UVNITŘ DOKUMENTY A GALERIE – Třináctý ročník odborné konference DIGIMEDIA se poprvé zaměřil i na mobilní datové sítě a ochranu chytrých televizorů před internetovými hrozbami.

Konference DIGIMEDIA 2018 minulý týden přilákala desítky manažerů mediálních společností do Kongresového sálu České televize, kde se ve třech diskusních blocích probírala druhá televizní digitalizace, vznik čtvrtého mobilního operátora a digitalizace rozhlasového vysílání. Souhrnný článek z konference jste si mohli na serveru Televizníweb.cz přečíst již minulý týden, nyní vám nabízíme analytičtější pohled na závěry DIGIMEDIE.

Zahajovací panel o DTT

Technický plán vynuceného přechodu na DVB-T2 je připraven, momentálně se budou vyřizovat připomínky, projde legislativní radou vlády a kabinet by jej měl schválit v létě jako platné nařízení vlády v souladu s Rozhodnutím Evropské komise. Schválení peněz, jako kompenzací za souběžné vysílání, je stále v procesu schvalování v Bruselu. Jsou za tímto zpožděním stále stejné otázky, komentáře a obstrukce satelitní asociace ČASO? Ta byla i nejaktivnějším diskutujícím (či spíše „provokujícím“) na této konferenci.

DIGIMEDIA 2018 – BLOK I – Walter Zinggl, IP Austria by Jan.Potucek on Scribd

Největší prostor byl v první části věnován „televizi zadarmo“. Otázka placení za televizní programy je složitější a není možno ji zužovat jen na FTA a Pay TV. Je nutno vidět princip duálního televizního vysílání v ČR – veřejnoprávní službu na jedné straně a komerční vysílání na straně druhé. Navíc Česká televize, která tuto službu zajišťuje, má přidělen jeden veřejnoprávní multiplex, který si sama obhospodařuje – má vlastně svou síť a zajišťuje ji tak, aby v maximální míře využila jeho celou kmitočtovou šíři. A tak je možno považovat přechod na DVB-T2 jako přínos pro to, aby své programy šířila na stejném prostoru v HD rozlišení. A proto, že financování z koncesionářského poplatku, přesně televizního poplatku, jsou veřejné prostředky, kterými my všichni na její provoz a další technologický vývoj přispíváme, není možno o zpoplatnění – kódování vůbec uvažovat.

DIGIMEDIA 2018 – BLOK I – Tomáš Hanzák, Nielsen Admosphere by Jan.Potucek on Scribd

Komerční subjekty mají zcela jiné postavení. Starají se na základě licence o výrobu obsahu. Licenční podmínky nestanovují technickou kvalitu vyrobeného obsahu ani obchodní model vysílání. Tento vyrobený obsah jim někdo k divákům musí dopravit. A platí za umístění v komerčních multiplexech, kompresi, multiplexování, distribuci na jednotlivé vysílače a vlastní vysílače. A to za komerčních podmínek, které si stanovují operátoři, v závislosti na zabraném pásmu/datovém toku. Proč by tedy měly komerční subjekty – výrobci obsahu – platit za odvysílanou kvalitu (HD) více, když tento kvalitnější (HD) obsah mohou nabídnout kabelovým, satelitním a dalším telekomunikačním operátorům za příplatek odpovídající počtu diváků placených služeb Pay TV.

I když televizní vysílání je produkt, za který by se mělo platit, jak zaznělo z panelu, tak je nutno si uvědomit, že ani dnes není zadarmo. Divák komerčních stanic platí konzumací reklamy, i veřejnoprávní služba je svým způsobem placenou službou z koncesionářských poplatků.

DIGIMEDIA 2018 – BLOK I – Michaela Vasilová, Atmedia by Jan.Potucek on Scribd

A proč se tedy nezabývat hledáním komerčního modelu dalších plateb i v terestrickém vysílání, které by zohlednilo duální princip televize? Model SIMPLI TV funguje, kartu dostane jen občan bydlící na území Rakouska (o němž se předpokládá, že řádně platí koncesionářské poplatky), německý smíšený model funguje také. A také funguje model FTA, například ve Francii, Španělsku, Velké Británii a v dalších zemích. Pokud by se i zde našel komerční subjekt, který by dokázal nabídnout divákům takový balíček programů, za který by byli ochotni platit (třeba HD a bez reklamy) určitě by se našel i provozovatel terestrické sítě, který by mu zajistil vysílání. A NOVA na konferenci již nabídla své 2 sportovní placené kanály do terestriky.

Málo lidí ví, co DVB-T2 pro ně bude znamenat, i když Česká televize již zahájila informační kampaň a supluje tak státní kampaň. Hlavním věcí bude správné naladění a případná úprava společných televizních rozvodů (STA). Je ještě hodně dlouhá cesta k úspěšnému přechodu. Navíc, ne všechny technické možnosti DVB-T2 jsou už využívány. Mezi ně patří například využití dalších kanálů fyzických vrstev (PLP) nebo užší propojení šířeného obsahu mezi terestrikou a HbbTV jako prostředku OTT přes širokopásmové internetové připojení, zejména pro teritoriálně omezené regionální vysílání.

A tak co víme jistě: I když nejsledovanější komerční subjekty akceptují technický plán přechodu na DVB-T2 (NOVA, PRIMA), své HD verze v těchto sítích nemají v úmyslu šířit nekódovaně.

DIGIMEDIA 2018 – BLOK I – Jan Tuček, STEM/MARK by Jan.Potucek on Scribd

Aukce pásma 700 MHz

Aukce kmitočtů v pásmu 700 MHz by měla být zahájena ve 2. Pololetí 2019 a ukončena nejpozději na začátku roku 2020, tedy zhruba pár měsíců před vypnutím TV pásma. Cílem je, aby byla zajištěna konkurence v broadbandu a aukce bude otevřena všem operátorům a výsledkem nemusí být 4. mobilní operátor, protože by tato síť měla umožňovat rozvoj služeb 5. Generace. ČTÚ minulý týden zveřejnil návrh principů aukce kmitočtů v pásmech 700 MHz, které vycházejí z Prováděcího rozhodnutí komise (EU) 2016/687. To předpokládá bloky o šířce pásma 5 MHz s technologií FDD (frekvenčně dělený duplex), a ne s modernější technologií časově děleného duplexu TDD, která lépe využívá disponibilní spektrum. Využití kmitočtů 733-736 MHz pro uplink a 788-791 MHz pro downlink pro M2M (neboli IoT), jak předpokládá Prováděcí rozhodnutí, bude narážet na nutnou velikost antén, která je pro snímače a čidla internetu věcí neúnosně veliká.

DIGIMEDIA 2018 – BLOK II – Tomáš Hanzák, Nielsen Admosphere by Jan.Potucek on Scribd

Nyní k návrhu probíhá veřejná konzultace, kterou chce ČTÚ dokončit během letních prázdnin. Finální principy aukce pak v srpnu předloží vládě ke schválení. Ze strany mobilních operátorů zaznělo, že výsledek bude samozřejmě záležet na tom, jaké budou podmínky aukce, jak technické, tak finanční. Pokud bude na tom stát chtít vydělat co nejvíc, projeví se to pak i v cenách pro spotřebitele, jak zaznělo na konferenci, a ovlivní to i účast možného 4. operátora. Pro rurální oblasti chce bezdrátový internet, včetně IPTV, začít provozovat společnost Nordic Telecom od podzimu letošního roku na vydražených kmitočtech v pásmu 3,5 GHz. S aukcí kmitočtů v pásmu 700 MHz úzce souvisí schválení technického plánu přechodu, který je předpokladem pro uvolnění právě těchto kmitočtů.

HbbTV je televizní nelineární služba na bázi IP protokolu a televizory, které jsou jí vybaveny se ve stále větší míře stávající počítači se všemi hrozbami internetové sítě. Bude velmi záležet na technologických platformách, které tuto službu poskytují, a na antivirových programech, zejména pro TV přijímače s operačním systémem Android. V případě, že výsledkem aukce 700 MHz budou služby internetového připojení HbbTV přímo vzduchem bez lokálního providera, budou obě podmínky nezbytností.

Digitální rozhlas ano nebo ne?

I přes převládající dojem, že rozhlasovou digitalizaci vyřeší internetové rádio, nabírá DAB nový dech. Český rozhlas bude pokračovat ve svém plánu pokrýt digitálním vysíláním českou dálniční síť. Vzhledem k tomu, že Rádio dálnice pana Pařízka je u D1 prakticky dokončeno, bude zajímavé sledovat souboj analog – digitál s postupující výstavbou ČRo DAB+. Význam DABu pro dopravní zpravodajství bude určitě růst, když většina aut Škoda na našem trhu je tímto příjmem vybavena, nebo alespoň může být aktivována. Navíc, jak jsme již psali, stávající trend je RadioDNS-hybridní rádio, mezi jehož vlastnosti patří: automatické přepínání mezi rozhlasovým vysíláním a internetovým rádiem. Pokud je multimediální panel vybaven touto technologií, tato funkčnost zahrnuje nejenom DAB radia, ale i analogové FM. Není pak třeba přepínat mezi analogovým, digitálním nebo internetovým rádiem naladěné stanice.

V závěru, snad i jako reakce na poslední kritiku asociace soukromých rádií, padla výzva pana Pařízka, že by rád navázal spolupráci s Českým rozhlasem při rozvoji digitalizace rozhlasového vysílání.

DIGIMEDIA 2018 – BLOK III – Pavel Šimoník, STEM/MARK by Jan.Potucek on Scribd

Štítky