Monitorování digitálního rozhlasového vysílání DAB+ za jízdy

4 komentáře 1.3.2019 / mirasat

Chystáte se přijímat digitální rozhlas v autě? Vyzkoušeli jsme, jaké programy naladíte v Rakousku a na jižní Moravě.

Pozemní digitální rozhlasové vysílání letos v Česku dorazí do dalších regionů. Čekání na rozšíření do jižních Čech jsme si s kolegou Markem Svobodou zkrátili výletem přes Rakousko na jižní Moravu, jakož i jedním malým experimentem. Existuje jednoduchý způsob sledování rozhlasových signálů za jízdy, dostupný běžnému uživateli, který umožní jednoduchou kontrolu jejich některých parametrů. Autorádio L56VW2 a jeho „skryté menu“ nám poskytnulo základní údaje.

Co umí autorádio L56VW2

Na tomto zařízení se po cca pětisekundovém přidržení tlačítka SETUP objeví volba „Service Mode Radio“ s nabídkou monitorování AM, FM a DAB pozemního vysílání. Právě pozorování hodnot přijímaného signálu DAB vysílání za jízdy nás zajímalo nejvíce. Veškeré fotografie displeje autorádia byly pořízeny spolujezdcem během jízdy. Nedoporučuji, aby se čímkoliv zde popsaným za jízdy zabýval řidič.

Vhodné podmínky DX příjmu

Po potvrzení položky DAB monitoringu vidíme údaj s hodnotou střední „Frekvence“ jinak 1,536 MHz širokého DAB (VHF 3) kanálu. Údaj „Stanice“ udává označení kanálu v rozsahu 5A až 13F. Přijímač navíc zvládá i L band, nicméně nainstalovaná aktivní anténa neumožňovala příjem v L pásmu a proto se mu dále v textu věnovat nebudu.“Skupina stanic“ obsahuje název sítě. Například multiplex Českého rozhlasu zde figuruje jako „CRo DAB+“. „BER“ je počítadlo chyb, kde „0“ znamená ideální podmínky, jakmile hodnota stoupne k číslu 100000, příjem se stává nemožným. „Program“ je název služby (stanice). Zkratky „TA/TP“ budou mít pravděpodobně stejný význam, jako u FM vysílání. Hodnoty by pak měly sdělovat, zda je dopravní vysílání přítomno. „SP“ značí úroveň přijímaného signálu v záporných jednotkách dBm. Položka „Audio“ (v rozsahu 0 až 99) se chová jako číselné znázornění vyrovnávací paměti. „0“ znamená, že není slyšet zvuk a „99“ je ideální stav, kdy je zásoba dat dostatečná.

Anténní konektory autorádia L56VW2

Autorádio disponuje celkem třemi anténními vstupy s konektory Fakra 50 ohm. Pro AM, FM a DAB. Jak je zřejmé z obrázku, obě DAB pásma (III a L) sdílejí společný konektor. U DAB nám v položce „Anténa“ figuroval vstup „A“. Pokud se blížíme do pokryté zóny, je obecně detekován nejprve název sítě, později název programu, až nakonec nastupuje zvuk. Jakmile je detekován název sítě, vybarví se ve spodním grafickém proužkovém indikátoru „Kvalita signálu“ žlutě jeho první část.

Ve skrytém menu můžeme buď krokovat postupně po jednotlivých kanálech (včetně L band), nebo můžeme volit mezi již v předvolbách uloženými stanicemi. Jak vidíme, údaj odstupu nosné, či signálu od šumu není přítomen.

Dokonalé podmínky pro extrémní DX příjem

Jaké jsou limity mobilního příjmu DAB+?

V praxi bylo ověřeno, že absolutní minimální stabilní úroveň přijímaného signálu u zabezpečení EEP 2-A v ideálních příjmových podmínkách bez SFN, potřebného pro příjem, leží dle přijímače L56VW2 na hodnotě -85dBm, což můžeme při střední frekvenci 200 MHz, 50 Ohmech a ideálním dipólu λ/2 zjednodušit na nějakých 22 dBuV na vstupním konektoru přijímače a zároveň hodnotě cca 36 dBuV/m na mapce pokrytí. Jakmile projíždíme například kolem zalesnění, minimální potřebná úroveň začíná stoupat až k -77dBm (30 dBuV, 44 dBuV/m). Toto rozpětí bych označil za typický rozsah potenciálně problematického mobilního příjmu DAB+ individuálních frekvenčních sítí v mírně zvlněném terénu se středně problematickými překážkami, ve kterém subjektivně VKV FM signály trpěly většími výkyvy úrovně signálu.

Připomínám, že hovoříme o údajích odečtených z displeje autorádia. Můžeme napsat, že zatímco ve Velké Británii je stanovena úroveň dostatečného pokrytí pro jedoucí automobily cca k hodnotě – 67dBm, v ČR zatím Český Rozhlas prezentuje hodnotu 58 dBuV/m, což odpovídá přísnějším -63dBm. V obou případech se jedná o výšku antény 10m nad zemí. Byť se jedná o rezervu na první pohled dostatečnou, samozřejmě problematická místa, jako tunely, extrémně husté lesy, vysoké budovy, či jiné překážky mohou způsobit problémy nejen DAB, ale i FM signálům.

Jihlava Strážník, kanál 12D, 5kW, 1,5m nad zemí

Dálkový příjem v autě

V Rakousku jsme samozřejmě narazili i na signály vzdálených vysílačů sítě Českého rozhlasu. Pokud se podíváme na mapku vysílače Strážník, můžeme říci, že za jízdy by mělo být možné poslouchat stanice Českého rozhlasu na všech místech, které jsou vyznačeny kteroukoliv barevnou vrstvou, krom žluté a bílé. Mapka ale nemůže počítat úplně bezchybně s vlivy zalesnění a zástavby. To je důvodem, proč se mapky běžně počítají pro výšku přijímací antény 10m nad terénem. U mapek ČTÚ tomu není jinak. Při naší jízdě se potvrdilo, že signál lze za jízdy přijímat i výrazně mimo vyznačeného pokrytí dle ITU 1812-3.

Příjem nemožný

Prověřením v terénu bylo zjištěno, že mapka pokrytí CityMUX Vien II je přísnější a příjem i dosti stabilní byl za jízdy místy možný i mimo žlutě kolorované oblasti. Dále bylo ověřeno, že signál RTI cz DAB+ multiplexu z vysílače poblíž kóty Kluk (kanál 5D) zasahuje opravdu až za hranice státních hranic a vzájemné rušení s připravovaným vysíláním z rakouského vysílače Jauerling (kanál 5D) se bude v případě setrvání českého vysílače na stávajícím kanálu opravdu odehrávat na území obou států a to ve větší míře, než naznačuje mapka.

V praxi nám pak ještě příjmové podmínky ovlivňuje použité zabezpečení (FEC) na vysílací straně. Základním zabezpečením v DAB je EEP 3-A (FEC 1/2). Robustnější EEP 2-A (FEC 3/8) si připisuje k dobru bonus 2,5dB v signálové rezervě (u mobilního příjmu) a zároveň malus v menší celkové kapacitě multiplexu; 864 kbit/s u EEP 2-A proti 1152 kbit/s u EEP 3-A. Nesmíme zapomenout ani na rychlost automobilu, ideálně se jeví rychlosti od cca 80km/h výše. V současné době se v českém DAB vyskytuje nejpočetněji zabezpečení EEP 2-A.

Záleží i na montáži antény

Před provedením montáže DAB antény do vozidla je vhodné si uvědomit, že její provedení a umístění fatálním způsobem ovlivňují příjem. Ideální by samozřejmě bylo použít venkovní vertikálně orientovanou půlvlnou anténu (například na střeše), no reálná provedení budou mít mnohdy k ideálu daleko. Nedivte se tedy, že při kompromisních řešeních může záležet i na orientaci automobilu vůči vysílači. Naše aktivní anténa měla nevhodný rozměr (dipól 53 cm) a také byla nevhodně umístěna (čelní sklo, 10 cm od sloupku před spolujezdcem), mohla mít tedy reálný zisk kolem -4dBd, přesto byl celkový dojem pozitivní. Výrobcům automobilů se dnes již nechce umisťovat antény na jejich střechy. Jistým řešením by tedy mohl být diverzitní příjem na dvě DAB antény, umístěné na různých místech v automobilu. Samozřejmě by byla nutná HW i SW podpora ze strany autorádia.

Při srovnávání příjmu FM a DAB+ rozhlasu je dobré si uvědomit, že zde máme výrazné rozdíly ve frekvenční oblasti, vyzářených výkonech vysílačů (u FM až desetinásobně více), šířce pásma a především ve standardech jako takových.

Nezbývá nám, než doufat v dobře provedené mezinárodní i vnitrostátní koordinace kmitočtů a těšit se na brzké spuštění DAB+ signálů nejen z vysílače Kleť.

Vstup do Diskuse

4 komentáře: “Monitorování digitálního rozhlasového vysílání DAB+ za jízdy”

  1. David Kříž napsal:

    Borci, jako vždy, super práce! 🙂

  2. Saxon napsal:

    Mám radost, že Televizní web má dalšího schopného autora.

    Diverzitní příjem na dvě DAB antény by byl skvělý, ideálně jedna do předního skla, druhá do zadního. FM anténa u Caddyho je v zrcátku…:(

    • David Kříž napsal:

      Muselo by to umet radio. Ja mam v Passatu dve v zadnich okynkach na vkv, ale DAB tehdy jeste nebyl, tak magnetka na strese. VKV diversita je mi ale uz taky naprd, bo Columbus sel loni oknem do sveta aniz bych chtel, takze s DAB+ Pioneerem jedu na VKV jen na jedno okynko. Nevim, proc ten DAB nedelaji taky diverzitni…

Napsat komentář