Na světě je už několik zemí, které již mají dokončený přechod na nový standard pozemního digitálního televizního vysílání DVB-T2. Jak si tyto státy poradily s informační kampaní?

Česká republika se svojí informační kampaně k přechodu na pozemní digitální televizní vysílání nové generace DVB-T2 teprve dočká. Odstartovat má letos, patrně ještě před letními prázdninami, aby stihla podchytit listopadové vypínání prvních televizních vysílačů DVB-T v Praze. Jak se s informovaností občanů o potřebě vyměnit televizní přijímač a upravit společné televizní antény vyrovnali naši sousedé, kteří již na DVB-T2 přešli, tedy konkrétně Německo a Rakousko? A jakou informační kampaň zvolily vzdálenější země, které také zavádí DVB-T2, konkrétně Rusko a Vietnam? Podívejte se na vybrané televizní spoty.

Německo

Německo založilo kampaň na hlavní výhodě tamního DVB-T2, jímž je HD vysílání. Drtivá většina televizních stanic je v terestrické platformě dostupná ve Full HD rozlišení, byť volně vysílá jen dvacítka veřejnoprávních kanálů. Dalších více než 20 komerčních stanic je zakódovaná a dostupná jen s dekódovací kartou nebo specializovaným set-top boxem za měsíční poplatek. Oficiální spot kampaně sází na lehké varování, že bez výměny přijímače se divákům může lehce stát, že o signál přijdou v tu nejméně vhodnou chvíli – třeba během fotbalového přenosu.

Vlastní spoty si k druhé televizní digitalizaci připravily i jednotlivé německé televizní stanice. Například ARD upozorňuje, že se přechází nejen na DVB-T2, ale i na kodek HEVC a že výsledkem je pozemní vysílání v HD kvalitě. Zmiňuje také zpoplatnění komerčních stanic a možnost využívání OTT služeb na mobilních zařízeních.

Oficiální německá kampaň vsadila i na odlehčenější formu spotu, v němž vystupují dva rybáři, kteří na lodi sledují televizi přes DVB-T2. Horor se díky Full HD rozlišení jeví tak reálný, že když se ke kameře přiblíží postava s kápí a hákem, oba muži polekaně uskočí. I tento spot využívá ústřední motto německé kampaně „Malá anténa. Skvělá televize.“

Sportovní veřejnoprávní kanál ZDF založil vlastní informační spot o přechodu na DVB-T2 na výhodách pro sportovní fanoušky, tedy především vysílání ve Full HD kvalitě. Tato verze se vysílala před fotbalovým Eurem 2016.

Regionální veřejnoprávní televize NDR zvolila vtipnou verzi informačního spotu. Ukazuje v něm manželku, která leží na gauči, piluje si nehty a sděluje manželovi na střeše, zda se mu podařilo zachytit televizní signál. Muž pobíhá po střeše, omotaný kabely, v rukou má antény a satelitní paraboly. Nakonec se zřítí ze střechy na zem.

Vlastní informační spot připravil i operátor placené služby freenet TV, který nabízí přístup k zakódovaným komerčním programům. Vysvětluje v něm nejprve, jak přijímat DVB-T2 a poté samotnou nabídku placené televize, kterou mohou zájemci na první tři měsíce získat zdarma.

Veřejnoprávní kanál Das Erste založil propagační spot DVB-T2 na přenosy z letních olympijských her 2016 v Rio de Janeiru.

Vlastní verzi informačního spotu k zavádění DVB-T2 měl i kulturní kanál Arte.

Rakousko

Rakouská veřejnoprávní televize ORF zvolila poněkud zastaralý způsob informačního spotu, ve kterém se jala nutnost přechodu na DVB-T2 polopaticky vysvětlovat. Pro Rakousko, kde pozemní příjem televize využívá asi deset procent domácností, nešlo o zásadní kampaň.

Služba SimpliTV, která v Rakousku nahradila DVB-T a nabízí vedle veřejnoprávních kanálů ORF i komerční televize, připravila vlastní informační spot s virálním potenciálem.

Rusko

Ruský televizní kanál Zvezda připravil vlastní informační spot o přechodu na DVB-T2, v němž upozorňuje na parametry nového vysílání, zejména pak použitý kodek MPEG-4 a také fakt, že nové vysílání nabídne 20 televizních stanic ve vysokém rozlišení obrazu.

Vietnam

Vietnamská telekomunikační společnost VTC připravila hned několik informačních spotů k přechodu na DVB-T2. Nejobecnější je tento, který naznačuje rozšíření programové nabídky i vyšší kvalitu obrazu nového vysílání.

Další z vietnamských informačních spotů zdůrazňuje roli společnosti VTC při zavádění DVB-T2 ve Vietnamu a také zavádění vysílání ve vysokém rozlišení obrazu.

Praktičtější verze spotu zaměřená na spotřebitele. Naznačuje rozšiřování DVB-T2, potřebu koupě nového přijímače, kvalitních kabelů, apod.

Vlastní spot mělo ve Vietnamu i SD vysílání v DVB-T2. Vietnam přeskočil vývojovou větev DVB-T a přechází z analogového televizního vysílání rovnou na DVB-T2.

A na závěr vietnamská kráska, která si omotává ruku koaxiálním kabelem, aby diváky upozornila na výhody DVB-T2. Trochu bollywoodské řešení informačního spotu.

Štítky