Placené DVB-T2 má v Německu milion zákazníků, při stejném poměru by jich v Česku bylo 125 tisíc

5 komentářů 13.8.2019 / Jan Potůček

Za příjem komerčních televizí ve službě Freenet TV musí Němci platit poplatek 5,75 euro měsíčně. Veřejnoprávní programy vysílají ve Full HD kvalitě volně.

Hranici milionu zákazníků placeného balíčku komerčních televizí v pozemní digitální platformě Freenet TV šířené ve standardu DVB-T2 překročila skupina Media Broadcast. Ke konci června měl Freenet TV celkem 1,037 milionu platících zákazníků, což bylo meziročně o 37 tisíc více, upozornil server BroadbandTVnews.com. Číslo však zahrnuje diváky, kteří přijímají Freenet TV jak přes DVB-T2, tak přes satelit. Podrobnější statistiku s poměrem mezi pozemní a satelitní platformou operátor nezveřejnil. V osmdesátimilionovém Německu nejde o příliš velké číslo, hranici milionu klientů si ale Media Broadcast stanovila již před spuštěním Freenet TV jako dlouhodobý cíl. Pozemní cestou přijímá televizi ani ne desetina německých domácností. Výrazně větší zájem je v Německu o satelitní příjem, protože velká část komerčních TV stanic vysílá přes satelit bezplatně, a to v HD kvalitě. Značný zájem o bezplatný televizní příjem je tak nejenom u nás, ale i v sousedním Německu.

Česko placené DVB-T2 neplánuje

Při stejném poměru předplatitelů Freenet TV v Německu k celkovému počtu obyvatel by podobná placená služba v českém DVB-T2 oslovila zhruba 125 tisíc zákazníků. To je přibližně tolik, kolik abonentů má nyní v Česku minoritní placená T-Mobile televize nabízená prostřednictvím IPTV a satelitu. České DVB-T2 však žádné placené programy neobsahuje a není jasné, zda se nějaká podobná služba v terestrickém vysílání objeví. Zájem o provozování služeb v DVB-T2 již projevila největší tuzemská satelitní služba Skylink, její pokus o získání kmitočtů vyčleněných pro pokračování celoplošných multiplexů 1 až 4 po vypnutí DVB-T, vysílající bezplatné TV programy, ale narazil u Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ).

Skylink projevil zájem o provozování dvou celoplošných sítí DVB-T2. Telekomunikační úřad ho ale odkázal na aktuální verzi Zákona o elektronických komunikací, která řeší přechod na DVB-T2. Zájem o kódované vysílání v DVB-T2 za poplatek pro koncové diváky dosud projevily jen dvě komerční televizní skupiny Nova a Prima, které by tímto způsobem rády nabídly v terestrice HD verze svých programů. Čekají však, zda se objeví nějaký operátor, který by takovou placenou službu v DVB-T2 nabídl a k němuž by mohly vstoupit. Samy si totiž nechtějí spravovat bázi předplatitelů a řešit rozesílání přístupových karet. Ve volně dostupných sítích DVB-T2 budou programy Novy a Primy dostupné v nižším rozlišení než u placených služeb (satelit, kabel, IPTV) zatímco ČT bude v DVB-T2 vysílat všechny své programy ve vysokém rozlišení full HD.

Komerční televize se bojí poskytovat HD volně

Nova dlouhodobě razí strategii volného vysílání v nižším rozlišení obrazu a HD verze považuje za prémiovou službu. Prima se snaží do volného vysílání v DVB-T2 vstoupit s lepším rozlišením, ale ne ve Full HD, aby si nerozzlobila poskytovatele placených služeb a nepřišla o distribuční poplatky, které tvoří menší část jejích příjmů. Ve finální síti DVB-T2 se tak objeví v lepším rozlišení než v přechodovém multiplexu, konkrétní rozlišení ale nechce komentovat. Podle generálního ředitele FTV Prima Marka Singera si skupina objednala určitou kapacitu ve finální síti 22 a ještě se rozhodne, jak ji využije. Jisté je, že kromě stávajících programů Prima, Prima Cool, Prima love, Prima Zoom, Prima Max a Prima Krimi do DVB-T2 zařadí i chystaný zpravodajský kanál CNN Prima News.

Prima v minulosti koketovala s myšlenkou, že spustí i některé placené kanály. Ve finálních sítích DVB-T2, které nahradí stávající celoplošné multiplexy 1, 2, 3 a 4 vysílající ve standardu DVB-T, se ale neobjeví. Podle Českými Radiokomunikace zveřejněném přehledu , který Prima ani Nova nerozporovaly, se ve finálních sítích 22 a 23 objeví výhradně volně šířené komerční televize. V lepším rozlišení než současné SD by kromě programů Primy měl vysílat i hlavní kanál skupiny Barrandov a televize Seznam. V nejvyšším (Full HD) rozlišení jsou v DVB-T2 volně dostupné všechny programy České televize. Po ukončení vysílání ve standardu DVB-T chce ČT nadále vysílat už pouze v HD rozlišení.

Vstup do Diskuse

5 komentářů: “Placené DVB-T2 má v Německu milion zákazníků, při stejném poměru by jich v Česku bylo 125 tisíc”

  1. Motylekpetr napsal:

    Super. Neplatil bych za HD. To má být zadarmo. HD není žádná prémiová služba. Ale platil bych třeba za HBO.

    • Bohumil Herwig napsal:

      Naprostá pravda, ale obávám se, že by to muselo být stanoveno shora a pro všechny. To by byl parádní zásah do ekonomiky! A přinesl by podle mého své ovoce.

      • Motylekpetr napsal:

        To se obávám, že legislativně nejde „přikázat“ televizím v jakém rozlišení mají vysílat. To je opravdu o rozhodnutí každé televize. Teoreticky by mohly i vysílat černobíle a nikdo by jim nemohl říct nic. Kdo to má v rukou jsou diváci. Pokud se najdou hloupí lidé kteří budou ochotni platit pouze za příjem HD, tak samozřejmě ty televize toho využijí. Pokud se ale najde většina chytrých a dají najevo, že platit za něco, co by si měly platit ty televize že svého, prostě nebudou, tak jim časem nezbude nic jiného, než se přizpůsobit. Ano, televize se musí přizpůsobit divákům, ne diváci televizím. Ti diváci totiž svoji sledovaností těm televizím platí a ne zrovna málo, prostřednictvím reklam. Toto je potřeba divákům vysvětlit a vtloukávat do hlavy.

        • zajo3 napsal:

          Pri ich zmýšľaní sa TV Stara vráti asi do analógu

        • Karl napsal:

          Komerční televize už dlouho vědí, že mladí diváci se na ně nekoukají, střední třída diváků má svoje harddisky, kde si filmy ve FullHD s 5.1 zvukem shlédnou bez reklam, no a pak jsou tu lidé v důchodovém věku, kteří mají svoje DVD nebo pokud mají ochotné potomky, tak taky mají svoje harddisky.
          Tak co nám zbývá … Zbývají lidé, kteří nemají čas, tak pustí telku a brzo usnou, pak staří lidé, kteří si pustí telku a za chvíli také usnou, pak lidé, co mají telku jako kulisu při domácích pracech. Takže reklamy v televizi v podstatě nikdo nesleduje a ani nevnímá. Doba pokročila, ale komerční televize notně zaspaly a asi už to nedoženou …

Napsat komentář