Poslední tři roky také klesají prodeje televizorů v Česku. Podle agentury GfK je trh částečně nasycen a lidé stále častěji sledují filmy, seriály a zpravodajství na jiných zařízeních.

Velmi nízká informovanost o druhé televizní digitalizaci a přechodu na nový standard pozemního digitálního televizního vysílání DVB-T2 panuje mezi mladými diváky v České republice. Podle průzkumu, který zveřejnilo výzkumné oddělení OMG Research skupiny Omnicom, jsou o nové vlně televizní digitalizace informovaní spíše lidé starší 44 let a převažují mezi nimi muži. Z pěti set respondentů ve věku od 18 do 60 let o přechodu na DVB-T2 ví nebo se alespoň něco doslechla pouze polovina, informoval časopis Marketing & Media. V meziročním srovnání však jde o nárůst o sedm procentních bodů, což může souviset s faktem, že loni ještě nevysílala ani jedna přechodová síť DVB-T2, zatímco letos již fungují dvě.

Diváci s pozemním příjmem TV jsou informováni lépe

„Pozitivní zprávou je, že nejvyšší povědomí o této změně měli a mají ti, kteří přijímají televizní vysílání terestricky (tj. lidé, kterých se přechod na DVB-T2 týká),“ konstatuje Marketing & Media. Během letošního srpna, kdy probíhala aktuální vlna průzkumu, si aktivně informace o přechodu na DVB-T2 vyhledávalo 28 procent respondentů a dalších 54 procent o této změně něco zaslechlo. Mezi lidmi, kteří o připravované změně v pozemním digitálním televizím vysílání nic nevědí, převažovaly ženy (37 procent) před muži (17 procent). Výzkumná agentura se diváků ptala, jaký typ příjmu televizního signálu využívají na hlavním televizoru v domácnosti, do jako míry jsou informováni o přechodu na DVB-T2 a zda se na něj nějak připravují.

Poměrně nízké povědomí o druhé televizní digitalizaci v situaci, kdy 83 procent diváků už je v dosahu alespoň jedné přechodové sítě DVB-T2, jde na vrub absentující státní informační kampani. Tu má zajistit ministerstvo průmyslu a obchodu. Původně měla kampaň, na niž vláda vyčlenila 350 milionů korun, startovat v době, kdy první přechodová síť DVB-T2 zahajovala své vysílání, tedy letos v březnu. Dodnes však ministerstvo nerozhodlo, zda si kampaň bude zajišťovat samo, nebo na její realizátory vypíše výběrové řízení. Resort patrně čeká na schválení Technického plánu přechodu na DVB-T2, který určí termíny spouštění finálních sítí DVB-T2 a vypínání dnešních multiplexů DVB-T. Diváci si ale mezitím pořizují nové televizní přijímače, které nemusí být vždy kompatibilní s českými vysílacími normami DVB-T2.

DVB-T2 může naladit už 83 procent diváků v České republice, reálně o tom ví ale jen přibližně polovina populace (Mapa: České Radiokomunikace)

Prodej televizorů klesá, pomůže mu DVB-T2?

Druhá televizní digitalizace výrazně pomůže trhu s televizními přijímači, který podle zjištění agentury GfK za poslední tři roky klesá. Trh je podle agentury částečně nasycen a lidé stále častěji sledují filmy, seriály a zpravodajství na jiných zařízeních než televizi – na mobilech, tabletech a počítačích, případně dávají přednost videoportálům jako je YouTube. Jenom za první letošní pololetí se prodeje televizorů v Česku meziročně snížily o tři procenta, loni za stejné období o šest procent a v roce 2015 o dvě procenta. Chytré televizory letos tvořily za první pololetí 57 procent ze všech prodaných přijímačů. Roste zájem o Ultra HD televizory, z celkového počtu prodaných televizí tvořily 28 procent. Šest procent prodaných přijímačů bylo s prohnutou obrazovkou.

Češi zvyšují poptávku po televizorech s většími úhlopříčkami. 16 procent prodaných přijímačů mělo úhlopříčku 55 palců a vyšší. Z hlediska ceny tvořily tyto televizory 34 procent výnosů z celkových prodejů za první pololetí letošního roku. Chytré televizory se na tržbách podílely ze 78 procent. „Ve většině případů si zákazníci vybírají televize s LED technologiemi. Zhruba pětina jich je s tunerem DVB-T2. Sledujeme, že postupně podíl televizorů s tímto tunerem roste,“ uvedla obsahová manažerka Heureka.cz Alexandra Čermáková. Nejvíce se podle ní prodávají televizory v průměru za 7 000 korun. Podle nedávného průzkumu obchodu Kasa.cz využívá plně výhody chytré televize jen 27 procent lidí. Pro většinu zůstává televizor zdrojem pasivní zábavy, často jej ani nemají připojený k internetu.

Češi si rádi kupují chytré televize, ale jen minimum z nich ji poté doma připojí k internetu

Většina lidí nemá Smart TV připojenou k internetu

Téměř 60 procent respondentů průzkumu obchodu Kasa.cz uvedlo, že si vystačí se základní programovou nabídkou českých televizních stanic. Zhruba 17 procent připustilo, že se stále učí používat nové funkce chytrých televizí. Většina lidí internet v televizi nevyužívá, třetina pouze sporadicky. Prostřednictvím mobilního telefonu ovládá svůj televizor 15 procent uživatelů. Vzrůstá ale počet diváků, kteří využívají výhod hybridního vysílání HbbTV, jehož prostřednictvím lze sledovat pořady z televizních archivů i televizní bonusy. Momentálně tak činí 23 procent Čechů. Více než polovina diváků ale netuší, co mi má pod zkratkou HbbTV představit. Prostřednictvím počítače a tabletu sleduje video obsah včetně televizního vysílání 35 procent lidí, na chytrém telefonu pak pět procent respondentů.

Zvyšující se počet lidí, kteří konzumují televizní obsah přes jiná zařízení než televizní přijímač, může znamenat problém pro veřejnoprávní Českou televizi. Podle zákona totiž ČT může vybírat televizní poplatek pouze od domácností, které vlastní přijímač s televizním tunerem. Na internetová zařízení, na kterých lze sledovat online streamy nebo pořady z televizního archivu, zákon nepamatuje. Přitom se mírně zvyšuje počet domácností, které již klasický televizní přijímač nevlastní a spoléhají se pouze na počítač, notebook, tablet nebo smartphone. Pokud se zároveň odhlásí z databáze plátců televizního poplatku, může na tom Česká televize do budoucna výrazně tratit.