Podle průzkumu „Opravme Česko“ má více než 75 % lidí zkušenost s poruchami těsně po záruční době

Při nákupu spotřebního zboží si nemůžete být jisti, jak dlouho vám vydrží. Můžete se ale proti tomu pojistit, což se může dnes u dražších a drahých výrobků vyplatit.

Jan Charvát stojící za projekty Opravarna.cz a Opravme Česko, které se zaměřují na opravy starších věcí, v průzkumu provedeném agenturou SC&C zjistil, že více než tři čtvrtiny obyvatel Česka má s problémem zkušenost a říká k tomu: „Podporujeme tlak zdola a snažíme se lidi vzdělávat, aby věděli, co kupují. Pracujeme ale i s prodejci a legislativními subjekty.“

Na druhou stranu Radek Hacaperka ze Sdružení evropských výrobců domácích spotřebičů komentuje problém ve stylu tzv. umělých „kazítek“ zavedených do výrobků následovně: „´Kazítko´ možná existuje, možná je to jenom mýtus. Kazítka jsou jako yetti nebo lochneska. Všichni o nich mluví, ale nikdo je neviděl.“

Jak ale upozorňuje Viktor Houška z BNP Paribas Cardif Pojišťovny: „Ve Francii mají již k této problematice několik let hotovou legislativu. Zákon hovoří o ´zakázaném souhrnu technik, s jejichž pomocí výrobce, a to hlavně při samotné konstrukci výrobku, záměrně zkracuje jeho životnost nebo použitelnost, aby zákazníky přiměl k častější obměně´. Pak lze takovéto praktiky postihovat podobně jako jiné podvody.“

A dodává… „Každopádně se proti takovémuto riziku lze pojistit. Nejvhodnějším typem pojištění je v tomto případě Pojištění prodloužené záruky, které se nejčastěji vyplatí u výrobků s vyšší pořizovací cenou. Z domácích spotřebičů jsou vhodným příkladem pro pojištění pračky či sušičky a myčky nádobí. To jsou totiž spotřebiče, u kterých dochází, podle informací naší pojišťovny a prodejců, k těmto problémům nejčastěji.“

Výše zmiňovaný průzkum veřejného mínění provedla agentura SC&C pomocí dotazníků mezi 800 respondenty napříč republikou. Autoři projektu rovněž analyzovali zhruba devět stovek zakázek zadaných do opravárenské sítě Opravarna.cz.

Vstup do Diskuse

Napsat komentář