Ministerstvo průmyslu a obchodu chce s kampaní počkat až na schválení Technického plánu přechodu na DVB-T2. Jeho projednávání vláda odsunula z června na srpen.

Letošní Vánoce budou pro diváky v Praze poslední, kdy budou moci na klasickou anténu přijímat pozemní digitální vysílání České televize ve standardním rozlišení obrazu v systému DVB-T. Během těch příštích v roce 2019 se již neobejdou bez nového televizoru nebo set-top-boxu vhodného pro příjem pozemní digitální televize nové generace DVB-T2. Ačkoli do vypínání DVB-T vysílání České televize v Praze zbývá necelých 500 dní (dojít by k němu mělo nejpozději koncem listopadu 2019), stále ještě nezačala státní informační kampaň k přechodu na DVB-T2. Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO), které ji má mít na starosti jež by mělo do kampaně investovat až 350 milionů korun, nyní start kampaně znovu odsouvá.

Nejdříve letos na podzim

Původně se mělo zahájení kampaně vázat na start a rozvoj tří přechodových sítí DVB-T2, které zajišťují souběžné vysílání televizních programů ve standardech DVB-T a DVB-T2. První přechodový multiplex odstartoval již loni v březnu, druhý následoval na přelomu roku a třetí letos v březnu. V současné době dvě ze tří přechodových sítí DVB-T2 pokrývají signálem přes 98 procent obyvatel Česka, přesto informační kampaň neprobíhá a stát nechává informování o vysílání ve standardu DVB-T2 na samotných provozovatelích těchto sítí. Podle Štěpánky Filipové, tiskové mluvčí a ředitelky odboru komunikace MPO, by se kampaň měla vázat na Technický plán přechodu na DVB-T2, jehož návrhem se měla do konce června zabývat vláda.

Původní červnový termín ale kabinet posunul až na srpen. Mezitím první vládu premiéra Andreje Babiše vystřídala druhá, které se podařilo získat důvěru Poslanecké sněmovny. Střídání kabinetů se dotklo i výměny ve vedení MPO, ministra Tomáše Hunera vystřídala ministryně Marta Nováková. Ta se musí s problematikou přechodu na DVB-T2 teprve seznámit a jelikož její resort je předkladatelem návrhu Technického plánu přechodu, měla by být schopna jej obhájit před kolegy ve vládě. To však zároveň znamená další posun startu státní informační kampaně. „Pro danou věc je důležitý technický plán přechodu na DVB-T2, který má projednat vláda. Od výsledků jednání se odvíjí další kroky,“ uvedla pro Televizníweb.cz mluvčí MPO.

V Praze dojde k vypínání prvních programů ve standardu DVB-T již v listopadu příštího roku

Pomoci měla ČT, ta však od spolupráce upustila

Ministerstvo však dosud nemá jasno ani ve způsobu, jakým bude kampaň realizovat: tedy zda si najme externí dodavatele a jakým způsobem je bude vybírat. Ve stejné situaci se příprava kampaně nachází minimálně rok. Když se Televizníweb.cz loni v srpnu tázal MPO na stav příprav státní informační kampaně k přechodu na DVB-T2, Kryštof Čeřovský z tiskového oddělení ministerstva odpověděl, že „informační kampaň je v přípravě“. Resort podle jeho slov zvažoval všechny varianty možné realizace kampaně, od možnosti, že si ji zajistí MPO samo, po využití externích dodavatelů. „V současnosti dostupné informace o přechodu na DVB-T2 jsou k dispozici na webových stránkách MPO. Termín spuštění vlastní kampaně nebyl ještě stanoven,“ uvedl tehdy Čeřovský.

Sekce webu MPO věnovaná DVB-T2 však nebyla od roku 2016 aktualizována, takže ani nezachytila start a rozšiřování tří přechodových sítí DVB-T2. Ministerstvo do značné míry spoléhalo na spolupráci s Českou televizí, která měla být hlavním informačním kanálem o druhé televizní digitalizaci. Kavčí hory plánovaly, že s MPO podepíší memorandum o vzájemné spolupráci, k tomu však nakonec nedošlo. Memorandum totiž ČT vyjednávala ještě před loňskými parlamentními volbami, kdy MPO vedl sociálnědemokratický ministr Jiří Havlíček. Po volbách resort připadl vítěznému hnutí ANO, což by ještě nemuselo plány s memorandem zhatit, ale ministerstvo financí přišlo s návrhem na novelu zákona o daních, která by zrušila nedávno zavedené vratky DPH pro Českou televizi a Český rozhlas. Právě z těchto vratek ale chtěla obě veřejnoprávní média financovat digitalizaci.

Generální ředitel České televize Petr Dvořák chtěl podepsat memorandum o spolupráci s MPO, které by vedlo ke společné informační kampani o druhé televizní digitalizaci. Plány ministerstva financí na zrušení vratek DPH pro ČT a ČRo tuto spolupráci zhatily. (Foto: Česká televize)

Za stát zaskakují soukromé subjekty

Plán s memorandem a společnou informační kampaní tedy spadl pod stůl a ČT si jede kampaň ve vlastní režii zaměřenou pouze na své diváky. Připravila informační spoty, kterými provází populární moderátor ČT 24 David Stach, a připravila speciální sekci na svém webu. Využila také spolupráce s Českým rozhlasem. Do dalších mediatypů se ale ČT příliš nehrne. Roli státu ve vztahu ke spotřebitelům suplují České Radiokomunikace (CRA), které připravily a provozují systém certifikací televizních přijímačů vhodných pro sledování českého vysílání DVB-T2. Výsledkem je nálepka CRA se sloganem „DVB-T2 ověřeno“, kterou jsou označovány televizory a set-top-boxy kompatibilní s tuzemskými sítěmi DVB-T2. Formou tiskových zpráv propaguje DVB-T2 také společnost Digital Broadcasting.

Masivnější informační kampaň by se ale docela jistě hodila již letos na podzim, v předvánočním období, kdy si lidé budou kupovat nové televizory. Stát by jim měl vysvětlit, jaké základní technické parametry by měl splňovat přijímač vhodný pro sledování programů šířených v DVB-T2 a jaké výhody jim přinese chytrý televizor kompatibilní s HbbTV, tedy hybridním vysíláním. Ostatně, po vypínání DVB-T vysílání České televize v Praze, k němuž dojde v listopadu 2019, by měly již na přelomu let 2019 a 2020 následovat i komerční televize a v celé republice by mělo vysílání ve starém standardu skončit do června 2020. Pro státní informační kampaň zbývají tedy necelé dva roky, což je vzhledem k (ne)připravenosti MPO poměrně krátká doba.