HD kvalita televizního vysílání není prémiová služba, ale standard, za který by si diváci neměli připlácet. Rozhodně ne u programů, jako je Nova, jejichž základním obchodním modelem je prodej reklamních časů.

Chcete zůstat s televizí Nova v nejvyšší kvalitě a plánujete si pořídit kabel, satelit nebo IPTV, jak vás ve svých informačních spotech k přechodu na DVB-T2 nabádá naše nejsledovanější komerční televize? Možná byste se měli nejprve informovat o podmínkách, za jakých vás tento „výhodný“ přechod k jinému způsobu příjmu televizního vysílání vyjde. Je totiž rozdíl mezi jednorázovou investicí do set-top boxu za několik set korun nebo nového televizoru za několik tisíc a závaznou objednávkou placené televizí služby na rok nebo dva, při které platíte za příjem všech programů, tedy i těch, které jste dosud přijímali pozemní cestou zdarma, stovky korun měsíčně (a tedy tisíce ročně), byť v HD kvalitě.

Od Novy přitom nezískáte nic navíc kromě oné zmiňované „nejvyšší kvality“. Když si pořídíte satelit, operátor vám třeba nabídce „akční“ balíček aktivace za jednu korunu, ale v jeho rámci vám do měsíčních poplatků rozpočítá cenu satelitního kompletu, který se sestává ze satelitního set-top boxu, satelitní paraboly a dekódovací karty (běžně to celé vyjde na pět tisíc korun), taktně vám zamlčí ceny instalace paraboly na střechu, kterou provádí smluvní technici z vaší lokality, kteří to rozhodně neudělají za korunu, a Novu pak sice budete moci sledovat v HD kvalitě, ale včetně sáhodlouhých reklamních spotů, a ještě za to budete platit měsíční poplatek poskytovateli satelitní služby (nebo kabelové televize a IPTV, pokud zvolíte tyto alternativy).

HD kvalita televizního vysílání je v dnešní době běžný standard, v němž například všechny programy České televize vysílají volně v bezplatném pozemním digitálním vysílání DVB-T2. Tuto možnost má i skupina Nova, ale odmítla ji. Jednoduše proto, že HD verze svých programů nabízí poskytovatelům placených televizních služeb jako takzvaně prémiovou službu, za kterou jí tito poskytovatelé platí distribuční poplatky za každého zákazníka, který tyto programy může přijímat. Čím více diváků přejde na satelit, kabel nebo IPTV, tím více peněz Nova dostane od poskytovatelů těchto služeb. A nadále bude inkasovat i peníze z prodeje reklamních časů, takže své příjmy díky divákům, kteří vyslyší její výzvy v informačních spotech, zvýší.

Divák za to nedostane nic navíc než ty samé programy včetně těch samých sáhodlouhých reklamních spotů v HD kvalitě. V té kvalitě, která je dnes naprosto běžná a každý v ní můžeme natáčet videa prostřednictvím obyčejného chytrého telefonu. Většina aktuálně nabízených televizorů má dokonce již rozlišení UHD 4K a nejnovější modely dokonce 8K. Na trh přichází mobilní telefony, které umožňují natáčení videí v 8K. A v této době televize Nova považuje formát HD, čtyřikrát horší než UHD 4K, za prémiovou službu! A v pozemním vysílání bude i v éře DVB-T2/HEVC vysílat svoje programy v SD kvalitě, jež v porovnání s Full HD verzemi programů České televize poskytuje divákovi o dost horší kvalitu.

Problém Novy je v tom, že chce hodně peněz za málo muziky. Že je rozkročená mezi dvěma obchodními modely, které jsou neslučitelné. Úspěšně zznikla a funguje jako volně šířený program (resp. programy) založený na masové sledovanosti, kterou proměňuje prodejem reklamních časů na peníze. Čím vyšší sledovanost bude mít, tím více peněz z prodeje reklamních časů vydělá. Čím větší poptávku po reklamních časech bude mít, tím více nebo dražší reklamy do vysílání zařadí, pokud jí to tedy dovolí zákonné limity. Oproti tomu prémiové placené televizní programy fungují na principu předplatného, díky němuž nemusí řešit svoji sledovanost a jejich základním příjmem jsou poplatky od diváků – zákazníků placených televizních služeb (kabelu, satelitu a IPTV).

Tyto dva obchodní modely lze dost obtížně směšovat, což ostatně sama Nova ví, protože na internetu nabízí zdarma přístup k online službě Nova Plus, kde je archiv jejích pořadů prošpikovaný reklamami, zatímco u placeného videoarchivu Voyo můžou diváci ty samé pořady (a spousty filmů a seriálů navíc) sledovat za měsíční poplatek bez reklam. U klasického vysílání to ale, zdá se, neplatí: zde si připlatíte, ale stejně budete sledovat i reklamy. Zato v nejvyšší kvalitě.