Osm let od zániku soukromé zpravodajské televize Z1 dostane zpravodajský kanál České televize další konkurenci.

Necelé tři roky fungovala vedle veřejnoprávního zpravodajského kanálu ČT 24 konkurenční zpravodajská televize Z1. Původně ekonomicky zaměřená stanice odstartovala s první vlnou televizní digitalizace v roce 2008, ale již v roce 2011 vysílání ukončila, protože nesplnila očekávání svého majitele, slovenské investiční skupiny J&T. Nyní se po osmi letech rýsuje veřejnoprávní ČT 24 další konkurence, a to mnohem těžšího kalibru. Skupina Prima oznámila dohodu s americkou zpravodajskou stanicí CNN na vytvoření licenční lokalizované verze CNN Prima News, jež by měla odstartovat do dvanácti měsíců v terestrice, kabelu, na satelitu, v IPTV a na internetu. Prima zároveň oznámila, že stanici spustí ze svého nového sídla a moderního studia, které plánovala několik let.

Na první pohled může spojení CNN a Primy vzbuzovat úsměv. Zpravodajství Primy se soustředí na klasický infotainment, těžko od něj očekávat nějaké zahraničněpolitické analýzy nebo ekonomické zprávy. To vše CNN nabízí a v lokalizované verzi pro Českou republiku zřejmě nabízet bude. Zaplnit vysílání 24 hodin denně nebude jednoduché. Zatím ale nevíme, jak velký podíl vysílacího času zaberou původní pořady CNN překládané do češtiny, jaká bude rotace původních zpráv a kolik prostoru tedy zabere originální premiérové zpravodajství Primy. Jisté je, že soukromý zpravodajský kanál na českém trhu chybí a je to jedna z mála skulin na trhu, již lze ještě obsadit – na rozdíl od filmových, dokumentárních a zábavních televizí.

Češi zprávy milují

Zároveň je o zpravodajství mezi českými diváky velký zájem. ČT 24 za loňský rok dosáhla průměrného celodenního podílu 4,38 procenta na publiku starším 15 let, což je nejlepší hodnota za posledních pět let. Skupině Prima by stačil i poloviční podíl – nutně ale potřebuje další televizní stanici, jejímž prostřednictvím by mohla dodávat GRP´s svým klientům. Nebude to sice tak levný kanál na provoz, jako je Prima Krimi, na druhou stranu bude mít omezenou konkurenci pouze v ČT 24. Pokud tedy nabídne něco trochu jiného než zpravodajský kanál České televize, mohla by ho dokonce doplňovat a oslovit jeho skalní diváky. A špatné by to nemuselo být ani pro samotnou ČT 24, která se už léta nemá s kým na trhu poměřovat.

„Obecně platí, že jakákoli konkurence je motivující a užitečná. Vzpomínám si, co znamenala Z1 pro ČT 24 – ať už v záměru, nebo po spuštění. A leccos jsem pochopil i při pohledu z druhé strany,“ říká Zdeněk Šámal, ředitel zpravodajství České televize, který stál u zrodu ČT 24 i její pozdější konkurentky Z1, aby se posléze znovu vrátil do ČT 24 (a ještě před těmito dvěma televizemi vybudoval na Slovensku zpravodajskou TA3). Jestliže si v něčem budou CNN Prima News a ČT 24 konkurovat, bude to zpravodajství z regionů. Prima si podržela z dob spolupráce s regionálními televizemi poměrně rozsáhlou síť krajánků, která se jí teď bohatě vyplatí. Technická vybavenost zpravodajských štábů je čím dál lepší, není už problém udělat odkudkoli živý vstup do vysílání, aniž by na byl třeba velký přenosový vůz.

Televize Z1 se snažila konkurovat ČT 24 takřka tři roky 

CNN jako lákadlo přechodu na DVB-T2

Pro Primu bude vznik české verze CNN znamenat i lepší synergii zpravodajských částí všech svých mediálních aktivit – CNN Prima News bude hlavním dodavatelem zpravodajství, a to nejen pro televizní vysílání, ale i pro web (v tomto smyslu by mohla konkurovat nejen ct24.cz, ale i webům iRozhlas.cz nebo iDnes.cz, Novinky.cz a dalším) včetně videoportálu iPrima.cz. Náklady na ne zrovna levné zpravodajství se tak dají rozprostřít do několika médií a provoz nového kanálu tak nemusí vyjít nekřesťansky draho. I pozemní šíření CNN Prima News nebude tak nákladné, jako kdyby šlo o zcela samostatnou televizní stanici. Prima v DVB-T/T-2 provozuje všechny své programy, a tudíž může získat významnou množstevní slevu.

Načasování startu stanice na březen až duben 2020 však spíše naznačuje, že CNN Prima News vstoupí až do některého z finálních multiplexů DVB-T2, které budou startovat příští rok na jaře. Mohla by se tak ocitnout ve stejné síti se všemi ostatními programy Primy (nyní tato skupina využívá celoplošné multiplexy 2 a 3) a od začátku dosáhnout pokrytí 99,9 procenta obyvatel České republiky – tedy stejného jako ČT 24. Otázkou zůstává, zda značka CNN, tolik oceňovaná především vzdělanějším městským publikem, bude dostatečně lákavá i pro diváky z regionů. Ale to ukáže až praxe v prvních měsících vysílání. CNN Prima News by také mohla sehrát důležitou roli při motivaci diváků k přechodu na DVB-T2, stejně jako ČT 24 nebo ČT Sport v době vypínání analogového televizního vysílání.

Štítky