Lidovková televize expanduje v pozemním televizním vysílání. V sobotu oficiálně spouští program Šlágr 2 a plánuje aktivně podpořit druhou televizní digitalizaci.

Málokdo by si asi tipoval, že televize Šlágr přiláká větší množství diváků k hybridnímu vysílání (HbbTV), které vyžaduje připojení chytrého televizoru k internetu. Hlavní cílová skupina tohoto programu, penzisté starší 65 let, nepatří mezi příliš internetově aktivní populaci. Šlágru se ale daří lámat rekordy s přístupy k jeho vlastní aplikaci HbbTV a do dvou až tří měsíců spustí vůbec první e-shop v HbbTV na českém trhu. „Během září jsme měli 350 tisíc unikátních uživatelů HbbTV, což nás šokovalo. Nečekali jsme, že naše cílová skupina by byla nějak zásadně technicky zdatná,“ přiznává obchodní ředitel Šlágru Robert Kvapil. Vlastní obchod přes HbbTV je tedy reakcí na mimořádný úspěch s hybridní aplikací.

Přes HbbTV vysílá i Country no. 1

„E-shop připravujeme ve spolupráci se společností ATS. První testovací verzi bychom měli spustit začátkem příštího roku,“ oznámil Kvapil na nedávném setkání Českých Radiokomunikací (CRA) s novináři k rozvoji pozemního digitálního televizního vysílání nové generace DVB-T2. I v něm je Šlágr aktivní, v přechodové síti DVB-T2 provozované CRA šíří svůj hlavní program a v blízké době do ní plánuje zařadit i novou stanici Šlágr 2, která již zkušebně vysílá v pozemní Regionální síti 8 ve standardu DVB-T. Druhý program se má zaměřit na starší publikum a přesune se na něj klasická dechovka. Zároveň má sloužit jako lákadlo k přechodu na příjem DVB-T2, protože mimo krajská města, která pokrývá Regionální síť 8, jej diváci jinak než přes DVB-T2 pozemní cestou nenaladí.

„Druhý kanál Šlágru chceme modelovat spíše do německého šlágru. Měl by být spíše dechovkový a laděný pro starší cílovou skupinu. Měl by být také vysvětlovací pro síť DVB-T2 a říci divákům, jak se s tím poprat, když si chtějí pořídit přijímač DVB-T2. Připravovali jsme i společnou akci se společností Sencor na prodej přijímačů,“ prozradil Robert Kvapil. Šlágr 2 bude již pátou televizní stanicí skupiny Šlágr. Jako „dvojku“ televize před časem spustila stanici Country no. 1, kterou nyní šíří pouze neterestricky a také přes svoji aplikaci HbbTV. Diváci ji tak v podstatě naladí především přes internet. Stejným způsobem vyslají i kanály Písnička a Šlágr Dechovka. I to vedlo k velké popularizaci HbbTV mezi staršími diváky. „HbbTV využíváme i pro alternativní šíření našich kanálů. Country no. 1 vysílá v terestrice pouze přes HbbTV,“ říká Robert Kvapil.

Zakladatel a ředitel Šlágr TV Karel Peterka (Foto: Česká Muzika)

Bez terestriky to nejde, míní obchodní šéf Šlágru

Šlágr se snaží své diváky v používání HbbTV všemožně podporovat. „Dokonce jsme přes HbbTV udělali hlasování do ankety Zlatý Šlágr a dostali jsme přes ni 35 tisíc hlasů,“ líčí obchodní ředitel stanice, která si zakládá na tom, že je v přímém kontaktu se svými diváky. „Šlágr je v podstatě teleshoppingová televize, takže máme velice zajímavou a okamžitou zpětnou vazbu v počtu objednávek. A nabízí to zajímavou korelaci s daty z peoplemetrů, protože pokud by tomu odpovídala čísla sledovanosti, musela by mít každá babička v této zemi už plný kumbál našich cédéček a DVD,“ míní Robert Kvapil. Šlágr pořádá i vlastní akce a koncerty a každý měsíc se mu podle obchodního ředitele daří vyprodat koncert s kapacitou 3 500 míst. „Do deseti dnů máme sál vždycky vyprodaný,“ říká.

Jakmile mají České Radiokomunikace na nějakém vysílače plánovanou výluku, diváci Šlágru berou televizi doslova „útokem“, aby se dozvěděli, co se děje a proč Šlágr nevysílá. Podle Kvapila tak téměř veškerý personál Šlágru vyřizuje telefony. „U výpadku satelitu jsme nikdy nic takového nezažili,“ dodává s tím, že masový zásah diváků, který Šlágr jako teleshoppingový kanál potřebuje, mu žádná jiná vysílací platforma než terestrika nepřinese. „Pokud se nějaká televize rozhodne opustit terestriku, bude to pro ni mít fatální následky. Pro všechny televize, které mají víc než jednoprocentní podíl na sledovanosti, je terestrické vysílání nezbytné,“ míní Robert Kvapil.

Hlavní kanál Šlágru se chystá omladit

Příchodem druhého programu, který má v názvu značku Šlágr, dojde k proměně dosavadního hlavního kanálu. Televize má omladit a jít více do „moderna“. „Dechovka tam zůstane jen v modernější verzi. Kdybych měl být konkrétní a uvést nějaký příklad, tak si tam dovedeme představit něco jako Čechomor,“ popisuje Robert Kvapil. Zatímco dnes hlavní kanál Šlágru cílí na diváky starší 55 let, po startu Šlágru 2 a přesunu klasické dechovky a lidovek na tento program by měla Šlágr TV cílit spíše na diváky od 45 let. Začne tedy více ukrajovat velkým plnoformátovým televizím. Podporou DVB-T2 navíc může získat náskok, který bude chybět stanicím, jež se dosud pro vysílání v novém standardu nerozhodly a jejich programy v přechodových sítích DVB-T2 chybí.

Šlágr 2, který bude na rozdíl od hlavního kanálu Šlágr TV celoplošně dostupný pouze v DVB-T2, by se mohl stát jednou z hlavních motivací pro starší diváky, proč přejít na příjem vysílání v novém standardu. Podobně už funguje křesťanská TV Noe, kterou lze také v rozšířenějším standardu DVB-T naladit pouze v krajských městech, ale celoplošně vysílá terestricky pouze v novém formátu DVB-T2. Jak diváci Šlágru, tak diváci TV Noe představují velmi zajímavé cílové skupiny věrných a konzervativních diváků, kteří jsou ochotni kvůli zajištění příjmu signálu svých oblíbených programů kupovat nové přijímače a naladit si nové vysílací sítě. Mainstreamovými diváky často vysmívaná Šlágr TV by tak mohla sehrát významnou roli v druhé české televizní digitalizaci.