Nový zpravodajský kanál zřejmě vstoupí do celoplošného multiplexu 4, kde už Seznam šíří svoje vysílání prostřednictvím hybridní aplikace HbbTV.

Nikoli do DVB-T2, ale spíše do DVB-T míří nový komerční zpravodajský kanál Seznam.cz TV. Stanice, která bude stát na produkci redakce Seznam Zprávy a formátech internetové televize Stream.cz, požádala podle webu Český rozhlas Digitální rádio o vydání licence pro pozemní, kabelové, satelitní a internetové vysílání. Odstartovat by měla v průběhu listopadu, tedy až po říjnových parlamentních volbách. Primární distribuční cestou by pro ni měl být celoplošný multiplex 4 společnosti Digital Broadcasting. Seznam podle webu jednal i s Českými Radiokomunikacemi, nevyhovovalo mu ale pokrytí nabízené Regionální sítě 8, která je dostupná pouze v krajských městech a jejich okolí.

Do DVB-T2 se dostane také

Seznam.cz TV tedy spíše míří ke konkurenci CRA do multiplexu 4, kde má jistotu celoplošného pokrytí i penetrace v domácnostech. CRA mohly nové stanici nabídnout kromě pozice v Regionální síti 8 s pokrytím 59 procent obyvatel České republiky také celoplošný dosah prostřednictvím přechodové sítě DVB-T2. Tu však zatím přijímá menší počet diváků než sítě DVB-T a Seznam.cz TV by musela vyvinout značné úsilí, aby přesvědčila dostatečný počet diváků k předčasnému přechodu na DVB-T2. Na druhou stranu by za výhodných podmínek dosáhla stejného pokrytí jako hlavní kanály televizí Nova, Prima nebo Barrandov, což jí multiplex 4 nemůže nabídnout.

Vysílací licence je nároková, to znamená, že pokud žádost o ni splňuje formální požadavky a Seznam uhradí správní poplatek, Rada pro rozhlasové a televizní vysílání mu ji vydá. Neznamená to však, že nová televize bude moci okamžitě začít vysílat. Musí se domluvit s operátory jednotlivých sítí na podmínkách spolupráce. Pokud se Seznam.cz TV objeví v pozemním celoplošném multiplexu 4, bude automaticky zařazena také do přechodové sítě 13 společnosti Digital Broadcasting, která vysílá ve standardu DVB-T2 a zatím ji lze naladit z jediného vysílače v Praze na Novodvorské. V řádu několika týdnů by operátor měl spustit i další pražský vysílač Ládví a zahájit vysílání DVB-T2 v Ostravě a poté v Brně.

Seznam TV chce mít od začátku jistotu, že bude vysílat v síti, kterou má naladěnu většina českých domácností (Foto: Jan Potůček, Televizníweb.cz)

Alternativa ČT 24 a zpráv na Nově a Primě

Seznam.cz TV chce nabídnout alternativní zpravodajský kanál vůči veřejnoprávní ČT 24 i zpravodajství velkých komerčních televizí. Základní osu programu má tvořit živé vysílání redakce Seznam Zprávy, jež již nyní produkuje internetové zpravodajské a publicistické pořady. Prostřednictvím Seznam.cz TV se budou moci na televizní obrazovku vrátit tváře známé z České televize, například Zuzana Hodková (dříve Luňáková) nebo Filip Horký, který do redakce Seznam Zprávy přešel z další internetové televize DVTV, projektu exmoderátorů Událostí, komentářů na ČT Martina Veselovského a Daniely Drtinové. Pro Seznam Zprávy pracuje i někdejší tvář Novy Hanuš Hanslík a další známí televizní reportéři.

Seznam.cz TV nemá nabízet pouze zpravodajství a publicistiku. Její provozovatel chce využít bohatý archiv internetové televize Stream.cz, která patří rovněž pod portál Seznam.cz. Jediným problémem je otázka vysílacích práv, jež měl Seznam pouze pro využití na internetu. Některé pořady také mohou narazit u Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, protože jsou poněkud „odvážnější“ a v klasickém televizním vysílání by nemusely odpovídat nárokům zákona o rozhlasovém a televizním vysílání. Listopadovým startem by Seznam.cz TV nestihla silnou podzimní inzertní sezónu, což by nakonec mohli ocenit diváci, kteří by nebyli u nového programu zahlceni reklamou.

Seznam TV má nabídnout alternativu zpravodajského kanálu ČT 24 (Foto: Česká televize)

Seznam si chce odloupnout z reklamního koláče televizí

Reklama je ale jedním z hlavních důvodů, proč se Seznam chce vrhnout do klasického televizního vysílání. Již před lety avizoval, že si chce „sáhnout“ na reklamní rozpočty televizí, tehdy se ale zástupci největší české internetové firmy domnívali, že jim k tomu budou stačit videoprojekty na internetu jako je Stream.cz. I když zájem o videoreklamu na internetu stoupá, stále svými objemy ani zdaleka nedosahuje reklamním rozpočtům klasických televizních kampaní. A to ani v případě, kdy se Seznam pokoušel do televizního vysílání „vlámat“ formou hybridního vysílání HbbTV, aniž by provozoval televizní stanici na klasické programové pozici, což mu některé konkurenční televize vyčítaly.

Sám Radim Pařízek, který Seznamu umožnil vysílat přes HbbTV v multiplexu 4 za zlomek ceny klasické programové pozice na letošní konferenci Digimedia 2017 prohlásil, že tato forma spolupráce projde určitou „revizí“. Výsledkem je jednání o využívání kombinace služeb – klasického lineárního terestrického vysílání a HbbTV – již nabízí i České Radiokomunikace. Jejich ředitel pro regulaci a strategii Marcel Procházka na květnové Digimedii prohlásil, že CRA by žádnému subjektu nedovolily ve svých sítích vysílat pouze přes HbbTV. Podmínkou k využívání HbbTV řešení je využívání klasické programové pozice v některém z multiplexů CRA. Na tento model tedy nyní přechází i multiplex 4.

Štítky