Set-top boxy pro DVB-T2 se prodávají jako housky na krámě. Oslovili jsme proto několik dodavatelů a zeptali se jich, jak to zvládají, co se jim nejlépe prodává a jak vidí český trh po zahájení prvního vypínání DVB-T a po vypnutí komerčních stanic.

Pokud se podíváte na nabídku malých i velkých internetových obchodů často vidíte poloprázdno a slova jako „není skladem“, „na objednání“, „nedostupné“ či třeba „sklad: 0“. Tady záleží na obchodnících, jak se předzásobili a kolik si toho s dodavatelem na počátek vypínání DVB-T domluvili. Bohužel český trh s přijímacími zařízeními pro televizní vysílání je jako na houpačce a odhadnout se jednoduše nedá k čemuž přispěla i Česká televize situací kolem vypnutí nevypnutí dětského, resp. sportovního kanálu v multiplexu 1 na počátku minulého roku.

V některých e-obchodech je už nyní situace docela tristní, jiné jsou na tom lépe. O obchody a obchodníky ale teď nejde. Nyní se zaměříme na výrobce, jejich zástupce a nejrůznější dodavatele a distributory. Níže najdete odpovědi na současnou situaci na českém trhu se set-top boxy (STB) pro DVB-T2/HEVC od sedmi velkých dodavatelů. Oslovili jsme i další firmy, ale jejich vyjádření se přes všechnu snahu nepodařilo získat.

Uvedené odpovědi jsou řazeny abecedně podle příjmení.

 

Petr Bedrníček, jednatel, Impesat

Specializovaný velkoobchod s digitální pozemní a satelitní přijímací technikou byl založen v roce 2008 i když v jiné podobě funguje od roku 1992. Zastupuje několik u nás dobře známých značek, jako jsou Fuba, Humax či Kaon.

Jak zvládáte dodávat set-top boxy do obchodů? Máte ještě vůbec zboží?

Přijímače pro standard DVB-T2 dodáváme do obchodních řetězců a prodejen s elektronikou prostřednictvím partnerů nebo přímo maloprodejcům. Velký zájem je boxy v nižší cenové hladině. Nyní v předvánočním období již tyto set-top boxy nejsou skladem, jejich opětovné naskladnění je plánováno na druhou polovinu ledna 2020. Ostatní přístroje s lepší výbavou, ale vyšší cenou, jsou stále dodávány obchodním partnerům.

Jaké modely STB se vám nejlépe prodávají?

Jak jsem již zmínil, nejžádanějšími produkty jsou jednoduché boxy v koncové ceně mezi 600 – 700 Kč vybavené ještě konektorem SCART. Následují přístroje s možností skryté instalace za televizor, které mají dálkové ovladače s programovatelnou funkcí ovládání TV a poslední v řadě je velmi žádaný set-top box s podporou HbbTV – červeného tlačítka – Humax Nano T2.

Jak vidíte český trh po zahájení vypínání prvních vysílačů odcházejícího standardu DVB-T a jak bude podle vašeho názoru vypadat situace po vypnutí komerčních stanic.

Předpokládám, že největší prodeje set-top boxů jsou realizovány nyní, kdy probíhající kampaň České televize vzbudila u zákazníků velký zájem o tento segment elektroniky. Je zřejmé, že postupem času bude klesat zájem o nejlevnější set-top boxy a zákazníci budou preferovat vybavenější přístroje nebo multifunkční zařízení, např. s o. s. Android.

 

Marek Bezoušek, Product Manager, Inter-Sat

Společnost byla založena v roce 1996 a její základní filosofií je „kvalita, efektivita a individuální přístup k zákazníkům“. Zaměřuje se na velkoobchodní prodej pozemní, satelitní a anténní techniky v České republice a na Slovensku. V roce 2010 založila vývojové středisko s vlastní produkcí několika privátních značek a následně rozšířila svoji působnost do Evropské unie.

Jak zvládáte dodávat set-top boxy do obchodů? Máte ještě vůbec zboží?

Snažíme se plnit původně zadané objednávky, které byly v průběhu času výrazně navýšeny. Dodací lhůta se nám tedy prodloužila, nicméně momentálně máme u většiny odběratelů dokryto. Ale nezastírám, že aktuálně bychom byli schopni prodat i více a někde mohou naše výrobky dočasně chybět.

Jaké modely STB se vám nejlépe prodávají?

To nelze úplně jednoznačně určit. Aktuálně máme prodánu veškerou skladovou zásobu a myslím, že bychom vyprodali cokoliv. Co vyrobíme, to vesměs obratem expedujeme, ale obecně je poptávka po levných STB a dále se nám velice úspěšně prodávají STB s „červeným tlačítkem“ a model s o. s. Android. Pokud ale vezmu absolutní čísla, nejprodávanějším set-top boxem je Tesla TE-310, jehož prodej za poslední tři měsíce překročil 100.000 ks.

Jak vidíte český trh po zahájení vypínání prvních vysílačů odcházejícího standardu DVB-T a jak bude podle vašeho názoru vypadat situace po vypnutí komerčních stanic.

Pokud mám predikovat, v prvním čtvrtletí může prodej dočasně klesnout, a to hned po novoročních výprodejích. Předpokládáme další vlnu zvýšeného zájmu s nástupem chatařské sezony duben/květen, v tomto termínu budou vypínány i populačně silné regiony. Vypnutí komerčních stanic se podle mě výrazněji neprojeví, ČT má u nás dlouhodobě vysokou sledovanost a pokud divák přijde o její stanice, většinou již situaci řeší.

 

Libor Hladík, Marketing Manager, Fast ČR

Společnost byla založena roku 1992 a dnes patří mezi největší velkoobchody v regionu a celkové tržby přesahují 10 miliard Kč. Fast distribuuje několik desítek národních a mezinárodních značek, u více než dvaceti z nich je přímým a výhradním dovozcem pro ČR a SR.

Jak zvládáte dodávat set-top boxy do obchodů? Máte ještě vůbec zboží?

Vzhledem k velké vlně poptávky zvládáme zásobovat prodejny s jistými omezeními. Dodávky nových boxů z výroby dostáváme průběžně a okamžitě je expedujeme našim zákazníkům. Tato situace s omezenými dodávkami bude zřejmě ještě několik týdnů přetrvávat, i když jsme přistoupili ke zrychlení dodávek pomocí nákladné letecké přepravy.

Jaké modely STB se vám nejlépe prodávají?

Nejlépe se nám prodávají základní set-top boxy Sencor SDB 520T, Sencor SDB 5003T a Strong SRT 8541FTA. Z modelů, které podporují příjem HbbTV („červené tlačítko“), se nám velmi dobře prodávají Humax Nano T2 i Zircon Air T2.

Jak vidíte český trh po zahájení vypínání prvních vysílačů odcházejícího standardu DVB-T a jak bude podle vašeho názoru vypadat situace po vypnutí komerčních stanic.

Od druhé poloviny října je patrný násobný růst prodejů set-top boxů na celém českém trhu, který prozatím kulminoval v druhé polovině listopadu těsně před vypnutím prvních veřejnoprávních vysílačů. Zájem je nyní stále na vysoké úrovni s tím, že další vlnu zvýšeného zájmu očekáváme těsně před vypnutím prvních komerčních multiplexů začátkem ledna 2020.

 

Petr Klement.

Petr Klement, Sales Manager, Strong

Společnost byla založena před více než 140 lety a zahájila provádění svých distribučních aktivit a vytváření své prodejní sítě z Velké Británie v roce 1986 s cílem soustředit se na evropský trh. Nyní je součástí Skyworth Group a zaměřuje se na potřeby zákazníků v Evropě a střední Asii.

Jak zvládáte dodávat set-top boxy do obchodů? Máte ještě vůbec zboží?

Naše distributory zavážíme průběžně skoro každý den, a to až do 23.12.

Jaké modely STB se vám nejlépe prodávají?

Skyworth SKWT21FTA a Strong SRT82, dobře si vede i Philips DTR3502BFTA.

Jak vidíte český trh po zahájení vypínání prvních vysílačů odcházejícího standardu DVB-T a jak bude podle vašeho názoru vypadat situace po vypnutí komerčních stanic.

V posledních týdnech raketově stoupla poptávka díky kombinaci vypnutí České televize v Praze a blížícím se Vánocům. Krátkodobě došlo k nedostatku set-top boxů, což vyšroubovalo prodejní ceny nahoru. Osobně očekávám od Nového roku uklidnění situace a možná i lehký pokles cen. Vzhledem k blížícímu se Novému roku v Číně, a s tím související, třítýdenním uzavřením výrobních kapacit, předpokládám, že v průběhu ledna dorazí všem výrobcům velké zásoby nového zboží, a to včetně levných přístrojů základní kategorie. Očekávám ještě velmi silné první čtvrtletí 2020 a poté postupné utlumování poptávky.

 

Lubomír Proboszcz.

Lubomír Proboszcz, generální ředitel, Sapro

Hlavní činností firmy založené roku 1993 je výroba, import a export, velkoobchodní činnost a distribuce v oblasti satelitní a pozemní analogové i digitální techniky. Vedle toho se věnuje například také osvětlovací a automobilové elektronice.

Jak zvládáte dodávat set-top boxy do obchodů? Máte ještě vůbec zboží?

Průběžně stahujeme dodávky zboží letecky, což ale bohužel zvyšuje náklady jak za dopravu tak komplikuje např. tím, že v letecké dopravě jsou pro přepravu zakázány baterie. Naplánovat vypínání na předvánoční období to opravdu vyžaduje odvahu a zodpovědní lidé by měli být nominování minimálně na anticenu jako je Absurdita roku.

Jaké modely STB se vám nejlépe prodávají?

Zejména je zájem o všechny modely ve střední cenové kategorii, ale je i poptávka po modelech s HbbTV.

Jak vidíte český trh po zahájení vypínání prvních vysílačů odcházejícího standardu DVB-T a jak bude podle vašeho názoru vypadat situace po vypnutí komerčních stanic.

Pokud nějaký subjekt po přechodu na T2 přijde s plánem kódovat komerční stanice tak by asi musel set-top boxy rozdávat. Mám obavy, že v opačném případě by mohlo dojít k vlně nevole pokud by s touto situací byli občané nuceni kupovat znova další boxy.

 

Lukáš Štěpánek.

Lukáš Štěpánek, obchodní zástupce pro ČR a SR, Technisat

Značka byla založena v roce 1987 a mezi její základní filosofii patří: „dlouhověkost a udržitelnost, intuitivní obslužné koncepty“ a „inovace ve prospěch zákazníků“. Sází tak na co nejvyšší kvalitu a dlouhou životnost výrobků.

Jak zvládáte dodávat set-top boxy do obchodů? Máte ještě vůbec zboží?

Nejlevnější set-top boxy jsou již vyprodané, ale obecně máme set-top boxů stále dostatek.

Jaké modely STB se vám nejlépe prodávají?

Náš neprodávanější set-top box je v současnosti TechniSat DigiPal T2/C DVR.

Jak vidíte český trh po zahájení vypínání prvních vysílačů odcházejícího standardu DVB-T a jak bude podle vašeho názoru vypadat situace po vypnutí komerčních stanic.

Po zahájení vypínání prvních vysílačů trh zachvátila nákupní mánie a zájem o zařízení s tunerem DVB-T2/HEVC enormně vzrostl. Prodeje byly podpořeny i tím, že se sice začalo vypínat v Praze, ale najednou to začala řešit celá republika. K nárůstu prodejů pomohl také pozdní podzimní termín, který nabádá toho využít a pořídit praktický vánoční dárek v podobě set-top boxu, nebo nového televizoru. Trh ještě nějakou dobu pojede a po ukončení procesu přechodu zájem o set-top boxy dramaticky poklesne.

 

Petr Veselý, Product Manager, Emos

Ryze česká společnost Emos byla založena v roce 1991 a patří v oboru elektro k největším republice. Momentálně obchodně pokrývá 23 zemí, má vlastní logistické centrum a do zahraničí směřuje zhruba 20 % celkového obratu.

Jak zvládáte dodávat set-top boxy do obchodů? Máte ještě vůbec zboží?

Vzhledem k současné poptávce trhu nejsme schopni uspokojit všechny objednávky set-top boxů i přesto, že dodávky z výrobní továrny již více než měsíc realizujeme leteckou dopravou. Aktuálně máme v přepravě dostatečné množství přijímačů tak, abychom byli připraveni na očekávanou větší poptávku před dalšími termíny přechodu na DVB-T2 vysílání v lednu a následujících měsících příštího roku. I když jsme počítali se zvýšeným zájmem o set-top boxy a skladem jsme měli patřičně navýšenou zásobu, nebylo možné počítat s takovou vlnou poptávky, která nastala po zařazení informační kampaně na obrazovkách České televize, kdy během několika málo dní zmizely veškeré skladové zásoby původně plánované pro celou první vlnu přechodu ve Středočeském kraji. Osobně se domnívám, že zařazení této kampaně necíleně a celorepublikově nebylo zrovna nejlepším řešením. Paradoxně stejný zájem o set-top boxy jsme zaznamenali najednou v rámci celé České republiky, tedy i v krajích, ve kterých dochází k přechodu za šest měsíců. Na takové skokové zvýšení poptávky nebylo možné reagovat jiným způsobem než záměnou běžné lodní dopravy za leteckou. Bohužel jsme díky těmto zvýšeným nákladům museli upravit maloobchodní cenu přijímačů, jinak nebylo ekonomicky možné takové poptávce vyhovět.

Jaké modely STB se vám nejlépe prodávají?

Na přechod České republiky na DVB-T2 jsme se pečlivě připravovali, proto jsme také uvedli na trh novou generaci set-top boxů Emos, EM190 a EM190S. Oba přístroje jsme se snažili koncipovat tak, abychom běžným zákazníkům co nejvíce ulehčili přechod na vysílání DVB-T2 a zároveň aby nemuseli na tuto změnu vynakládat vyšší finanční prostředky, než je nutné. Já osobně vnímám set-top box jako „dočasné“ řešení, které umožní nadále sledovat pozemní digitální vysílání bez nutnosti zakoupení nového televizoru. To i za cenu dočasné ztráty rozšířených multimediálních funkcí jako zejména HbbTV. Pokud uživatel nechce přijít o tuto funkci podléhající placené licenci, musí sáhnout po řádově dražších přístrojích nebo rovnou po novém televizoru. Set-top boxy jsou samozřejmě také ideálním řešením pro druhé nebo třetí televizory v domácnosti, televizory na chatách, chalupách, penzionech, kde funkce HbbTV není vůbec nutná. Jako dobrý nápad považuji vybavení obou set-top boxů Emos kvalitním dálkovým ovladačem, který se může naučit řídit základní funkce od původního dálkového ovladače televizoru, a také vložení externího čidla pro dálkové ovládání přímo do balení u EM190S. Ze zkušeností vím, že většina zákazníků nevyhledává funkcemi „nadupané“ přijímače, ale naopak vyhledává co nejjednodušší spolehlivý přijímač.

Jak vidíte český trh po zahájení vypínání prvních vysílačů odcházejícího standardu DVB-T a jak bude podle vašeho názoru vypadat situace po vypnutí komerčních stanic.

Podle mého názoru drtivá většina zákazníků v dosahu vysílačů, kterých se týkala první vlna vysílaní České televize, již zareagovala a přechod na nový standard DVB-T2 vyřešila. Žádný prudký nárůst v prodejích tedy po vypnutí komerčních stanic neočekáváme. Další nárůst prodejů ale samozřejmě očekáváme v plánovaných datech vypínání multiplexu České televize na jednotlivých vysílačích vysokého výkonu.