UVNITŘ PREZENTACE – Aktuální výzkum chování a vybavenosti televizních domácností zveřejnilo ministerstvo průmyslu a obchodu. Povědomí o druhé televizní digitalizaci má 92 procent dotázaných.

Povědomost českých diváků o druhé televizní digitalizaci a nutnosti přechodu na pozemní digitální televizní vysílání nové generace DVB-T2 je týden před vypínáním prvních silných vysílačů DVB-T výborná. Podle průzkumu, který si u agentury Nielsen Admosphere nechalo zpracovat ministerstvo průmyslu a obchodu, více než 92 procent Čechů ví, že dojde k přechodu z pozemní digitální televize ve standardu DVB-T na novější vysílání ve standardu DVB-T2. Z průzkumu, který proběhl od 22. října do 1. listopadu 2019 a zúčastnilo se ho 2 038 respondentů, také vyplynulo, že 56 procent domácností již je příjem DVB-T2 vybaveno set-top boxem nebo televizorem s tunerem DVB-T2 a kodekem HEVC.

„Potřebná technická vybavenost vzrostla ze 44 na 56 procent relevantních domácností. To je výrazný posun. Na druhé straně zejména v Praze a ve Středočeském kraji je změna už doslova za dveřmi a ti, co se na ni ještě nepřipravili, měli by tak učinit co nejdříve,“ prohlásil na úterní tiskové konferenci náměstek ministra průmyslu a obchodu pro digitalizaci a inovace Petr Očko. Opozdilcům zbývá posledních osm dní: v noci z 27. na 28. listopadu dojde k ukončení vysílání programů České televize ve standardu DVB-T z pražských vysílačů Žižkov a Cukrák, ale také z několika dokrývačů ve Středočeském kraji. Veřejnoprávní multiplex 1 ukončí vysílání minutu před půlnocí na 28. listopadu. Nové vysílání ČT ve standardu DVB-T2 lze naladit již od jara 2018 na kanálu 26 z obou pražských vysílačů.

TK MPO – připravenost domác… by Jan.Potucek on Scribd

Diváci se těší především na HD rozlišení

„Přínos DVB-T2 lidé zpravidla vidí v HD kvalitě vysílání, stabilnějším pokrytí televizním signálem po celém území České republiky a v širším výběru stanic,“ říká vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček a připomíná: „Povědomí o přechodu na DVB-T2 se oproti první vlně šetření zvýšilo. Zatímco dříve o změně vědělo 83 procent respondentů, ve druhé polovině října a začátkem listopadu znalost deklarovalo 92 procent dotázaných. Informace o změně lidé nejčastěji čerpali z rozhlasu, televize či tisku. Je tedy zřejmé, že informační kampaň, která se průběžně realizuje, přináší kýžené výsledky.“ Nejvíce diváků získávalo informace o přechodu na DVB-T2 z rozhlasu, televize a tisku (71 procent), přes třetinu respondentů z internetu a čtvrtina od známých, v rodině či od přátel.

Informace o vypínání pozemního vysílání zajímají především muže, 17 procent žen se naopak o druhou televizní digitalizace nezajímá vůbec. Zájem o informace o DVB-T2 obecně stoupá s věkem. Pro starší skupiny obyvatel je výrazně důležitá informace o datech vypnutí DVB-T2. Z hlediska vzdělání se nejvíce zajímá skupina se středním vzděláním. Informovanost se zvýšila ve všech sociodemografických skupinách, zejména pak u respondentů z Prahy a Středočeského kraje. Od nové možnosti vysílání si lidé nejvíc slibují mimo jiné zlepšení kvality obrazu v HD kvalitě, připojení televizoru k internetu, možnost přehrát pořad později (funkce TimeShift), rozšíření počtu kanálů ve vysokém rozlišení, lepší zvuk, možnost nahrávání a 3D prostorový obraz (který však DVB-T2 samo o sobě neposkytne).

Úterní tisková konference ministerstva průmyslu a obchodu s účastí zástupců Českých Radiokomunikací a Digital Broadcasting (Foto: Jan Potůček, Televizníweb.cz)

Státní informační kampaň doplňují operátoři sítí

„Denně pozorujeme nárůst zájmu diváků o změnu standardu televizního vysílání. Počet hovorů na naší infolince narostl za poslední měsíc o 300 procent. Několikanásobně se zvýšila návštěvnost webu www.dvbt2overeno.cz, kde si mohou lidé zjistit, zda je jejich televizní přijímač kompatibilní s novým standardem. A podle našich partnerů roste raketovým tempem i prodej televizorů a set-top boxů. Všechno to dokazuje, že lidé nechtějí přijít o možnost přijímat televizní vysílání bez poplatků,“ upozorňuje generální ředitel Českých radiokomunikací Vít Vážan. Aktuální televizní vysílání DVB-T sledují na klasické obrazovce častěji starší respondenti, naopak mladší skupiny jej sledují častěji na moderních zařízeních, jako jsou notebooky či smartphony. Mezi mladými je také víc lidí, kteří televizi nesledují vůbec. Televizní vysílání také méně sledují vysokoškoláci. Satelit a individuální anténu nejčastěji využívají lidé v menších obcích a vícečlenné domácnosti. Naopak obyvatelé větších obcí nejčastěji využívají společnou anténu či kabelovou televizi. Společnou anténu také hojně využívají lidé žijící sami.

Vedle státní informační kampaně k přechodu na DVB-T2, kterou realizuje ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci s Českou televizí, Českým rozhlasem, Českými Radiokomunikacemi, Digital Broadcasting, agenturou TAKTIQ Communications, Asociací krajů či Svazem měst a obcí, připravují souběžně svoje kampaně i operátoři vysílacích sítí. České Radiokomunikace vylepšily svůj web www.dvbt2overeno.cz, spustily informační kanál Nalaďte se na DVB-T2, který vysílají v pozemní Regionální síti 8 a pořádají krajská setkání s novináři a starosty, Česká televize rozeslala všem obcím v České republice informační leták s termíny vypínání multiplexu 1 a připravila novou podobu webu www.digict.cz a Digital Broadcasting zprovoznil web www.multiplex24.cz a od tohoto týdne provozuje ve svojí pozemní Regionální síti 7 speciální informační kanál „Televize přes anténu“.

Štítky