Satelit bude používat 43 % českých domácností, říkal před 10 lety šéf Skylinku. Realita není ani poloviční

16 komentářů 13.3.2019 / Jan Potůček

Podle představ šéfa největší satelitní služby v České republice se měl satelit stát nejpoužívanějším typem příjmu televizního vysílání. Terestrickou televizi ale neporazil.

Satelitní televize se stane v době vypnutí posledního analogového televizního vysílače v červnu 2012 nejčastějším způsobem příjmu televizního vysílání v České republice, předvídal v lednu 2009 šéf největší tuzemské satelitní služby Skylink Jaromír Glisník. Satelit podle něj mělo používat 43 procent českých domácností, zatímco podíl těch, kteří zůstanou u bezplatného pozemního příjmu televize, měl klesnout na 35 procent. Realita byla ale poněkud jiná. Poskytovatelům satelitní televize, zejména tedy Skylinku a dnes již zaniklého CS Linku, se podařilo díky dočasnému zavedení bezplatné základní programové nabídky navýšit podíl domácností se satelitním příjmem na 25 až 30 procent, po zavedení tzv. servisního poplatku ale tento podíl začal klesat až na současných necelých 20 procent.

Pozemní televizní vysílání sice také přišlo o část domácností, jeho podíl po ukončení analogového terestrického vysílání v Česku klesl z 80 na 60 procent, ale nadále zůstává hlavní vysílací platformou. Podle všeho na tom nic nezmění ani nadcházející přechod z pozemního digitálního televizního vysílání ve standardu DVB-T na pozemní digitální televizní vysílání ve standardu DVB-T2. Operátoři vysílacích sítí sice očekávají mírný odliv diváků k neterestrickým platformám, především k IPTV, ale podíl domácností, které si zachovají bezplatný příjem televize prostřednictvím pozemních vysílačů, zůstane vysoko nad podíly satelitní, kabelové a IP televize, jejichž příjem je pro koncové diváky zpoplatněn.

Jaromír Glisník ze Skylinku je velkým kritikem přechodu na DVB-T2 (Foto: Václav Udatný)

Terestrická televize má velkou výhodu: je zadarmo

„DVB-T2 zůstane jediným bezplatným způsobem příjmu televizního vysílání, které má u českých diváků silnou podporu,“ říká Marcel Procházka, ředitel regulace Českých Radiokomunikací, jež provozují největší tuzemské televizní vysílače. Česká republika se řadí mezi evropské země s nejvyšším podílem příjmu terestrické televize. Podobně je na tom například Velká Británie a Francie, ještě vyšší podíl terestriky je v v Itálii a Španělsku. Satelitní příjem televize převažuje v Německu, zatímco Rakousko zaznamenává největší zájem o kabelovou televizi a IPTV. „Oblíbenost terestrické televize v České republice souvisí s bohatou programovou nabídkou v DVB-T a DVB-T2, mimořádně velkým pokrytím celoplošných sítí pro terestrické televizní vysílání a snadným používáním,“ míní Procházka.

Naopak satelitní vysílání o podporu českých diváků přichází, protože se zbavilo největší výhody, kterou nabízelo v době první televizní digitalizace v Česku: bezplatné základní programové nabídky. Tu inzeroval Skylink a tehdejší CS Link v době ukončování analogového pozemního televizního vysílání a nabízel zdarma za jednorázový aktivační poplatek výrazně více programů než pozemní vysílání. Dokonce si prosadil i propagaci v rámci státní informační kampaně o přechodu na DVB-T jakožto alternativy k pozemnímu příjmu televize. Jaromír Glisník tehdy argumentoval bezplatným základním programovým balíčkem Skylinku. „Digikampaň ignoruje satelitní vysílání, neříká například, že existují služby bez měsíčních poplatků,“ prohlásil šéf Skylinku na konferenci Milníky digitální televize, kterou na Kavčích horách v Praze v lednu 2009 pořádalo vydavatelství Sdělovací technika.

Takto lákal Skylink během první televizní digitalizace na základní televizní programy ze satelitu zdarma. Poté na ně uvalil servisní poplatek, který pravidelně zvyšuje.

Satelit přišel od roku 2012 o třetinu zákazníků

Glisník se v roce 2009 netajil velkými ambicemi satelitu. „Setkal jsem se i s vyššími prognózami, které satelitu předpovídají přes 50 procent domácností. Satelit se každopádně stane nejsilnější vysílací platformou,“ věřil šéf Skylinku. „Velká města budou mít větší podíl kabelu a IPTV, v menších městech bude mít satelit i 60 až 80 procent domácností.“ Ve skutečnosti však jedinou neterestrickou televizní platformou, jejíž zastoupení v českých domácnostech vytrvale stoupá, je IPTV. Její využití ale úzce souvisí s kvalitním připojením k internetu, které řada českých domácností, zejména mimo velká města, stále ještě nemá k dispozici. Někteří poskytovatelé IPTV sází na kombinaci bezplatného pozemního příjmu lineárního televizního vysílání a placeného IPTV. Dokonce kvůli němu začali nabízet hybridní set-top boxy s možností příjmu DVB-T2/HEVC/IPTV.

Zájem o placené televizní služby v Česku od konce první televizní digitalizace klesá. Největší problémy mají poskytovatelé satelitní televize, kteří od roku 2012, kdy došlo k vypnutí posledních analogových televizních vysílačů, přišli dokonce o třetinu zákazníků. Vyplývá to ze Zprávy o vývoji trhu elektronických komunikací za období let 2012 až 2017, kterou loni v říjnu zveřejnil Český telekomunikační úřad (ČTÚ). Celkově se počet zákazníků placených televizních platforem, tedy satelitu, kabelové televize a IPTV, za posledních pět let snížil o 11,4 procenta, přičemž kabelová televize v podstatě stagnovala a jedinou placenou službou, která zaznamenala růst, bylo výše zmiňované IPTV.

Vstup do Diskuse

16 komentářů: “Satelit bude používat 43 % českých domácností, říkal před 10 lety šéf Skylinku. Realita není ani poloviční”

  1. CCblue napsal:

    Satelit je sice hezká věc, ale člověk je přikovanej k anténě a nemůže se od ní hnout.
    Pozemní vysílání se na velké části republiky dá sledovat tam, kam si vezmu notebook s USB přijímačem DVB-T.
    Škoda, že tedy za rok bude k ničemu a budu muset všechno koupit znova.

  2. Motylekpetr napsal:

    Platit za něco, co je je zdarma v DVBT je absurdní a je to vyloženě kontraproduktivní. Každý člověk který si aspoň trochu váží peněz si spočítá, že mu satelit oproti dvb-t nepřinese nic zásadního. Kromě HD. Ale to je věc, která se dá poměrně z dobře oželit, když vezmeme v potaz, že stejně je ČT v HD i v DVBT a na ten zbytek se dá divák i v standardním rozlišení. Kdyby Skylink nabízel něco opravdu exkluzivního e nekopíroval by pouze DVBT nabídku, tak by se dalo mluvit o atraktivitě, ale takhle jsou to vyhozený peníze. A to nepočítám pouze měsíční poplatky, ale 1000 Kč jenom aktivace + koupě kompletů apod. Děkuji nechci.

  3. Karl napsal:

    Satelitní příjem televizního vysílání patří do muzea hned vedle telegrafu a dálnopisu.
    Satelitní příjem je velmi obtížně přenosný, je to háklivé na počasí a pak je to jaksi zavirované nekonečným proudem reklam, za které ještě chtějí platit. Navíc na internetu se válí tak obrovská halda mediálního obsahu bez reklam, že normální člověk tu haldu nemůže zkonzumovat do konce svého života.

    • Motylekpetr napsal:

      Já bych neřekl, že satelitní příjem patří do muzea, ale pro diváka kterému stačí základní programy a nepotřebuje extra sport nebo extra filmy tak plně postačuje DVBT. Samozřejmě že pro diváky kteří se zajímají o zahraniční kanály tak je satelit velkým přínosem. Internet je zajímavý doplněk, ale stále převládá oblíbenost lineárních stanic. Na internetu si obsah musí divák neustále hledat a hlídat, což mnohým může být nepříjemné. Internetové vysílání zase není tak spolehlivé. Prostě nejlépe vychází pozemní vysílání. I pro mně.

    • vontum napsal:

      A ty samé programy v DVB-T nejsou zavirované nekonečným proudem reklam? Nebo mi něco uniklo?

      • Karl napsal:

        Ty samé programy v DVB-T jsou také zavirované nekonečným proudem reklam, ale nikdo po mně nechce SERPO nebo jiné nesmysly.

      • Motylekpetr napsal:

        Vy jste nepochopil princip. Pokud stanice vysílá zdarma, tak je naprosto v pořádku a logické, že vysílá reklamu. Nějak s ten program zaplatit musí. Takže to nesmíme vyčítat a naopak chceme-li, aby dál zůstalo dvb-t zdarma, je potřeba reklamu podporovat.

        • Karl napsal:

          Určitě nebudu podporovat reklamu tím, že budu platit SERPO nějakému satelitnímu providerovi.

          • Motylekpetr napsal:

            Ale serpo platíte Skylinku. Nova, Prima, Barrandov a další žádné serpo nemají. Tyto stanice cíli primárně na diváky v DVBT a satelit, kabel apod je doplněk. Pak už záleží na divákovi který příjem mu vyhovuje. chceš li satelit tak plať.

          • Karl napsal:

            Ale tohle já vím. Já pouze tvrdím, že je ekonomický nesmysl platit za základní nabídku nějaký další poplatek typu SERPO, když v DVB-T/T2 je to zadarmo.
            Když se tedy rozhodnu, že budu za nějaký balíček platit, tak je mi celkem jedno kolik to bude stát, ale chci se dívat na filmy nebo pořady vcelku a reklamy ať si vysílají mezi pořady. A ne, že se budu dívat na film a ono to bude mít každých 15 minut STOP a 10 minut blok reklam a ještě za ten cirkus budu platit nějaký nesmyslný poplatek.

  4. Petr Svoboda napsal:

    Ach ty sliby.
    19. května 2010 zaznělo naprosto seriózně na průlomové konferenci ČRa, že DVB-T2 spustí do 1. 7. 2012 (před OH v Londýně)! Takže dneska, po víc jak 6 letech, jsme se měli nacházet v období, kdy jediným hlavním systémem je DVB-T2 a DVB-T mělo být jen drobně, někde v bytových domech v kabelech. Ale realita je jiná. Hlavní systém je naprosto přežité DVB-T, a chytráci vyvrací, že tehdejší sliby neodpovídají dnešní realitě. Ano, žádné tehdejší sliby neodpovídají.

  5. RayX napsal:

    Ono DVB-T2 z 2012 by bylo dnes také mrtvé, to je otázka technologie, krom jiného k těm plánům neměli ani požehnání od ČTU, ani zájem poskytovatelů obsahu …

    https://www.cra.cz/ceske-radiokomunikace-hostily-svet-televizni-budoucnosti-v-ceske-republice

    https://www.lupa.cz/clanky/smely-plan-do-olympiady-2012-pokryt-dvb-t2/

  6. spyko napsal:

    Zadarmo není nic,ani pozemka,ČTplatíte výpalné,zbytku za reklamy,ale satelitu a iptv další vypalné-proč?,no zadarmo se to dělat nedá-jen ta nenažranost těchto služeb je nekonečná,každého je osobní věcí jestli chce platit něco navíc,sám mám kabel+pozemku hlavně kvuli polákům,pokles satelitu je tedy dán-jejich nenažraností a ubytkem diváků,osobně mě nejvíc štvou tzv.placené kanály s reklamou co 10min.!

Napsat komentář