Jako první tuto novinku zavedl u své internetové televize satelitní operátor Skylink, upozornil server Český rozhlas Digitální rádio. Další poskytovatelé mají následovat.

Hlavní výhoda placených televizních služeb na bázi IP, která umožňovala zpětně přehrát televizní pořady a přeskakovat přitom reklamní bloky, bude brzy pro české diváky passé. Tedy alespoň v případě programů skupiny TV Nova. Jak zjistil server Český rozhlas Digitální rádio, Nova vyžaduje od smluvních partnerů zavedení blokace přeskakování reklamních předělů u pořadů z televizního archivu či při zpětném zhlédnutí. Jako první ji u své internetové služby Skylink Live TV zavedl největší tuzemský poskytovatel satelitní televize Skylink. „Jde o krok, který jsme realizovali po dohodě se skupinou Nova,“ uvedl pro portál ČRo Digitální rádio Jaromír Glisník, člen představenstva M7 Group, která provozuje Skylink.

Omezení se týká programů Nova HD, Nova Cinema HD, Nova Action HD, Nova 2, Nova Sport 1 HD, Nova Sport 2 HD a také Markíza International. „Skylink je prvním z velkých operátorů, který s tímto řešením přišel. Rozhodně ale nebude poslední. Jde o dlouhodobě plánovaný krok v rámci mediální skupiny,“ upozornil server ČRo Digitální rádio s tím, že podobnou strategii zvažuje i druhá největší komerční televizní skupina FTV Prima. Po zavedení změny lze u služby Skylink Live TV přetáčet pořad libovolně zpět, ale při přetáčení vpřed se dostane pouze do místa, které sledovat naposledy. Pokud chce přetáčet dál, objeví se mu upozornění, že přetáčení není povoleno. Týká se to i případu, pokud chce divák přetáčet pořad již od samého začátku.

Nezůstane jen u Skylinku

„Domníváme se, že se jedná o plošné zavedení funkce,“ reagoval pro server Parabola.cz Jaromír Glisník. Stejný web upozornil, že zákaz přeskakování reklam je nyní u služby Skylink Live TV nastaven u všech pořadů stanic skupiny Nova vysílaných za poslední týden. „Po dokončení úprav systému bude zablokováno jen přetáčení pořadů vpřed u pořadů z aktuálního kalendářního dne. Znamená to, že pokud si divák přehraje pořad o den později, aplikace ho už nebude omezovat v přetáčení,“ dodala Parabola.cz. Skylink je prvním operátorem, který změnu zavedl a pokud by ji v dohledné době nespustili i další poskytovatelé placených televizních služeb, vrátil by se podle Paraboly k dosavadní praxi a přeskakování reklam u pořadů z archivu by opět umožnil, aby nebyl v konkurenční nevýhodě.

Divákům, kteří se chtějí vyhnout této komplikaci a nadále přeskakovat reklamní bloky, nyní nezbývá nic jiného, než se nespoléhat na placené televizní služby a využít možnosti zpětného zhlédnutí prostřednictvím nahrávání vysílání u set-top boxů s pevným diskem, které si však musí sami dopředu nastavit. Dá se očekávat, že zpětné přehrávání pořadů skupiny Nova pomocí chytrých televizorů, kdy je vysílání přehráváno ze vzdáleného serveru této televize, bude omezeno stejným způsobem jako u služby Skylink Live TV. Diváci jediné bezplatné televizní platformy, pozemního vysílání DVB-T/-T2, kteří nemají televizor připojený k internetu a používají set-top box s pevným diskem, tak získávají další výhodu oproti zákazníkům placených televizních služeb.

Začnou diváci odcházet od IPTV?

Omezení, které zavádí skupina Nova a brzy jej bude praktikovat i FTV Prima, je špatnou zprávou pro poskytovatele IPTV. Jejich zákazníci vnímali možnost zpětného přehrávání pořadů a přeskakování reklamních bloků za výhodu, kvůli níž si službu pořizovali. Nová praxe tak může vést část diváků k odchodu od IPTV a návratu k pozemnímu příjmu televizního signálu. „Až televize Nova s Primou skutečně přinutí operátory zablokovat možnost přetáčení reklam, neznamená to, že se lidé na jejich pořady přestanou dívat. Jen si najdou jiné cesty, jak reklamy obejít,“ míní mediální analytik Juraj Koiš, šéfredaktor serveru RadioTV.cz. Možnost přeskočení dlouhých reklam je podle něj klíčovou součástí zpětného shlédnutí, díky němuž lze ušetřit i spoustu času.

Efekt nového omezení nemusí být pro Novu s Primou pozitivní: diváci buď dají u zpětného zhlédnutí přednost programům, které reklamy nevysílají nebo je nezakazují přeskakovat, nebo odejdou od placené televize. To by však mělo následky i pro samotnou Novu s Primou, protože za každého klienta placené televizní služby dostávají měsíční distribuční poplatky od operátorů. Je tedy otázka, zda vydělají více na tom, že diváci zhlédnou více reklam, nebo prodělají na úbytku zákazníků placené televize.

Štítky