Jak je to s mobilitou příjmu digitálního rozhlasového vysílání?

Poslech rádia v automobilech je velmi rozšířený a z hlediska informovanosti o dopravní situaci téměř nezastupitelný. S tím by měli operátoři sítí pro DAB počítat.

Digitální rozhlasové přijímače se zatím v běžných obchodech seženou jen sporadicky, mají je převážně specializované internetové obchody. DAB autorádia, která by měla být hlavním zdrojem informací pro řidiče na cestách, naši prodejci přinejmenším nezdůrazňují, pokud se přímo od vestavěných multimediálních panelů nedistancují. Přitom nabídka programů a pokrytí se postupem doby zlepšuje, i když k úrovni, jako je u našich západních sousedů má daleko. DRM příjímače, o nichž byla zmínka v úvodní části, jsou k dispozici jen jako doplněk přijímačů pro DAB, které také někdy bývají vybaveny i možností příjmu internetových rádií.

Podrobný popis o dálkovém příjmu českých DAB+ signálů jsme zveřejnili v únoru a současně jsme přinesli i testy některých stolních přijímačů (např. Technisat digitradio 301 IR).

V předchozí části našeho miniseriálu o DAB uvedený příjem a informace byly zachyceny USB donglem Terratec Noxon se stolní anténkou s magnetickým podstavcem a propojením na laptop. V tomto případě, pravděpodobně v důsledku mnohačetných odrazů od budov, bylo možno dva pražské multiplexy naladit i uvnitř budovy. V údolích v Podkrkonoších ale bylo nutno multiplex Teleko z vysílače Trutnov (kanále 5D, výkon 1 kW) ve vzdálenosti 11 km naladit pouze mimo budovu nebo přes střešní anténu a domácí rozvod, i když neobsahoval anténu pro III. pásmo. Příjem uvnitř budov, i když dle mapy pokrytí na dtv.ctu.cz je vyznačen, v mnoha případech nefungoval.

A jak je to s přijímači v náhodně vybraném obchodě ve Vrchlabí? Prodávající věděl, na co se ho ptáme, nabídl dva Sencory a jeden Panasonic. Sencory byly tzv. přenosné, ale vzhledem k velikosti se hodily vzít je třeba v létě k vodě na deku, pro domácí použití postrádaly vnější anténní vstup. Panasonic byl již uzpůsoben k příjmu přes účastnickou zásuvku z rozvodu a k zabudování do obývacího pokoje (ale za cenu okolo 4 500.- Kč). I když toto podhorské město je v dosahu vysílače z Černé hory, zájem o DAB přijímače mezi lidmi podle prodavače prakticky není, s výjimkou fandů.

DAB byl navržen pro mobilní příjem. Ten jsme vyzkoušeli na silnici č. 14 v dosahu vysílače Trutnov. Vzhledem k nedostatku jak DAB přijímačů v autech, tak i nedostatku malých opravdu přenosných přístrojů, jsme použili přijímač Lingo, který byl na našem trhu před pár lety a je vybaven jen sluchátkovým výstupem. Jeho velikost je však jen o něco větší než krabička zápalek. A jaké bylo překvapení, že i uvnitř auta při rychlosti 90 km/hod dokázal hrát bez přerušování. Po tomto úspěchu jsme obdobnou zkoušku uskutečnili i na silnici č.16 do Jičína a dále č. 32 do Poděbrad. Příjem uvnitř auta byl dobrý až do Kopidlna mimo zástavbu, na volném prostranství byl poslech možný i dále, a dokonce až u Poděbrad.

Kapesní DAB/FM přijímač Lingo

Autorádia a DAB

Poslech radia v automobilech je velmi rozšířený a z hlediska informovanosti o dopravní situaci téměř nezastupitelný. Auta jsou důležitou platformou pro digitální růst a vysílací průmysl by měl zajistit, aby jeho služby zůstaly viditelné a atraktivní. V Norsku, Spojeném Království a Švýcarsku je DAB autorádio běžným standardem.

Automobilový průmysl se dnes zaměřuje na samořiditelná auta (s předpokládaným využitím sítí 5. Generace), ale potenciál, který digitální rozhlasové služby nabízejí, není rozhodně využit. Rok 2018 představuje sice skok dopředu a vzestup „propojeného“ vozu. Požadavek, aby všechny nové automobily prodávané v EU od dubna, které mají alespoň minimální konektivitu, byly z bezpečnostních důvodů vybaveny funkcí eCall, to nepochybně podnítil, ale je také pravděpodobné, že výrobci vidí nové příležitosti, které by mohly vést k poskytování dalších mediálních služeb.

Dobrou zprávou pro vysílatele je, že možnosti pro zásah posluchačů v automobilech jsou nyní širší než kdy jindy i s ohledem na příděly pro digitální rozhlas ve III. TV pásmu. Modely s pouze FM / AM konektivitou jsou již v Evropě v menšině a funkce DAB / DAB + rádii je vybavena přímo nebo jako příslušenství většiny značek. Dotykové obrazovky jsou normou, často zcela nahrazují tvrdé knoflíky, takže zábavní systém vypadá spíše jako tablet na palubní desce, než tradiční rádiové zařízení. Mnoho automobilů také zahrnuje podporu pro Android Automotive nebo Apple CarPlay, což znamená, že chytrý telefon může být vstupním informačním rozhraním.

Multimediální panel Škoda Kodiaq s připojením na internet (Foto: autor)

Jaké jsou požadavky na jednoduchou a bezpečnou obsluhu multimediálních panelů

Asociace WorldDAB, propagující digitální rozhlas, sestavila několik základních požadavků, na zlepšení uživatelských zkušeností v zabudovaných panelech. Patří mezi ně v první řadě rychlý, snadný a bezpečný způsob přístupu k rozhlasové stanici DAB. Praxe ukazuje, že toto řešení poskytují automobily s tlačítkem „Radio“. Volba „Rádio“ by měla být výchozí nabídkou pro DAB (pokud je k dispozici) nebo k nabídce, kde lze vybrat i další rádiové platformy. Umožnit rychlý, snadný a bezpečný způsob, jak vyhledat a vyhledávat stanice DAB, které nevyžadují znalost vysílací sítě DAB. Ukazuje se, že to poskytne nejlépe abecední seznam stanic A-Z. K dodání dynamického a přesného seznamu stanic by měl být přijímač vybaven duálním DAB tunerem. Seznam stanic by se měl automaticky aktualizovat, pokud budou nové stanice k dispozici nebo nedostupné.

Nutná je i možnost snadného nastavení předvoleb stanice DAB zejména z hlediska bezpečnosti. Vždy by měl být použit jednotný postup: stisknout a podržet tlačítko při poslechu dané stanice s následným pípnutím po zápisu zvolené předvolby do paměti přístroje. Ztráta poslechu je pro řidiče frustrující. Když k tomu dojde, mělo by se přepnout na jiný multiplex, nebo najít nejlepší signál, ať je to FM, DAB nebo i hybridní IP té samé stanice. Doprovodné informace o stanici a pořadu by se měly zobrazovat a zahrnovat logo stanice, označení provozovatele muxu, textové informace a snímky případně jako prezentace. Optimální nastavení by mělo umožnit automatické vytvoření seznamu stanic a již zmíněnou jejich průběžnou aktualizaci dle daných příjmových podmínek.

A jak je to s DAB autorádii na našem trhu?

Největším nedostatkem je absence informací o vybavenosti DAB rádiem v informačních brožurách. Různé testovací jízdy, nebo recenze nových aut na specializovaných autoserverech se této problematice podrobněji nevěnují. Samotní prodejci bývají informováni jen okrajově a při požadavku o podrobnější informace odkazují buď na výrobce multimediálního panelu, který může být odlišný od výrobce značky, nebo na místní zastoupení zahraničního výrobce.

Dokonce jsme zaznamenali případ, kdy uživatelská příručka popisovala podrobně postup naladění DAB rádia, ale ve skutečnosti DAB přijímací modul ve voze neexistoval. Na dotaz na české oficiální infolince Europ-assistance zahraničního výrobce, od kdy budou vozy v nejvyšší výbavě vybaveny příjmem dle příručky, jsme obdrželi odpověď: „Nemáme od výrobce informaci, kdy model Vitara bude vybaven radiem s DAB. Pouhá změna sw nestačí pro stávající radia k příjmu DAB.“ Při tom tento výrobce své nové vozy u nejnižší třídy DAB tunery v mediálních panelech již osazuje.

Většina výrobců však DAB příjmem osazuje své špičkové modely s nejvyšší nebo alespoň střední výbavou. Německý server digitalradio.de uvádí, že 40% všech nových aut je dnes vybaveno DAB rádiem. Které modely to jsou a zda je možné si objednat DAB rádio jako doplňkovou výbavu, je možné získat z tohoto serveru. Jeden z prodejců vozů Toyoty v Trutnově na dotaz o DAB vysílání zareagoval a umožnil odzkoušení u výjimečného pick-up modelu Hilux. Za to stanice multiplexu z blízké Černé hory naběhly okamžitě, a i když DAB nebyl defaultní, jeho volba v menu byla zřetelně indikována.

Rozhlasový panel Toyota Hilux s poslechem v DAB (Foto: autor)

A náš největší výrobce z Mladé Boleslavi? Model KAROQ má DAB autorádio již zabudované standardně bez příplatku, jiné vozy Škoda mají DAB zabudované v rámci různé výbavy již z výroby, technologii DAB rádia je možné si objednat v rámci celého modelového portfolia značky Škoda, tzn. od nejmenšího modelu v nabídce-CITIGO až po model SUPERB. Podrobněji o plánech automobilky ŠKODA psal téměř před rokem web Českého rozhlasu. Jestliže tehdy byla penetrace DAB autorádií 10% na celkovém objemu prodaných aut v ČR, dá se předpokládat, že letos bude vyšší. To by mělo také povzbudit zahraniční výrobce, aby lépe pokrývaly český trh moderními multimediálními panely s digitálním rádiem.

Perspektivy

Zcela nové a vylepšené funkce jsou k dispozici všem rozhlasovým stanicím, které jsou vybaveny standardy otevřené technologie RadioDNS Hybrid Radio®. Tato technologie byla spuštěna zpočátku v novém Audi A8 v Evropě na podzim roku 2017, ale počítá se s nasazením zejména ve vozech VW. Mezi přednosti patří: Automatické přepínání mezi rozhlasovým vysíláním a streamováním. Pokud je multimediální panel vybaven touto technologií, tato funkčnost zahrnuje nejenom DAB radia, ale i FM. Není pak třeba přepínat mezi analogovým, digitálním nebo streamingovým rádiem. Pokud je vysílaný signál slabý, rádio přepne z příjmu vysílání do streamování a bezproblémově se vrátí, když se vysílací signál zlepší.

Závěrem je možno konstatovat, že po změně Plánu využití kmitočtového spektra existuje sice dostatek volných kmitočtů, ale nejsou začleněny do vysílacích digitálních rozhlasových sítí s celoplošným pokrytím (nad 80%). Pro vysílací síť A Českého rozhlasu je vydáno dle databáze ČTÚ jen 5 Individuálních oprávnění (IO) pro dnes provozované vysílače. Platnost vydaných IO pro blok 5D končí letošním rokem, dokonce jedno z nich již 12. července. Dá se proto očekávat, že Český telekomunikační úřad vyhlásí v brzké době výběrové řízení na provozování rádiových kmitočtů v pásmu 174 – 230 MHz pro celoplošnou síť a následně krajské sítě. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání tak již nebude muset odkazovat soukromé žadatele o digitální rozhlasové vysílání na televizní sítě DVB-T, a tito majitelé digitálních rozhlasových licencí (jako Samson Media, Seejay radio nebo Pigy rádio) budou moci vstoupit do nových DAB sítí a současně i využívat přednosti hybridního vysílání, pokud výrobci přijímačů, zejména autorádií DAB, zabudují možnosti RadiaDNS – hybridního rádia.

Vstup do Diskuse

8 komentářů: “Jak je to s mobilitou příjmu digitálního rozhlasového vysílání?”

  1. mirasat napsal:

    40% nových aut má dnes DAB ? To mělo být 100% už před několika lety. Bez ohledu na pokrytí.

  2. omar3 napsal:

    To je nějaký div, že v 90km rychlosti to hrálo? Jel jsem vlakem přes 130km a taky to hrálo. Ještě zbývá vyzkoušet letadlo. Při startu z Brna, Prahy, Vídně nebo Bratislavy by měl být signál v okamžiku startu dostatečný. Pak je potřeba vyhodnotit, proč to přestane hrát, jestli z důvodu rychlosti nebo nadmořské výšky nebo opuštění území s dostatečným signálem.

  3. Nonic napsal:

    Škoda CitiGo ale ještě nedávno uváděl v příručce jak naladit DAB/+ a pak jste zjistili, že za jen velmi přemrštěně!!! drahý!!! poplatek modul přidají…
    Navíc ten výběr počtu oblíbených předvoleb jen 10 + 10 je s ohledem na to jaký mají běžně jen VKV tunery (i normální autorádia ne vždy vyhlášených značek) tj. +- 40 je fakt žalostný… v tomhle se nějak „soudruzi z NDR“ vývojáři stále u DAB/+ mašinek nepoučili… Co je platný, že při spuštění automatického ladění se vám zobrazí třeba někde těch i třeba 77 rádiových stanic když ne všechny se v tý paměti udrží… jakmile ladíte jinou oblast která má zase jiné stanice či vysílaný kmitočet (pokud nejde o celonárodní sít stejné frekvence třeba Němci mají 5C) nelze též uložit jednotlivě lokality tj. stále se jen přepisuje… tohle považuji v digitálu za dost otřesnou věc jak v DAB/+ tak v DVB-T/T2 jen někteří výrobci u televizí a STB umožní ukládat úplně vše co je v éteru přítomno (proto taky mají 1000 předvoleb u satelitu už je to na více tisíc předvoleb kterých při směrování na různé družice je i přesto stále málo) a neumazávat už uložené… Píše se o Trutnovu 5D tak ten na přenosném mezi nadšenci často uváděném Tesco DR: 1403 s jen teleskop prutem se dá někde chytat v polovině Krušných hor a Středohoří s Milešovkou 10A ač jiný kmitočet tak se oba neukládají ale Milešovka má prostě přednost dle názvu operátora Teleco…
    Jinak já mám doma z okna štěstí na jak zmíněné tak i slabší Saské z Geyeru a silné z Ochsenkopfu ty mají zajímavou hudbu a ze Žižkova který posílili Plzní na stejném kanále 12C ten mne fakt stejně nezajímá samé keci a šudlání… celkově víc jak 80 rádií to najde… Uvnitř budov je ale pokrytí na prut bez možnosti dát konektor na venkovní anténu v Česku žalostné… V Německu po spolkových zemích i včetně přesahů z Holandska když měl vejlet kamionem to je o ničem jiném… to si i na přenosný teleskop či zabudovaný napevno pokud je DAB/+ v palubce… můžeme o tom nechat v Česku zatím jen zdát… a do dnes dost lidí nechápe ten do zdi vysílaný pokus se L pásmem kdo ho sakra má? a co takhle o něco modernější DMR atd. technologie jsou ve světě…
    To už raději mají nadšenci výběr ze IP rádií v kombinovaném tuneru… tam pozemák nemůže nikdy konkurovat a kor pokud se zvýší přenosové rychlostní kapacity i pokrytí netu na 5G a i operátoří po vzoru Polska atd. severských zemí někdy dostanou rozum? že i za málo peněz se dá pak v součtu konzumem vydělat mnohem více… tj. možnosti stáhnout víc než žalostných 500MB či o něco víc nyní je průměr v Česku něco přes 800MB měsíčně ale přemrštěně drahých u všech Českých poboček nadnárodních mobiláků kde jinde v cizině v pohodě už je i přes 10GB dat z mobilů měsíčně normální věc…
    DAB/+ začal vývoj od začátku 80 let a co předvedl? kritizované šetření na datové kompresní kvalitě… šíleně přemrštěně drahý čipy tedy i tunery a tím i snížili poptávku de fakto i v běžných obchodech nabídku oproti všade dostupnému levnému analogu VKV který hraje minimálně se šumem i ve všech terénních překážkách (to už jo musí být aby to úplně zmizelo pokud jste v jiné lokalitě autem tam automatika dokáže přepnout na jiný vysílač dané stanice taky jako u digitálu) čož tam u dabu už díky slabému pokrytí sítě vysílačů vypadáváním koktá lítáním kvality a síly signálu či je ticho… proto i provozovatelé stanic se do toho krom státních rádií u nás moc nehrnou… dokud je v roce 2025 nedonutí ke připravované mezinárodní změně… Němci měli několik restartů a už se jim začíná dařit… Severský státy (ty měli i D2-MAC) byly zas vždy s Japonci ty mají UHD-8K atd. připravují prostě něco extra… tak tam je fofr i s vypínáním starších věcí…

      • Nonic napsal:

        Dík za pochvalu… Měl minulý týden sebou STB připojením HDMi kabelem do noteboku a výsledek…
        vezl to úplně zbytečně protože až po zapojení zjistil, že HDMi mají noteboky jen výstup na jiný monitor tedy vstup videí z jiných zdrojů nefunguje… Musel bych mít USB tuner což sice mám ale bez H.265 by mi makal jen v Holandsku a pár vyjímek který ještě z DVB-T nepřeladili na T2… tak bohužel mobilnost nemohl praktickými zkušenostmi za jízdy na malý pasivní teleskop vyzkoušet… Viděl ale jen pár aut co měly na střeše takovou specielní (talíř to nebyl) všesměrovou anténu pro televize…

Napsat komentář