Na základě nového měření hybridní televize FTV Prima ze srpna tohoto roku sleduje HbbTV v ČR již 1 325 567 diváků. To zaznělo na prima snídani k tématu „HbbTV a nové online projekty na Primě.“

Tato aktuální data k červenému tlačítku se projevila nárůstem návštěvnosti HbbTV na kanálech skupiny Prima meziročně o 91%, jen v srpnu konzumace videí v HbbTV archivu skupiny Prima vzrostla o 136%, přičemž HbbTV představuje více než 20% sledovanosti videí. „Jako televize se již dlouhou dobu angažujeme na poli nových technologií a patříme mezi české lídry v oblasti hybridní televize. Čísla o používání HbbTV v českých domácnostech jsou proto pro nás důležitá, a jelikož výsledky se dlouhou dobu rozcházely, rozhodli jsme se navrhnout novou metodiku a realizovat výzkum ve spolupráci s odborníky z Českých radiokomunikací a společnosti Hybrid,“ říká Daniel Grunt, ředitel nových médií FTV Prima.

Tato nová metodika měření spočívá ve sloučení klasické dotazníkové akce na počet diváků u televizní obrazovky a měření počtu HbbTV zařízení pomocí Unique DeviceID a fingerprintingu. Jak tomu rozumět? Předně, HbbTV je komunikace přes internet mezi serverem a terminálovou obrazovkou, v tomto případě televizní. V běžných počítačích zanechává tato komunikace cookies, které jsou pak podle IP adres dohledatelné, televizory však po vypnutí cookies neuchovávají a nelze je pak ani vysledovat podle IP adresy. V okamžiku, kdy se na televizní obrazovce objeví „stiskněte červené tlačítko“ signalizuje televizor HbbTV serveru, že je připojen k internetu a odesílá své jedinečnou identifikaci. Takto shromážděná data je podle všech údajů možno vyhodnotit speciálním softwarem a z nich dospět k výše uvedeným výsledkům.

Toto měření také ukázalo zastoupení instalovaného softwaru HbbTV jednotlivých výrobců na českém trhu – mimo jiné výrazně odlišné od měření MML – a softwarové verze HbbTV. Dle těchto zpřesněných údajů by nejnovější verze HbbTV 2.0 a 2.0.1 mělo mít již 2,83% přijímačů, které byly v daném období zapnuty. Výrobci již nebrání užívání HbbTV ve svých zařízení a dá se očekávat, že i Samsung zjednoduší její instalaci.

Zájem roste nejen o sledování pořadů v HbbTV, ale také o realizaci reklamních kampaní. Podle Petra Hatlapatky, vedoucího online prodeje obchodního zastupitelství Media Club, běželo v prvních osmi měsících tohoto roku na kanálech Primy přes 90 kampaní, zatímco v celém roce 2016 jich bylo méně než polovina. HbbTV se tak v letošním roce zařadila mezi standardní nástroje marketingové komunikace u mnoha klientů. Úspěšnost reklamních formátů i přes vyšší četnost kampaní neklesá, a stále se tak drží výrazně výš než je obvyklé u internetových kampaní. Průměrné CTR (click-through rate = počet kliknutí na reklamu vydělený počtem zobrazení reklamy) je dle použitého formátu od 1,5 %, do 2,3 %.

A kdo jsou vlastně typičtí majitelé televizorů s HbbTV ze socioekonomického pohledu? Z klasické dotazníkové akce je více než polovina mužů (52 %). Obecně převládá věková skupina 25–54 let (58 %). Oproti divákům klasické televize mají uživatelé HbbTV výraznější zastoupení VOŠ a VŠ absolventů a řadí se mezi vyšší socioekonomickou třídu.