Televize si od nástupu HbbTV 2.0 slibují nástup placených služeb. Čeká se, která stanice jako první přijde s online hazardem. Legislativa na tuto možnost zatím nemyslí.

Masivní rozvoj placených služeb přes aplikace hybridního vysílání očekávají tvůrci aplikací od nástupu standardu HbbTV 2.0. Podle Lukáše Hniličky ze společnosti Hybrid Company nelze vyloučit, že se prostřednictvím HbbTV 2.0 na televizní obrazovky dostane online sázení a další druhy hazardu. „HbbTV je v České republice tak trochu „na vodě“. Ví to provozovatelé vysílání i tvůrci aplikací. Uvidíme, která stanice jako první riskne sázky a hazard v HbbTV, který se v klasickém televizním vysílání nesmí objevovat,“ prohlásil Hnilička na úterním Kulatém stolu DigiZone.cz s názvem „Znamená hybridní vysílání budoucnost televize?“.

Hybridní vysílání, které charakterizuje červené tlačítko na dálkovém ovladači televizoru, v Česku aktuálně využívá zhruba 400 tisíc domácností. Podle průzkumu agentury Nielsen Admosphere pro Asociaci televizních organizací (ATO) jsou HbbTV aplikace aktivně používané na sedmi procentech televizorů (jde o 360 tisíc domácností). Televize Prima letos v srpnu zveřejnila vlastní průzkum, podle něhož HbbTV v tuzemsku využívá pravidelně 1 325 567 diváků. Obě čísla se navzájem fakticky potvrzují, protože podle údajů Českého statistického úřadu připadá v České republice na jednu domácnost zhruba 3,5 členů. Ne každý televizor, který je připojený k internetu, ale zároveň využívá HbbTV. Podle ATO je 18 procent televizorů v Česku „online“, ale HbbTV používá jen méně než polovina.

Karel Hykš z Primy (s mikrofonem) upozornil na nebezpečí přehlcenosti uživatelů HbbTV reklamou (Foto: Václav Udatný)

Nepřehánějme to s reklamou, varují tvůrci aplikací

Hybridní vysílání představuje pro televize zajímavý způsob, jak doplnit své lineární vysílání o možnost sledování pořadů z archivu, zprostředkování různých obsahových bonusů, ale také přesně cílené reklamy. Například u reklam, kde si zadavatel zaplatí vedle klasického televizího spotu i doplňkové informace, se divákovi s aktivovanou HbbTV objeví při vysílání spotu na obrazovce červený bod, který mu nabízí další informace. Po zmáčknutí červeného tlačítka se divák může dozvědět další podrobnosti o nabízeném zboží, nebo o nejbližších obchodech, kde ho lze zakoupit. HbbTV pracuje s podrobnými údaji o uživateli, například jeho lokalizaci pomocí IP adresy.

Někteří tvůrci HbbTV aplikací se ale obávají, aby přibývající reklamní formáty neodradily diváky od používání hybridního vysílání. „Zadavatelé by se měli snažit vyvíjet takové aplikace HbbTV, které nebudou pro uživatele otravné a nabídnou jim nějaké bonusy, třeba slevy, a ne aby to byla jenom samá reklama. Je to o tom, zda divákům vytvoříme Pavlovův reflex na červené tlačítko, nebo ho budou opomíjet,“ upozornil na Kulatém stolu DigiZone.cz Jan Kovařík ze společnosti Kinet. Podle Lukáše Hniličky se do HbbTV snaží dostat Google se svým reklamním systémem AdSense, ale zatím má kromě televizorů s operačním systémem Android smůlu. „Televizí s Androidem je na trhu minimum,“ dodal Hnilička.

Jan Zeman z České televize slíbil, že Kavčí hory připraví HbbTV aplikaci o počasí a další aplikace věnované velkým televizním projektům jako je StarDance (Foto: Václav Udatný)

Google proto hledá jiná řešení, aby mu v HbbTV „neujel vlak“. Zároveň ale hrozí nebezpečí, že podobně jako na internetu budou diváci kvůli reklamě od Google používat systémy na její blokování AdBlock. Nebezpečí přehlcenosti reklamou v HbbTV si dobře uvědomuje televize Prima, která podle VOD & HbbTV managera Štěpána Hykše omezuje „otravné“ reklamní formáty tak, aby uživatele neodradila. „Televize na Západě se nebojí jít u HbbTV do fullscreenu. Po spuštění aplikace se menu objeví přes celou obrazovku. U nás jsou aplikace výrazně uživatelsky přívětivější a kvalitnější,“ míní Hykš. „Prima používá full screen jen u 20 procent reklamy, z toho polovinu tvoří self promo. Červený bod podle našeho průzkumu vnímají jako rušivé asi jen tři procenta diváků. Oproti tomu červené tlačítko jako vstupní bod do HbbTV zná okolo 70 procent diváků,“ uvedl manažer Primy.

HbbTV nabízí lepší pohled na chování diváků

Lukáš Kokoška ze společnosti Grand IT přiblížil, jak HbbTV aplikace může pomáhat šířit obsah, který se nevejde do klasického televizního vysílání. „Spravujeme aplikaci pro ostravskou TV Polar, přes kterou je možné zasílat regionální informace z jednotlivých radnic měst, jež se nedostanou do klasického vysílání. Dnes má každý množství dat a je to o tom, jak je dopravit k uživateli. HbbTV je jednou z cest,“ míní Kokoška. Podle Josefa Vašici ze společnosti Stream Circle nelze zužovat hybridní vysílání pouze na internetovou aplikaci. „Pro nás je zajímavé propojování starého lineárního světa s onlinovým světem – streamování vysílání, doplnění vysílání o klikací funkce a la internet. Člověku se na obrazovce objevuje úplně nové prostředí,“ říká.

Díky HbbTV se z obrazovky stává multimediální panel, v němž si uživatel sám může nastavovat prostředí, jaké chce. „Máme velmi přesnou informaci o tom, jak se nám diváci chovají, dokážeme přitlačit a ubrat na reklamě, ale i změnit to prostředí a pořad. Nechápeme tedy HbbTV jenom jako internet, ale jako celé prostředí,“ dodal Vašica. Sběr dat o chování diváků HbbTV si pochvaluje i Lukáš Kokoška. „Nabízí úžasné možnosti sledování chování diváků, kam přepínají a kdy, proč. Tato data se dají získat online a mohou být přesnější než z Google Analytics. Zjistíte, kdy lidé utíkají a co je nezajímá a naopak co je zaujalo, když se k vašemu programu vrací,“ líčí.

Lukáš Hnilička (Hybrid Company) věří, že přechod na DVB-T2 pomůže vybavenosti domácností televizory s HbbTV (Foto: Václav Udatný)

DVB-T2 může pomoci většímu rozšíření HbbTV

Data z HbbTV mohou být přesnější než dnešní peoplemetrové měření, shodují se tvůrci aplikací HbbTV. V současné době ale nemohou klasické měření televizní sledovanosti nahradit, protože vzorek uživatelů HbbTV není reprezentativní a hybridní vysílání stále využívá jen malý zlomek diváků. Přesto se tato data stanou i součástí nové vlny měření televizní sledovanosti od společnosti Nielsen Admosphere, která začne v příštím roce, kdy se čeká další výrazný nárůst počtu televizorů využívajících HbbTV. Pomoci by tomu měla i druhá televizní digitalizace a přechod na DVB-T2. „Všechny televizory na trhu už budou HbbTV ready, ale bohužel ne HbbTV 2.0. Spíše to bude HbbTV 1.5. Generaci 2.0 mají nyní v základu jen televizory LG,“ říká Lukáš Hnilička.

Podle Jiřího Lichého, Strategic managera pro HbbTV v Českých Radiokomunikacích, ale divákům, kteří v současné době využívají na svém chytrém televizoru HbbTV a budou si k němu pořizovat set-top-box DVB-T2, hrozí, že o možnost příjmu hybridního vysílání přijdou. „Televizor s HbbTV, ke kterému bude připojen set-top-box DVB-T2 bez HbbTV, neumožní příjem HbbTV,“ varoval Lichý.

Štítky