V polovině letošního roku sledovaly televizi ve vysokém rozlišení obrazu dvě třetiny německých domácností. Meziročně jejich počet stoupl o 12 procent.

Druhá televizní digitalizace přispěla k větší penetraci televizního vysílání ve vysokém rozlišení obrazu (HDTV) v německých domácnostech. Start pozemních vysílacích sítí DVB-T2 a ukončení vysílání některých vysílačů DVB-T letos v březnu vedl ke skokovému rozšíření dostupnosti HD pro německé diváky. Zatímco v polovině loňského roku deklarovalo příjem HD programů 53,1 procenta německých domácností, ke konci letošního prvního pololetí jich bylo již 65,7 procenta. Vyplývá to z pravidelné roční monitorovací zprávy o digitalizaci od sdružení Die Medienanstalten. O třetinu také vzrostl počet domácností, které využívají služeb Video On Demand, tedy videa na vyžádání.

HD pozemní cestou? Dva miliony německých domácností

Prostřednictvím pozemních televizních sítí DVB-T2 přijímají HDTV přibližně dva miliony německých domácností. Terestrickou televizi obecně sleduje 7,4 procenta domácností, přechod na DVB-T2 zatím vedl k mírnému poklesu jejího podílu na trhu. Pozemnímu televiznímu vysílání se začíná blížit IPTV, již u našich západních soused využívá aktuálně 6,9 procenta domácností. Nejrozšířenějším způsobem příjmu televizního signálu v Německu zůstává kabel a satelit. Kabelovou televizi využívá 45,9 procenta domácností, satelit 45,7 procenta. Překvapivě vysoká popularita satelitního příjmu je dána dostupností bezplatných komerčních kanálů, které jsou na jiných platformách, včetně té pozemní, zpoplatněny. Obecně roste zájem německých diváků o nelineární vysílání a video služby na vyžádání.

Diváci z mladší cílové skupiny 14 až 29 let dokonce již upřednostňují nelineární sledování televizních pořadů a před klasickým televizním vysíláním. Nelineárním video službám dává přednost 45 procent diváků z této věkové kategorie, klasickému lineárnímu vysílání 38 procent. Video služby na vyžádání používá 71,3 procenta Němců mladších 30 let, v celkové populaci jde o 35,7 procenta diváků. Přepočteno na „hlavy“ jde o 24,8 milionu lidí. Nárůst počtu domácností s příjem HD vysílání přímo souvisí s nástupem DVB-T2, protože pozemní televizní sítě druhé generace obsahují výhradně programy ve vysokém rozlišení obrazu. Oficiální kampaň k přechodu na DVB-T2 prezentuje nový typ digitálního vysílání jako DVB-T2 HD.

Na klasickou anténu přijímá televizi v Německu jen něco přes sedm procent domácností

HDTV míří o do českých sítí DVB-T2

Druhá televizní digitalizace zároveň přispěla k růstu podílu placených televizních služeb na německém trhu, protože komerční televize v DVB-T2 svůj signál kódují a diváci musí za jejich příjem platit měsíční poplatek 5,75 euro (přibližně 150 korun). Bezplatně lze v DVB-T2 sledovat pouze dvacítku veřejnoprávních kanálů ARD a ZDF. Rovněž ty vysílají v HD rozlišení. Stejný postup plánuje i Česká televize, která ve své přechodové síti DVB-T2, jež by mohla odstartovat již letos v říjnu, bude šířit kompletní programovou nabídku v HD kvalitě. Dosud bylo možné v regionálních terestrických sítích s omezeným pokrytím naladit pouze programy ČT 1 HD, ČT 2 HD a ČT Sport HD. V přechodovém veřejnoprávním multiplexu DVB-T2 tak budou dostupné všechny programy ve vysokém rozlišení – ČT 1 HD, ČT 2 HD, ČT Sport HD, ČT 24 HD a ČT Déčko HD / ČT art HD.

Omezený počet HD programů chce ve své přechodové síti DVB-T2 nabídnout i společnost Digital Broadcasting. Podle předběžných informací by mělo jít o stanice Joj Family HD a Prima Comedy Central HD. České Radiokomunikace ve své přechodové síti s HD vysíláním z kapacitních důvodů nepočítají, multiplex bude brzy naplněn programy ve standardním rozlišení obrazu. Radiokomunikace totiž musí do své přechodové sítě přednostně umístit všechny televizní programy z multiplexů 2 a 3 a zbytek kapacity může být využit pro programy vysílané v regionální síti 8. Situace by se měla změnit okolo roku 2020, kdy se přechodová síť CRA rozdělí na dva nové multiplexy, které nahradí dosavadní celoplošné multiplexy 2 a 3, které vysílají ve standardu DVB-T. Poté bude dostatek kapacity i pro HD kanály. Záležet však bude na zájmu samotných televizí, zda si budou ochotny připlatit za využívání většího datového toku. Pro některé stanice je ale volné šíření jejich HD verzí nemyslitelné, nabouralo by to jejich obchodní strategii.

Obsah budoucí přechodové sítě DVB-T2 České televize bude pro diváky asi největším lákadlem

Česká televize v roce 2020 ukončí SD vysílání

Podíl českých domácností, které přijímají televizní vysílání v HD kvalitě, každoročně narůstá. Ke konci roku 2015 jich bylo 45 procent, třikrát tolik co v roce 2012, kdy končila první televizní digitalizace. Nejčastějším zdrojem signálu HD vysílání byly regionální pozemní sítě DVB-T, poté satelit a kabelová televize nebo IPTV. Od vypnutí posledního analogového televizního vysílačů rostl podíl domácností s příjmem televize v HD kvalitě o 10 procentních bodů ročně, a tento trend se nadále drží, takže aktuálně se Česká republika pohybuje těsně pod čísly, které zveřejnilo Německo. Přechod na DVB-T2 by mohl rozvoji HDTV ještě pomoci. Významnou roli sehraje Česká televize, která po vypnutí sítí DVB-T ukončí vysílání ve standardním rozlišení obrazu a nadále bude vysílat pouze v HD kvalitě.

Stejnou strategii zvolila ČT i pro satelit. Na rozdíl od komerčních televizí však HD vysílání nepovažuje za prémiovou službu, kterou by bylo třeba pro diváky extra zpoplatnit. Naopak Nova s Primou trvají na tom, že HD verze svých programů volně v pozemním vysílání nenabídnou. V minulosti takto sice vysílaly formou experimentu v DVB-T2, postupně ale přešly na systém plateb od provozovatelů placených televizních platforem za možnost zařazení HD verzí programů do jejich programové nabídky. Distribuční poplatky dnes představují menší díl příjmů obou velkých komerčních televizních skupin a ani Nova, ani Prima se rozhodně nebudou chtít vzdát. Nelze tedy vyloučit, že do DVB-T2 zařadí jen volné SD verze, jejichž kvalita však může být s ohledem na neprokládané řádkování lepší než v DVB-T. Nezodpovězenou otázkou je také přístup k HD vysílání ze strany ostatních televizních skupin.

Štítky