UVNITŘ DOKUMENT – Pověstných za pět minut dvanáct bude projednávat kabinet premiéra Andreje Babiše harmonogram druhé televizní digitalizace v Česku. Vláda jej má schválit do konce srpna.

Druhá televizní digitalizace by se v Česku měla hnout z mrtvého bodu, v němž se nachází kvůli dosud neschválenému plánu přechodu na nový standard pozemního digitálního televizního vysílání DVB-T2. Již zítra bude mít vláda tento dokument na programu svého jednání, dokonce jako první bod. V návrhu Technického plánu přechodu na DVB-T2 se do poslední chvíle dělaly změny, poslední ještě minulý pátek 24. srpna. Vesměs šlo o kosmetické úpravy a doplňování termínů a vysílacích kanálů do tabulek v přílohách dokumentu. I tak ještě není ve všech případech jasno, na jakých kanálech budou některé sítě DVB-T2 vysílat. TPP například neřeší přechodový kanál DVB-T2 pro multiplex 4 (Přechodovou síť 13) z Čertovice u Jablonce nad Nisou.

Nejasnosti dále panují i u některých dokrývačů veřejnoprávní přechodové i finální sítě DVB-T2. V těchto případech TPP uvádí, že záleží na výsledku mezinárodní koordinace kmitočtů, kterou zajišťuje Český telekomunikační úřad (ČTÚ). Jasno je v případě sítí Českých Radiokomunikací, které mají koordinovány kmitočty pro vysílače vysokého i nízkého výkonu.

A v čem je TPP tak důležitý?

Půjde o závazné vládní nařízení, které určí, kdy a kde dojde k vypínání stávajících celoplošných multiplexů DVB-T a fakticky tedy k přechodu na nový vysílací standard DVB-T2. Pokud nebude mít vláda jiný názor, k uvolnění pásma 700 MHz a přepnutí na nový standard by mělo dojít do 30. června 2020. V dokumentu však stále figuruje i datum 1. února 2021, které jako termín dokončení druhé televizní digitalizace obsahuje loňská diginovela zákona o elektronických komunikacích. Tento termín je závazný pro přepnutí na DVB-T2 mimo pásmo 700 MHz (470 – 694 MHz).

Finální návrh Technického plánu přechodu na DVB-T2 pro vládu by Jan.Potucek on Scribd

Jde i o uvolnění cesty pro čtvrtého mobilního operátora

Termín ukončení vysílání ve standardu DVB-T je důležitý kvůli „vyklizení“ televizního kmitočtového pásma 700 MHz, které bude podle rozhodnutí Evropského parlamentu použito pro potřeby mobilních datových sítí nové generace (patrně 5G). Pro Českou republiku to znamená možnost vzniku čtvrtého plnohodnotného mobilního operátora vedle stávajících společností T-Mobile, O2 a Vodafone. ČTÚ již deklaroval, že chce do konce letošního roku připravit podmínky aukce pásma 700 MHz a v příštím roce ji vypsat. Zvýhodnit chce nové subjekty, které by konkurovaly současné mobilní „velké trojce“. Zároveň předpokládá, že zisk z aukce kmitočtů půjde do miliard korun. Nový operátor by musel do začátku vynaložit nejméně dvě miliardy Kč, což by ale svazovalo ruce ohledně cenové politiky vůči budoucím zákazníkům.

V pásmu 700 MHz nyní funguje zhruba třetina všech televizních vysílačů. Jejich vypnutí a odevzdání kmitočtů mobilním operátorům se označuje za „druhou digitální dividendu“. První proběhla po přechodu z pozemního analogového na pozemní digitální vysílání ve standardu DVB-T, kdy se v roce 2012 uvolnilo pásmo 800 MHz pro potřeby GSM sítí. Trend „ukrajování“ televizního spektra se po druhé digitální dividendě zastaví. Důvodem je fakt, že nejméně do roku 2030 je pásmo 470 – 694 MHz na evropské i národní úrovni garantováno provozovatelům sítí pro televizní vysílání. V roce 2025 má začít diskuse ohledně budoucího využívání celého UHF pásma po roce 2030, které je dnes využíváno hlavně pro televizní vysílání a mobilní sítě.

Připraví nyní už ministerstvo průmyslu a obchodu slibovanou státní informační kampaň k přechodu na DVB-T2? (Foto: MPO)

Přijde nyní očekávaná informační kampaň?

Technický plán přechodu na DVB-T2 je důležitý i kvůli naplánování státní informační kampaně k druhé televizní digitalizaci. Kampaň má mít na starosti ministerstvo průmyslu a obchodu a její start se měl původně vázat na spuštění přechodových sítí DVB-T2. Ty však již v některých případech vysílají již půldruhého roku, aniž by kampaň pod taktovkou státu probíhala. Suplují ji subjekty, jichž se přechod na DVB-T2 přímo dotýká, ale viditelná plošná kampaň, která by masově zasáhla i diváky, jimž informace o technických novinkách běžně unikají, zatím neprobíhá. Samotné ministerstvo průmyslu a obchodu její přípravu a start váže právě na schválení návrhu TPP vládou. Teoreticky bychom se tak státní kampaně mohli dočkat již letos na podzim, v době předvánočních nákupů.

Pro diváky, kteří se chystají pod stromeček pořídit nový televizor, je kampaň životně důležitá, aby nenakoupili „výhodně“ v akci televizi, která sice bude mít tuner DVB-T2, ale ne kodek HEVC, nýbrž MPEG-4. Takové přijímače totiž nedokáží zpracovat obraz českého vysílání DVB-T2 a divák jejich prostřednictvím naladí pouze zvuk. Vzhledem k tomu, že Česká republika v souvislosti s přechodem na DVB-T2 nezakáže prodej přijímačů, které nejsou kompatibilní s českými vysílacími sítěmi, počet takto „napálených“ spotřebitelů může být značný. Informace o probíhajících certifikacích přijímačů a pečeti „DVB-T2 ověřeno“, kterou udělují České Radiokomunikace vhodným televizorům a set-top boxům, se totiž nedostane ke všem.