Necelá pětina diváků terestrické televize sběhne k satelitní televizi, kabelu nebo IPTV. Naopak od placených služeb k DVB-T2 odejde více než desetina diváků.

Druhá televizní digitalizace spojená s vypínáním stávajících sítí DVB-T a přechodem na nový vysílací standard DVB-T2 nepovede k masovému exodu diváků k jiným, neterestrickým televizním platformám. Vyplývá to z průzkumu agenturyMR.THINK, jehož výsledky v úterý prezentovaly na semináři o DVB-T2 České Radiokomunikace (CRA). Podle nich si hodlá bezplatný terestrický příjem televize po přechodu na DVB-T2 ponechat 81 procent z těch, co momentálně přijímají signál z pozemních vysílačů. Nejvíce, 40 procent, přitom plánuje koupit nový televizor s tunerem DVB-T2 a kodekem HEVC, 20 procent se spolehne na set-top box DVB-T2 se základními funkcemi a 21 procent na set-top box s pokročilým funkcemi.

Naopak 11 procent diváků plánuje kvůli zahájení vysílání nové generace pozemního digitálního televizního vysílání ve standardu DVB-T2 odejít k placené satelitní nebo kabelové televizi, tři procenta dají přednost IPTV a další tři procenta volně streamovanému televiznímu vysílání na internetu. Zajímavé je, že v souvislosti s přechodem na DVB-T2 plánuje odejít od placených televizních služeb k bezplatnému terestrickému příjmu televize 10,8 procenta předplatitelů satelitní, kabelové a IP televize. Podle dosavadního vývoje podílů jednotlivých televizních platforem v České republice dlouhodobě stoupá pouze IPTV, kterou však má nejmenší počet českých domácností (aktuálně okolo osmi procent). Pozemní příjem televize se dlouhodobě drží pod 60 procenty, satelit stagnuje na 27 procentech a podíl kabelové televize klesl na 17 procent.

Terestrická televize vede i v Evropě

Pozemní televize je nejsilnější vysílací platformou i v rámci celé Evropy. Přijímá ji více než 100 milionů domácností, což znamená téměř poloviční podíl v porovnání všech platforem televizního příjmu (konkrétně 45 procent). Na druhém místě je kabelová televize, na třetím místě satelit a nejmenší podíl má IPTV, vyplývá z údajů Broadcast Networks Europe za rok 2017. Nejvyužívanějším způsobem konzumace audiovizuálního obsahu navíc nadále zůstává lienární televizní vysílání. Další televizní služby jako Video On Demand nebo hybridní vysílání (HbbTV) diváci používají spíše jako doplněk. V souvislosti s přechodem na DVB-T2 ale zmiňuje jako jednu z hlavních výhod možnost připojení televize k internetu a využívání HbbTV a dalších nelineárních služeb.

„Potvrzuje se to, co říkáme už dlouho. Pozemní vysílání je pro televizní diváky určitou základnou, která jim zdarma nabízí široké spektrum nejsledovanějších televizních programů. K tomu menší část domácností využívá různé tematické, obvykle placené, programy typu Netflix a jedna domácnost tak kombinuje více způsobů příjmů televizního vysílání,“ popisuje generální ředitel CRA Martin Gebauer. Diváci přitom upřednostňují uživatelsky příznivější řešení, tedy digitální televizory s integrovanými tunery. Ty aktuálně využívá 59 procent českých domácností, zatímco set-top box má 25 procent domácností a přes digitální tuner v DVD přehrávači nebo počítači televizi přijímají pouhá dvě procenta. 14 procent domácností nezná způsob, jakým přijímají televizní vysílání.

Čtvrtina českých domácností je už „DVB-T2 ready“

Na příjem DVB-T2 je v současné době připravena již čtvrtina českých domácností. Další uvažují o brzké koupi vhodného přijímače. Podle CRA je 90 procent televizorů nabízených na českém trhu kompatibilních s vysíláním českých sítí DVB-T2, které využívají kodek HEVC. Diváci, kteří chtějí mít při výběru nové televizoru nebo set-top boxu jistotu, se mohou spolehnout na pečeť „DVB-T2 ověřeno“, kterou jsou označeny přístroje, jež prošly certifikací CRA. Povědomí o této známce má zhruba třetina televizních diváků. Dvě třetiny pak považují certifikaci přijímačů za užitečnou. Certifikací již prošlo přes 1 900 přijímačů a další přibývají. Jejich přesný výčet se objevuje na webu www.dvbt2overeno.cz a pravidelně o nich informuje i Televizníweb.cz.

Obecná informovanost o přechodu na DVB-T2 mezi obyvateli Česka pozvolna stoupá. Podrobné informace o druhé televizní digitalizaci má takřka čtvrtina diváků oproti devíti procentům přede dvěma lety. Alespoň stručné informace deklaruje 58 procent diváků (v roce 2016 to bylo 50 procent). Zároveň ale stoupá počet dezinformačních kampaní ze strany poskytovatelů placených televizních služeb, kteří se snaží na přechodu k DVB-T2 vydělat a získat diváky, které přesvědčí o problematičnosti tohoto kroku. Velmi aktivní jsou v tom operátoři satelitní televize a IPTV. Například největší tuzemská satelitní služba Skylink dokonce natáčí rádobyvtipná videa moderovaná Adélou Gondíkovou, v nichž kritizuje pozemní vysílání a vychvaluje satelitní televizi.