Rozšíření tradičního autorádia o DAB/DAB+ nemusí být triviální. U starších vozů ho sice můžete vyndat a nechat namontovat nové (někdy, ale ani to není nejjednodušší), moderní auta však už často používají pevnou montáž a tady je to v podstatě bez takovéto věcičky neřešitelné.

Řekneme si rovnou, že DigitRadio Car 1 nabízí hodně, včetně práce ve stereu, ale není nijak levné. Pokud se totiž podíváte do našeho přehledu autorádií do 10 000 Kč vidíte, že zhruba ve stejné ceně zakoupíte hned několik patřičně vybavených kompletních autorádií, a to ještě nemluvím o naprosto nejlevnějším Sencor SCT 6011DBMR (1430 Kč) s přehráváním audia přes USB a Bluetooth.

Technisat Car 1 přijde na asi 2100 Kč a nabídne až 20 paměťových pozic pro stanice, dvouřádkový LCD displej, přehrávání audia přes mechaniku karty microSD, linkový vstup či Bluetooth, dobíjení zařízení přes USB (na držáku jsou dva konektory) a Bluetooth hands-free s interním mikrofonem na základní jednotce (externí připojit nelze). Jde o automatické ztlumení hlasitosti a přijmutí, resp. ukončení příchozího hovoru tlačítkem telefonku. Stažení telefonního seznamu do Car 1 tu není.

Softwarová instalace Technisat DigitRadio Car 1 je nulová (k instalaci do automobilu se dostaneme zanedlouho) a o všechno se musíte postarat sami. Včetně nastavení jazyka (nabíhá do němčiny), přičemž čeština či slovenština chybí, úvodního ladění kanálů DAB/DAB+ a také výběru VKV/FM frekvence pro komunikaci s vaším stávajícím autorádiem.

Ještě se sluší zmínit konkurenci. Jak vidíte v přehledu autorádií a rozšíření o DAB do 10 000 Kč, v podobné cenové relaci jsou tu zejména Denver DAB11 (2090 Kč), Dual DAB-CA10 (2190 Kč) a Hama CDR70BT (2100 Kč). Výbava je buď podobná, nebo horší. Čistě parametrově se zdá, že je na tom Car 1 pomalu nejlépe.

K TÉMATU:

Bohaté funkce, většinou pohodlné ovládání

Ovládání obstarávají čtyři tlačítka s možností krátkého a dlouhého stlačení (výjimkou je Mode, což je trochu nepřehledné) a kombinovaný otočný prvek s Enter uprostřed. S jeho pomocí se například pohybujete v menu nastavení, měníte frekvenci komunikačního vysílače VKV či vybíráte mezi uloženými stanicemi. Ovládání je intuitivní a pohodlné a v nabídkách se dá i kolovat. Za jízdy – a někdy i za klidu – se však občas stávalo, že otočný knoflík nebyl tak přesný a přeskočil o dvě položky. Stlačit Enter a přijmout hovor však bylo i za jízdy bezproblémové. Pokud tedy budete mít kompatibilní mobil napojený přes Bluetooth. Kvalita hovoru ale v tomto okamžiku záležela na tom, kde jsem měl základní jednotku umístěnu. Ne vždy mě totiž druhá strana dobře slyšela, navíc zabudovaný mikrofon není nejcitlivější. S tím se ale musí u takto levného řešení počítat (moje zabudované hands-free stálo svého času podstatně více než Car 1…), protože chybí kvalitní externí mikrofon a napojit nejde.

Vyvolání uložených stanic je jednoduché i když tu není žádná přímá volba. Stačí krátce zmáčknout Preset, pak otočným tlačítkem nalistovat kanál a zmáčknout Enter. Pokud jen otočíte, jedno na kterou stranu, listujete mezi seznamem naladěných stanic DAB. Tohle je snadné, horší je to s ukládáním stanic do paměti, protože to funguje jinak než je u Technisatu zvykem. Delší podržení tlačítka Preset totiž automaticky uloží právě poslouchanou stanici na další volnou paměťovou pozici. Její výběr neovlivníte a přijímač ji klidně uloží i dvakrát, třikrát za sebou. Jak pozici přepsat, jsem se nedozvěděl ani v dodané krátké německo-anglické papírové příručce a přes všechnu snahu jsem na to nepřišel.

Technisat DigitRadio Car 1 je přes Bluetooth připojeno k mobilu Sony Xperia XZ. Volba „Zvuk hovoru“ zajistí, že protistrana bude slyšet v reprosoustavě automobilu, vy využijete interní mikrofon na čelní straně základní jednotky.

Základní funkce přijímače vám odhalí tlačítko Mode, které má čtyři volby: DAB, Bluetooth, microSD a AUX, která se po chvíli přepne na AUX IN, tedy linkový vstup přes 3,5 mm jack. Car 1 má však také linkový výstup pro přímé napojení na autorádio. Ten se identifikoval a přepínal automaticky hned po zastrčení kabelu. Protože moje autorádio ho na přední straně postrádá, vyzkoušel jsem ho s vynikajícím Bluetooth reproduktorem Chronos Miniboom NFC a bez potíží to klaplo. Navíc i v překvapivě dobré zvukové kvalitě! Car 1 tak můžete na vaše stávající analogové autorádio napojit buď kabelem přes audio výstup, nebo přes tzv. FM transmitter (FM/VKV vysílač) pracující na frekvenci od 87,6 MHz do 107,9 MHz.

Linkový vstup (AUX IN) poslouží v okamžiku, kdy byste si v autě chtěli přes Technisat pustit muziku z vašeho mobilu nebo „empétrojky“. Vyzkoušel jsem to se Sony Xperia XZ (F8331) se systémem Android 6.0 a bylo to taktéž bez problémů, kvalita zvuku však byla velmi nízká. Po napojení mobilu přes Bluetooth, což opět fungovalo bez potíží, včetně bezproblémového spárování (Car 1 používá tři Bluetooth profily, takže naděje na vytvoření spojení je značná) se kvalita audia výrazně vylepšila a i tady jsem byl příjemně překvapen.

Hudbu si do autorádia můžete pustit i z karty typu microSD zastrčené přímo do Car 1 a stačí ji jen nahrát do kořenového adresáře. Zobrazující se soubory ovšem budou bez zvláštních českých znaků, což platilo i u doplňkových informací DAB. I když Technisat mluví pouze o přehrávání MP3, opak byl pravdou! Mě se z paměťové karty přehrálo i WAV, WMA a překvapivě také soubory formátu Flac (Flac HD už nikoli). Jen jsem v tomto okamžiku nemohl vypnout rotující text na druhém řádku, což bylo při řízení, alespoň pro mě, poněkud rušivé. Ale tady už záleží na umístění základní jednotky a já ji měl v tu chvíli na palubní desce na mřížce větrání.

Napadlo mě ještě vyzkoušet dosah FM vysílače základní jednotky. Ve volném prostoru jsem se dostal na nějakých pět, šest metrů, stačí však sebemenší překážka, včetně skla, a objevují se výpadky. Nicméně je příjemné, že si takhle můžete pustit digitálně přijímaný rozhlas v autě na v podstatě jakémkoli přijímači i mimo něj, a to třeba vysloveně prastarém! Já to využil na terase, kousek od vozu.

V ceně dostanete opravdu hodně obsáhlou výbavu, včetně dvou členů do autozapalovače s USB rozhraními a pevné antény na sklo s kabelem dlouhým asi tři metry. USB vždy slouží pouze k dobíjení externího zařízení.

Dva způsoby montáže do auta, pohodové DAB, ale bez češtiny

DAB/DAB+ je vysloveně jednoduché, menu neobsahuje žádné volby s výjimkou výběru frekvence. Naladění a vytvoření seznamu stanic provádíte tlačítkem TX/Scan. Jinak je vše běžné, včetně obvyklých informací o vysílané stanici, datovém toku, zobrazení datumu a času, apod. Počítejte ale také s výpadky speciálních českých znaků (mezera) a také s absencí typicky funkce Prune pro odstranění neaktivních stanic.

Technisat Car 1 můžete do auta umístit dvěma způsoby a vždy k tomu dostanete vše potřebné. První možnost vidíte na úvodních snímcích fotogalerie a využívá držáku s přímým napojením na autozapalovač. Protože je ale základní jednotka připojena k držáku magneticky, lze ji sejmout a využít druhý dodávaný držák, který je určen do mřížek větrání. Pak jen stačí do autozapalovače zasunout další samostatný díl a obě části propojit kabelem USB zajišťujícím napájení. Základní jednotka však může fungovat i bez něj, takže budete potřebovat pouze připojení externí antény.

Je třeba zdůraznit, že základní jednotka nemá žádný reproduktor a k provozu využívá stávající instalaci. Na vaše autorádio (klidně pevně zabudované) se napojíte buď dodávaným audio kabelem typu jack nebo si na něm naladíte stejnou FM/VKV frekvenci jakou máte nastavenu na Car 1, což se dělá velmi jednoduše. FM příjem jako takový tu opravdu není, pouze zmiňovaný „FM transmitter“ přenášející libovolné audio (a telefonní hovor) ze základní jednotky Car 1 do autorádia, resp. audio systému vašeho vozu.

K dobíjení zabudovaného akumulátoru v základní jednotce můžete využít buď autozapalovač, běžnou dobíječku telefonu, nebo třeba i energetickou banku. Základní jednotka se sice dobíjí i ve vypnutém stavu, ale nijak to nesignalizuje, takže se stupeň dobití dozvíte až po jejím zapnutí na malé ikonce. Akumulátor má kapacitu 800 mAh a měl by být typu LiPo, což jsem neměl jak ověřit, pokud jsem nechtěl jednotku rozebrat. V plně dobitém stavu mi vydržel hrát asi 5 hodin, takže si po nějaký čas v autě ušetříte nevzhledné kabelové napájení. Dobíjení trvalo nějaké 3, 4 hodiny, ale jako u mnoha jiných přístrojů poslední doby, je ikona schopna oznamovat dobíjení ještě třeba i po deseti hodinách. A tak dlouho se snad akumulátorek opravdu nedobíjí.

Ukládání stanic je u Technisat DigitRadio Car 1 zajištěno odlišně, než u jiných přístrojů značky. Tady stačí jen delší podržení tlačítka Preset. Přijímač ale bohužel nebere ohled na to, že stanici už v paměti jednou máte. A můžete ji tam mít třeba čtyřikrát…

Jaké je DigitRadio Car 1? Výborné…

Přiznám se dobrovolně, nejdříve jsem se na Car 1 díval skrz prsty. Jakmile ho totiž vybalíte, čeká na vás kabelová změť a v duchu jsem si říkal „a jé je…“ Nenadchla mě ani absence instalace a zejména nejasnosti kolem FM vysílače, což je věc, která by měla být v příručce pomalu na prvním místě (zatím je jen německá a omezeně anglická, česká je v přípravě). U DAB rádií Technisatu dnes totiž instalace zpravidla vypadá tak, že úvodem nastavíte jazyk a pak následuje automatické ladění DAB. Tady není zhola nic. Paradoxní je, že se úvodem objeví anglické hlášení „Welcome to DAB“ a pak se automaticky pokračuje v němčině. Ladění se nenabídlo ani po návratu k továrním parametrům.

Displej je sice dvouřádkový, ale bez regulace podsvícení, což je rozhodně škoda. Použitý font je na můj vkus možná až příliš tenký a ve srovnání s běžným autorádiem bude asi ve většině případů hůře čitelný. U mě v autě jsem si ale většinou nestěžoval, regulace jasu by se ale určitě hodila i když tady opět záleží na umístění. Našinec také jistě nebude za jízdy sledovat pohybující se text, to by si nejspíše na silnici vysloužil problémy. Některé věci je tak dobré vypnout, což se dělá snadno přes tlačítko Info na krátké zmáčknutí. Bohužel ne všude to jde.

I když byl počáteční šok po vybalení značný, postupem se dojem vylepšoval a vylepšoval, až se vylepšil docela a stalo se to, co jsem si na počátku zkoušení dost dobře nedovedl představit – krabička se stala pomalu nepostradatelnou (bohužel v mém okolí je to se signálem DAB „poněkud“ horší…). Zvyku napomohlo také solidní ovládání, rozumná doba provozu na akumulátor a hlavně to, že v autě jde udělat skoro bezkabelová instalace. Pokud tedy nepočítám speciální anténu se kterou si nějak poradit musíte, navíc dnes potřebujete i tu stávající pro FM.

Nakonec jsem byl příjemně překvapen jak kvalitou zvuku a všestranností přijímače, tak excelentní výbavou dovolující dva druhy montáže. Velmi příjemné je i to, že si u FM vysílače můžete nastavit takovou frekvenci, jakou chcete, takže si s vysokou pravděpodobností nebudete rušit vaše oblíbené analogové kanály. Ocenit je třeba i spoustu rozhraní, včetně mechaniky karty microSD přes kterou si můžete pustit muziku třeba ve Flacu. S mojí oblíbenou 32 GB kartou Kingston, což je podle firemních údajů maximum, se přístroj bez potíží vypořádal.

Technisat DigitRadio Car 1 je podle mého určen pro ty, kteří si primárně chtějí rozšířit funkce svého analogového a vcelku jednoduchého autorádia a vystačí si se základním hands-free s nijak vysokou kvalitou hovoru danou zabudovaným, nepříliš směrovým a citlivým mikrofonem (při dané ceně nic proti ničemu). Pokud chcete kvalitnější hands-free s externím mikrofonem (hovoříte v autě častěji), budete muset zaplatit více. V této souvislosti by mě zajímalo, jaká je verze Car 2, která by tohle už umět měla.

Hodnocení

  • PRO: excelentní výbava, možnost dvojí instalace, solidní zvuk, rozumná doba provozu na akumulátor (vzhledem k velikosti základní jednotky), většinou pohodlné ovládání, tři profily Bluetooth, výborná kompatibilita při přehrávání přes paměťovou kartu
  • PROTI: chybí regulace osvětlení LCD, problematické ukládání stanic do paměti

Štítky