Satelitní Skylink se musí zdržet klamavých informací o přechodu na DVB-T2, rozhodl soud

3 komentáře 10.10.2018 / Jan Potůček

Městský soud v Praze přikázal provozovateli Skylinku, aby z webu odstranil zavádějící a nepravdivé informace o druhé televizní digitalizaci.

Strašení postupným rušením pozemního televizního vysílání v České republice, zhoršením signálu po přechodu na DVB-T2 a vypínáním dalších televizních vysílačů i po roce 2021 se musí podle Městského soudu v Praze vyvarovat největší placená satelitní služba v Česku – Skylink. Soud vydal na základě návrhu Českých Radiokomunikací předběžné opatření vůči provozovateli Skylinku, společnosti M7 Group, v němž stanovuje, aby se Skylink vyvaroval nekalé reklamní a propagační kampaně zaměřené proti pozemnímu televiznímu vysílání. Rozhodnutí se konkrétně týká informací zveřejňovaných na webu www.televiznisignal.cz, který slouží jako reklama na služby satelitního Skylinku.

Internetové stránky pro Skylink provozuje společnost Comgate, která zároveň poskytuje servisní služby skupině M7 Group. Web návštěvníkům tvrdí, že řešením příjmu televizního signálu po ukončení DVB-T vysílání může být investice do nového televizoru (případně set-top boxu), anebo přechod na satelit. Satelitní televizi přitom popisuje jako stabilnější a lepší řešení, přičemž tvrdí, že například nákup satelitního kompletu (set-top box pro satelitní příjem, satelitní parabola a dekódovací karta pro příjem kódovaných programů) vyjde zájemce pouze na jednu korunu. Vedle toho uvádí několikatisícové investice do nákupu přijímačů DVB-T2/HEVC u těch diváků, kteří chtějí setrvat u pozemního příjmu televize.

Úvodní stránka webu Televiznisignal.cz, kterého se týká předběžné opatření soudu (Screenshot: Televizníweb.cz)

Směs dezinformací a pečlivě vybraných dat

Web vůbec nereflektuje fakt, že pozemní televizní vysílání je pro diváky jedinou bezplatnou televizní platformou a že za služby Skylinku musí zájemci platit pravidelné měsíční poplatky. Také zamlčuje skutečnou cenu satelitního kompletu a fakt, že na dotovaný komplet za jednu korun dosáhne pouze ten zájemce, který se Skylinku upíše na delší časové období. Obdobně se Skylink snažil nabrat zákazníky během první televizní digitalizace v letech 2008 až 2012, kdy nabízel základní programovou nabídku českých a částečně slovenských televizních stanic zdarma, včetně některých HD verzí. Po dokončení přechodu na DVB-T ale Skylink zavedl na tuto původně bezplatnou programovou nabídku tzv. servisní poplatek, který poslední léta každoročně navyšuje.

Nyní se tedy Skylink nesnaží opakovat pokus s bezplatným základním balíčkem programů, ale sází na dotované satelitní komplety a bezplatnou montáž, přičemž zpochybňuje kvalitu pozemního digitálního vysílání nové generace. Obdobně postupují i jiné poskytovatelé placených televizních služeb v Česku, například satelitní služba Digi TV, s níž Skylink před časem založil Českou asociaci satelitních operátorů (ČASO) a snažil se skrze ni ovlivňovat přípravu a schvalování zákonů týkajících se přechodu na DVB-T2. Podobnou rétoriku proti DVB-T2 a terestrickému televiznímu vysílání obecně používají i operátoři IPTV, digitální televize přes internetový protokol. I v jejich případě jde o placenou službu, navíc vázanou na kvalitní internetové připojení v místě, kde ji chce zákazník využívat.

Původně nezávislý web DVB-T2.cz koupila satelitní služba Digi TV (Screenshot: Televizníweb.cz)

Podobný dezinformační web má i Digi TV

Satelitní Digi TV se vydala v dezinformační kampani proti DVB-T2 podobnou cestou jako Skylink, když před časem zakoupila internetovou doménu www.dvb-t2.cz, na které existovat nezávislý informační web o druhé televizní digitalizaci. Satelitní operátor zachoval jeho grafiku, ale obsah přizpůsobil obrazu svému: zpochybňuje kvalitu terestrického televizního vysílání a propaguje satelit. Na stránkách se objevují výhradně reklamní bannery satelitní služby Digi TV. Původní majitel stránek provozuje i slovenskou verzi webu www.dvb-t2.sk, která zůstává nezávislá. Porovnáním těchto dvou webů návštěvník velice rychle pochopí, jak velkou změnou prošel web www.dvb-t2.cz.

Satelitní operátoři a poskytovatelé IPTV zneužívají situace, kdy stále ještě neprobíhá státní informační kampaň k přechodu z pozemního digitálního televizního vysílání ve standardu DVB-T na pozemní digitální televizní vysílání ve standardu DVB-T2. Nyní se snaží přinutit stát, aby tato kampaň byla „technologicky neutrální“ a nabízela divákům kromě přechodu na DVB-T2 i další řešení situace po vypnutí DVB-T vysílání: satelit, kabelovou televizi a IPTV. Těch se se ale druhá televizní digitalizace vůbec nedotýká. Informační kampaň by měla pomoci dotčeným televizním divákům přejít na novou generaci televizního vysílání DVB-T2, na kterou se přechází z důvodu odebrání části televizních kmitočtů ve prospěch mobilních internetových služeb. Pokud by byla informační kampaň použita pro nabízení placených satelitních služeb, mohlo by se jednat o nedovolenou veřejnou podporu subjektům, které nejsou žádným způsobem dotčeny ztrátou televizních kmitočtů.

Vstup do Diskuse

3 komentáře: “Satelitní Skylink se musí zdržet klamavých informací o přechodu na DVB-T2, rozhodl soud”

  1. Petr Svoboda napsal:

    Tady autor nic neskrývá, a každému po přečtení musí být jasné kdo je „náš nepřítel“. Tendenční článek se starými „pravdami“. Jestlipak aspoň splní účel, tedy že se zde rozhoří diskuse, pro kterou by i označení Skomírání bylo příliš optimistické?
    (Mě to teda vyprovokovalo 😉

  2. vontum napsal:

    Jo, dneska jsem měl možnost vidět u jedné starší paní „doporučený“ dopis od Skylinku o úžasných výhodách přechodu z DVB-T2 na který je již dávno vybavena na DVB-S2. Tak jsem se pobavil, paní samozřejmě vše vysvětlil a hned má čím zatopit. Ale upřímně, je tahle šaškárna těm kašparům z ČASO zapotřebí?

  3. spyko napsal:

    Skylink-standartní postup,lhát,mlžit,doporučovat své služby/předražené/,kdysi mě sat.bavil,díky této firmě jsem vše prodal,UPC+pozemka je v pohodě,mám klid!

Napsat komentář