Pokud se kampaň nepodaří odstartovat do říjnových sněmovních voleb, hrozí jí další až několikaměsíční prodleva kvůli sestavování nové vlády.

Napjatý předvolební boj před ostře sledovanými volbami do Poslanecké sněmovny ohrožuje start státní informační kampaně k druhé vlně televizní digitalizace v Česku. Kampaň, která měla původně odstartovat na přelomu loňského a letošního roku a jejíž zahájení bylo odsunuto kvůli oddalování spouštění přechodových sítí DVB-T2, má informovat diváky o tom, proč si budou muset pořídit nové přijímače a od kdy už nenaladí současné pozemní televizní vysílání ve standardu DVB-T. Má je také varovat před koupí televizorů a set-top-boxů, které sice mají tuner DVB-T2, ale kodek MPEG-4/H.264, zatímco české vysílací sítě DVB-T2 používají kodek HEVC/H.265.

Ticho po pěšině

Vládní Strategie rozvoje terestrického televizního vysílání schválená loni v červenci stanovila pro státní informační kampaň k druhé televizní digitalizaci rozpočet až 350 milionů korun. Podle Františka Kotrby, mluvčího ministerstva průmyslu a obchodu, které má kampaň realizovat, však resort s tak vysokou sumou nepočítá. To je ale tak jediné, co úřad ke kampani ví. Ministerstvo dosud neurčilo, zda si kampaň bude realizovat samo, nebo zda si najme externí subjekty, jako tomu bylo u informační kampaně při přechodu z pozemního analogového na pozemní digitální televizní vysílání v letech 2008 až 2012. Úřad zatím ani nevypsal žádnou soutěž na realizátora kampaně a o DVB-T2 informuje pouze na oficiálním webu MPO v samostatné sekci.

Státní informační kampaň přitom měla diváky upozornit už na start přechodových sítí DVB-T2 a možnost příjmu nového typu vysílání v době, kdy je provozováno souběžně se sítěmi DVB-T. Diváci by tak měli možnost vyzkoušet, zda je jejich nový televizor kompatibilní s novou vysílací normou. A také by se z kampaně dozvěděli, proč se musí přecházet na nový standard jen několik let poté, co došlo k první televizní digitalizaci. Ministerstvo průmyslu a obchodu ale nezvládlo vydat ani tiskovou zprávu, když letos v březnu startovala první přechodová síť DVB-T2 Českých Radiokomunikací. V té době resortem zmítalo „bezvládí“ po odvolání ministra Jana Mládka, kdy ještě nebyl jmenován jeho nástupce Jiří Havlíček.

Čeká se na nového ministra?

V době, kdy nebylo jasné, kdo a kdy bude jmenován novým ministrem, úředníci na ministerstvu nechtěli vyvíjet okolo informační kampaně žádné další aktivity. Nyní se resort nachází v podobné situaci. Ministra sice má, ale za dva a půl měsíce budou parlamentní volby, po kterých může resort připadnout jiné politické straně. Úředníci proto nechtějí rozjíždět projekt za stovky milionů korun, o kterém není jasné, jak se k němu postaví nový ministr, který přijde po volbách. Povolební vyjednávání o nové vládě a hlasování o důvěře kabinetu se může protáhnout a rozhodně nelze očekávat, že by během těchto jednání chtěl někdo řešit státní informační kampaň k přechodu na DVB-T2.

Není tedy nereálné, že se ministerstvo pod novým vedením ke kampani dostane až na přelomu roku. Během podzimu však mají odstartovat zbylé dvě přechodové sítě DVB-T2 – od České televize a společnosti Digital Broadcasting – a pozemní digitální televizní vysílání nové generace by si tedy už zasloužilo nějakou větší propagaci. Nebo snad ministerstvo sází na aktivitu České televize, jejíž přechodová síť jako jediná nabídne kompletní obsah v HD rozlišení? Kavčí hory nyní intenzivně vyjednávají s MPO o podobě společného memoranda na podporu přechodu na DVB-T2. Na veřejnosti ho chtějí prezentovat v druhé polovině srpna nebo začátkem září. Česká televize zcela jistě sehraje důležitou roli v informování diváků o druhé televizní digitalizaci, státní informační kampaň by ale neměla stát pouze na jednom – byť silném – médiu.

Diváci by měli vědět, co je čeká

Informací o DVB-T2 je poměrně dost, nyní je třeba je srozumitelnou formou dopravit ke koncovým uživatelům. Spoléhat se na to, že je diváci budou sami aktivně hledat na webu ministerstva průmyslu a obchodu, je bláhové. Druhá televizní digitalizace zasáhne celou škálu různých diváků a rozhodně mezi nimi nebudou převažovat technické typy, které dychtivě sledují specializované weby. Informační kampaň by měla pomoci především laickému publiku, starším divákům a lidem, kteří dosud vůbec netuší, že se na nějaké DVB-T2 bude přecházet. Především oni by měli být varováni před koupí špatného typu televizoru s kodekem MPEG-4/H.264, který by jim ze sítí DVB-T2 reprodukoval pouze zvuk a nikoli obraz.

Jakékoli zdržování informační kampaně je hazardováním s terestrickou televizní platformou. Při schvalování diginovely zákona o elektronických komunikacích ministerstvo průmyslu a obchodu často argumentovalo obavou před chaotickým přechodem, který by poškodil pozemní televizní vysílání a vedl by k odlivu diváků k jiným typům příjmu televize. Je to právě absence informační kampaně, která by se mohla negativně podepsat na budoucnosti terestrického televizního vysílání v České republice a jež nahrává kritikům procesu přechodu na DVB-T2. Už se není nač vymlouvat, diginovela je přijata a podepsána prezidentem, první přechodová síť DVB-T2 vysílá už téměř půl roku. Informační kampaň může začít.