehož výsledky zveřejnil server Broadbandtvnews.com, vyplynulo, že na příjem DVB-T2 dosud přešlo jen 18 procent německých domácností, jichž se tato změna dotkne. Pozemní cestou v Německu přijímá televizní signál zhruba 10 procent domácností, většina dává přednost satelitu a kabelu.

Téměř polovina domácností zůstane u terestriky

Z těch domácností, jichž se dotkne vypínání DVB-T, na nový systém DVB-T2 hodlá podle průzkumu přejít 44,1 procenta. Část diváků terestrické televize ale hledá alternativy typu OTT, tedy audio a video služeb přes internet. Touto cestou se po vypnutí DVB-T chce vydat 12,6 procenta domácností, které dosud spoléhaly na terestrický příjem televizního vysílání. Dalších 11,7 procenta bude migrovat ke kabelové televizi, 10,8 procenta k satelitní televizi a 3,6 procenta k IPTV, tvrdí agentura TNS Infratest. Zadavatelem průzkumu, který proběhl v lednu letošního roku mezi více než tisícovkou respondentů ve věku 14 až 69 let, je provozovatel OTT služby Zatto.

Z výsledků šetření také vyplývá, že víc než pětina dotčených domácností (21,6 procenta) stále ještě není rozhodnuta, zda přejde na DVB-T2. Z těch domácností, kterých se přechod na DVB-T2 týká, si již 13 procent pořídilo televizor s tunerem DVB-T2 a 4,5 procenta vyřešilo přechod na novou generaci digitálního vysílání koupí set-top-boxu. Terestrické televizní vysílání přijímá v Německu zhruba 3,4 milionu domácností. Ve větších městských aglomeracích jde zhruba o čtvrtinu až třetinu všech domácností, z celostátního hlediska o desetinu. V tom se Německo zásadně liší od České republiky, kde je na terestrickém příjmu televizního signálu závislých zhruba 60 procent domácností.

Ukázka německé informační kampaně k přechodu na DVB-T2

„Přestože je proces přechodu na DVB-T2 v České republice teprve na začátku, je na trhu už více jak 600 certifikovaných modelů televizních přijímačů a většina dnes prodávaných televizí již umožňuje příjem v novém standardu,“ říká ředitel regulace Českých Radiokomunikací (CRA) Marcel Procházka. Proces certifikace zajišťují právě CRA a seznam certifikovaných přijímačů zveřejňují na webu www.dvbt2overeno.cz, kde jej pravidelně aktualizují. „Delší doba souběhu stávajícího DVB-T a nového DVB-T2 vysílání tak umožní přirozenou obměnu přijímačů pro velkou část domácností a servisní firmy budou mít čas pro úpravy společných televizních antén,“ vysvětluje Procházka, proč budou oba vysílací standardy vedle sebe fungovat tři roky, než se sítě DVB-T vypnou.

Komerční televize za servisní poplatek

Pozice terestrického vysílání byla v souvislosti s přechodem na DVB-T2 u našeho západního souseda ohrožena úvahami hlavních komerčních televizí, že se z této platformy zcela stáhnou. Nakonec se tak nestalo a trh se shodl na obchodním modelu téměř kompletní programové nabídky v HD kvalitě za nízký měsíční servisní poplatek. Zakódovány a zpoplatněny jsou komerční kanály, veřejnoprávní stanice zůstávají v DVB-T2 dostupné volně v režimu free-to-air, rovněž v HD verzích. Také Česká televize, která již nyní šíří v DVB-T tři své programy v HD kvalitě, by po spuštění svojí přechodové sítě DVB-T2 měla takto vysílat všech šest svých kanálů v HD.

Vážným konkurentem terestrického televizního vysílání v Německu se stávají streamovací služby. Pokud by k nim skutečně přešlo téměř 13 procent domácností, jež dosud přijímaly DVB-T, představovalo by to 450 až 500 tisíc nových zákazníků. Tolik klientů má například česká pobočka kabelové společnosti UPC. Zájem přejít na služby typu OTT deklarují zejména lidé ve středním věku od 30 do 49 let. V této věkové kategorii zvažuje migraci ke streamovacím službám dokonce pětina německých domácností. „Televizní streaming se pomalu ale jistě etabluje jako rovnocenná alternativa zejména k zemskému a satelitnímu vysílání,“ míní šéf streamovací služby Zattoo Jörg Meyer.

Propagační sport na službu Freenet TV, komerční televize v DVB-T2

Mladší diváci míří k OTT službám

„Lidé dnes už hojně využívají možnosti streamování hudby a filmů na vyžádání, což je jen malý krůček k tomu, aby tímto způsobem do budoucna přijímali přes internet i televizní kanály,“ míní Meyer. Záleží však na kvalitě a rychlosti internetového připojení, což je například na českém trhu limit pro služby IPTV. Naopak hybridní televizní vysílání HbbTV, které není tak náročné na datový tok jako plnohodnotné IPTV, představuje zajímavou doplňkovou službu terestrického vysílání. Po přechodu na DVB-T2 půjde o jednu z výhod této vysílací platformy, kterou většina provozovatelů televizního vysílání využívá již nyní v sítích DVB-T.

„Naprostá většina dnes prodávaných certifikovaných přijímačů DVB-T2 umožňuje vedle příjmu lineárního vysílání také zpřístupnění obsahu prostřednictvím internetu pomocí standardu HbbTV. Televizní stanice tak mohou divákům zajistit přístup ke zcela novému obsahu a službám, včetně zpětného sledování nebo interaktivních aplikací,“ upozorňuje Marcel Procházka z CRA. Česká televize takto například nabízí svůj rozsáhlý archiv pořadů iVysílání.cz nebo speciální zpravodajskou lištu ČT 24, televize Prima zase svoji internetovou videotéku Prima Play. Pozadu nejsou ani menší hudební kanály Óčko nebo nejnověji lidovková Šlágr TV.

Německé domácnosti mohou prostřednictvím DVB-T2 přijímat okolo 40 televizních programů, především v HD rozlišení. Pro sledování komerčních stanic je nutný dekódovací modul, který je možné vložit do slotu televizoru nebo set-top-boxu, spárovaný s přístupovou kartou. Zájem o nové přijímače však zatím není příliš veliký. Do konce letošního ledna se prodejcům elektroniky podařilo prodat okolo 400 tisíc televizorů a set-top-boxů DVB-T2/HEVC. Loni v prosinci, kdy gradovala další fáze informační kampaně k přechodu na DVB-T2, se podle sdružení Deutsche TV-Platform, se prodalo 63 tisíc přijímačů DVB-T2, které jsou v Německu označeny pečetí DVB-T2 HD. Za celé čtvrté čtvrtletí 2016 šlo o 213 tisíc přijímačů.

Vstup do Diskuse

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *