Začátkem dubna s každý rok koná v Las Vegas světový veletrh novinek v oblasti televizní techniky NAB. V České republice pak v červnu následuje akce společnosti ABEX v Mikulově, která přináší to nejlepší, co se objevilo na NAB.

O výstavě NAB, jedné z nejdůležitějších prezentací televizní techniky, kde se dá vyčíst budoucnost směrování vývoje celého mediálního průmyslu, jsme psali v článku Budoucnost televizního vysílání podle NAB z pohledu zavádění nového vysílacího standardu v USA, který celý vysílací proces sjednocuje na bázi internetového protokolu IP.

Pohled na produkční proces přinesla konference společnosti ABEX (Assotiated Broadcast Experts) Society, která sdružuje odborníky z oboru elektronických medií, výroby audiovizuálních a multimediálních programů a inženýringu. V moravském Mikulově se konala první červnový den pravidelná konference zaměřená na novinky z letošního veletrhu NAB určená zejména pro odborníky z televizních společností, jichž se na jihu Moravy zúčastnilo na 130. Byla to již 17. konference s tímto zaměřením. Hlavním posláním je seznamovat domácí odbornou veřejnost s českými firmami, které se prosadily na světovém audiovizuálním trhu. Jejich přehled, který na úvod uvedl prezident společnosti Ing. Martin Junek, je na následujícím obrázku.

Čeští vystavovatelé na NAB 2018

České firmy

Jednou z těchto vystavujících společností je PROVYS, která po 20 let vyvíjí a nabízí software orientovaný na řízení produkčních procesů. Příkladem mohou být AMC NETWORKS International nebo BT SPORT. Její celosvětový úspěch vedl k založení samostatné divize STREAM CIRCLE. Je to platforma pro malé a středně velké TV kanály nebo pro již existující televizní stanice, které si mohou rozšířit počet kanálů i přes IPTV. Mohou si naplánovat program sestavený z vlastních příspěvků a do tohoto programu vkládat loga, grafiku, texty nebo i živé vstupy. Hotový program je možno odbavovat buď do své vlastní sítě, pokud takovou mají, nebo prostřednictvím cloudových služeb. Základem je jednoduché uživatelské prostředí ve webovém prohlížeči.

Pro firmu AVECO, která se léta věnuje automatizaci odbavování, se s novým systémem ASTRA nabízí další možnosti implementací a náhrad některých jiných konkurenčních systémů jako je Pebble Beach, nebo Sundance. Firmě se podařilo proniknout i na velmi konkurenční americký trh pro multikanálovou stanici KLCS.

Přehled instalací automatizace odbavení firmy AVECO (Foto: Václav Udatný, Televizníweb.cz)

Obecný přehled o nejnovějších výrobcích světových technologických firem poskytl pan Vaněk ze společnosti Smart Informatics. Zmínil se také o dokončení přechodu regionálních stanic ČRo na centrální platformu produkčního systému Dalet, který umožní všem stanicím ČRo přístup k jednotné centrální databázi multimediálních digitálních dat. V letošním roce integrují technologii do přenosového vozu pro Český rozhlas, který jím bude realizovat přenosy a natáčení v exteriéru. Pro společnost Sazka a.s. zajišťovali přechod výroby z SD na HD s kamerami Panasonic, kompletní modernizaci studia s režií a záznamy EVS. Jejich dodávky kromě televizí míří také do ČEZu, vydavatelství Borgis, nebo i na Karlovu univerzitu, Fakultu sociálních věd, která na redakčním a produkčním systému DALET zajišťuje výuku studentů.

Řada firem již dnes připravuje kodeky a transkodéry z SDI na IP a obráceně spolu s vysokou přenosovou rychlostí, nízkou latencí a lehkou, téměř bezeztrátovou kompresí pro zpracování v televizních studiích. Příkladem je další český vystavovatel na NAB firma COMPRIMATOR, jejímž programem je komprese živého videa pouze na bázi softwarových řešení.

Zpravodajský software úspěšně po celém světě nabízí firma Octopus. Její zástupce na konferenci zmínil, že nelineární platformy ve Spojených státech již v loňském roce převálcovaly klasické broadcastery. To má samozřejmě i vazbu na dorůstající miléniovou generaci, které je již jedno, jak je zpravodajství střiženo, nebo v jaké kvalitě je odvysíláno.

Pan Krsek při prezentaci o IP distribuci videa (Foto: Václav Udatný, Televizníweb.cz)

Přednáška pana Krska z Cesnetu nazvaná „Perspektiva vysílání 8k v kontextu českého broadcastu“ se více zaměřila na budoucnost televize v IP obecně. Na rozdíl od klasického broadcastu je zainteresováno více hráčů a jiný propojovací ekosystém. K tomu přistupují i jiné zájmy, než jen nejlepší a nejkvalitnější propojení, navíc video mění významně strukturu nákladů – vyšší přenosové pásmo, citlivost na kvalitu sítě i její nestejnoměrné vytížení v čase.

Příkladem mohou sloužit velké sportovní akce, poslední MS v hokeji sledovalo souběžně 160 000 diváků, což si vyžádalo přes 500 Gb/s datového toku. Při příští letní Olympiádě v Tokiu je možno očekávat nárůst datového toku na 1 Tb/s. S rozvojem HbbTV jen u nás dojde k postupnému připojování TV přijímačů do IP sítí a je možno očekávat, že jich bude přes 1,5 miliónu. Budoucí řešení nemohou spočívat ve vyšších platbách za IP distribuci videa, omezování kvality pro diváky, nebo to nechat běžet a z dálky pozorovat, jak to dopadne. Vysílatelé by měli začít budovat vlastní IP distribuční streamy a s operátory spolupracovat na vyšší úrovni, než jen na dodání stále vyšší kapacity. Do hry by ale také musel vstoupit regulátor, který by vhodně nastavoval podmínky pro takové služby.

Zahraniční prezentace

Nezbytnou součástí televizní výroby jsou na vstupu kvalitní objektivy, kamery a kontrolní monitory. Objektivy pro kamery s vysokou rozlišovací schopností prezentovala firma Zeiss a Cannon (s kamerami Ultra HD a HDR) a řadu video monitorů přizpůsobených pro zobrazení HDR videa s rozlišením 4K společnost EIZO.

Jako obvykle, kromě českých úspěšných společností, které se prosadily na světovém trhu v tomto oboru, se akce zúčastnily i některé zahraniční společnosti, které jsou známými dodavateli svých zařízení do Čech a Moravy (interkomy Riedel, Rohde & Schwarz nebo referenční monitory EIZO).

Kompletní portfolio výrobků od video serverů, kodérů, datových úložišť, monitoringu a měření až po vysílače a gap-fillery představil zástupce rakouské pobočky Rohde&Schwarz. Zajímavým produktem je RelayCaster – řešení pro kontribuci i distribuci živého obsahu přes veřejné IP sítě, které je spolehlivé i při 50% výpadku paketů. Tímto způsobem funguje největší kontribuční síť přes veřejný internet v Evropě až pro 120 kanálů s redundantním nastavením.

Pánové Straka a Egerer o Relay Caster firmy Rohde&Schwarz (Foto: Václav Udatný, Televizníweb.cz)

Připravenost pro UHD 4K ohlásila společnost DELLEMC (spojení počítačové DELL s výrobcem velkokapacitních úložišť EMC) v řadě Isilion. Kompletní produkční systém pro odbavení až čtyř streamů na NAB představila americká firma NewTek z Texasu. Unikátní systém je založen na jejich proprietárním protokolu NDI, který video transformuje do IP prostoru, protože jsou ve firmě přesvědčeni, že tento způsob nahradí v budoucnosti zavedené formáty SDI a HDMI.

České zastoupení firmy EIZO představilo kompletní portfolio svých kontrolních monitorů pro rozlišení 4K – DCI pro filmovou výrobu v rozlišení 4096×2160 a UHD pro televizi v rozlišení 3840×2160. Většina z nich umí zpracovat i standardy s vysokým dynamickým rozlišením (HDR). K nahlédnutí byl i zcela nový panel CG3145 – první LCD panel nové generace dosahující jasu 1000 cd/m2 a kontrastem 1000000:1, který je kompatibilní s HDR formátem Dolby vision. Konstrukce obrazovky je znázorněna na obrázku.

Schematické znázornění nového typu panelu LCD EIZO

Otázce HDR byla věnována samostatná přednáška. Podrobný popis technologie HDR prezentoval na konferenci Ing. Líška. Je jen škoda, že jeho přednáška následovala až po představení monitorů EIZO. Využití vysokého dynamického rozsahu je v poslední době novým trendem ve vysílání. Původně se s ním počítalo až v systémech UHDTV, ale v poslední době se uvažuje i o jeho zavádění při HD vysílání, které obohacuje o větší rozsah jasu a více barevných odstínů. Principům a problematice HDR se budeme věnovat v dalším samostatném článku.