UVNITŘ GRAFY – Jedinou placenou televizní platformou, které přibývají klienti, je IPTV. Kabelová televize stagnuje, ale jenom díky nárůstu zájmu o analogovou službu.

Zájem o placené televizní služby v Česku od konce první televizní digitalizace klesá. Největší problémy mají poskytovatelé satelitní televize, kteří od roku 2012, kdy došlo k vypnutí posledních analogových televizních vysílačů, přišli dokonce o třetinu zákazníků. Vyplývá to ze Zprávy o vývoji trhu elektronických komunikací za období let 2012 až 2017, kterou v úterý zveřejnil Český telekomunikační úřad (ČTÚ). Celkově se počet zákazníků placených televizních platforem, tedy satelitu, kabelové televize a IPTV, za posledních pět let snížil o 11,4 procenta, přičemž kabelová televize v podstatě stagnovala a jedinou placenou službou, která zaznamenala růst, bylo IPTV.

„Ve sledovaném období zaznamenal počet účastníků služby šíření rozhlasového a televizního vysílání prostřednictvím IP protokolu (IPTV) růstový trend. V roce 2017 bylo vykázáno 462 tisíc účastníků, což v porovnání s rokem 2012 představuje nárůst na úroveň 218,6 procenta. Počet účastníků využívajících IPTV v roce 2017 meziročně vzrostl o 17,3 procenta,“ konstatuje ČTÚ v dokumentu. Zatímco v roce 2012 vykazovali poskytovatelé IPTV v Česku celkově něco přes 200 tisíc zákazníků, aktuálně se blíží hranici půl milionu a zájem o službu nadále roste. To samé se nedá říci o kabelové televizi, která v posledních letech zaznamenala – alespoň co se týče digitální služby DVB-C – mírný pokles.

Kabel se drží na svém díky analogu

„Celkový počet účastníků kabelové televize do roku 2015 mírně klesal, poté zaznamenal mírný růst. Celkový počet účastníků v roce 2017 činil 757 tisíc, což představuje oproti roku 2012 nárůst na úroveň 102 procent. Meziroční nárůst v roce 2017 u celkového počtu účastníků činil tři procenta, a to i přes skutečnost, že počet účastníků využívajících služby digitálního kabelového televizního vysílání (DVB-C) meziročně poklesly o 4,1 procenta na 541 tisíc přípojek a činí tak 71 procent celkových přípojek,“ uvedl ČTÚ. „Počet účastníků využívajících DVB-C v roce 2017 poklesl oproti roku 2012 na úroveň 98,7 procenta,“ dodal telekomunikační úřad. Tahounem kabelové televize je tedy analogová služba, kterou využívají především starší diváci.

Analogová kabelová televize je jedinou analogovou televizní platformou, která dosud zůstala na českém trhu. Oblíbili si ji ti diváci, kteří nechtějí řešit přechod na jakékoli digitální televizní vysílání a pořizovat si kvůli přechodu k některé z digitálních služeb nový televizor nebo set-top box. Analogová kabelová televize funguje i na velmi starých televizorech, vyžaduje pouze přítomnost kabelové přípojky v dané lokalitě. A nepotřebuje mít kvalitní internetovou přípojku jako v případě IPTV.

Satelitu uškodil Servisní poplatek

Největšího poklesu ze všech placených televizních služeb od roku 2012 dosáhl satelit. Úbytek klientů byl poměrně rapidní a zřejmě souvisel se zavedením tzv. Servisního poplatku u největší tuzemské satelitní služby Skylink. „Počet účastníků vykázaných v roce 2017 činil 1,15 milionu, což představuje 66,7 procenta úrovně roku 2012. V roce 2017 pak počet účastníků satelitního rozhlasového a televizního vysílání meziročně poklesl o 6,8 procenta,“ vyčíslil ČTÚ. Skylink během první televizní digitalizace v letech 2008 až 2012 masivně inzeroval a lákal diváky k přechodu od analogového pozemního vysílání k satelitu. Základní programovou nabídku i s několika slovenskými programy nabízel zdarma, pouze za aktivační poplatek.

Po roce 2012 ovšem Skylink tuto základní nabídku zpoplatnil Servisním poplatkem, který následně začal každoročně zvyšovat. To vedlo k postupnému odchodu části zákazníků, kteří se vraceli k bezplatnému pozemnímu příjmu televize ve standardu DVB-T. Nyní se Skylink snaží opět v souvislosti s druhou televizní digitalizací a přechodem na DVB-T2 oslovovat diváky a nabízí jim satelitní komplet, instalaci a aktivaci za jednu korunu, ovšem při podpisu smlouvy na delší časové období a závazkem platit stovky korun měsíčně. Odborníci očekávají, že s ohledem na negativní zákaznickou zkušenost se už nebude opakovat výraznější úbytek diváků pozemního digitálního příjmu kvůli přechodu na DVB-T2.

Štítky