Organizátoři z virtuálního studia vypustí balón do stratosféry, nabídnou řadu workshopů, reportáží a překvapení. Televizníweb.cz je mediálním partnerem akce.

Novodobí kutilové a bastlíři se letos nemohou sejít v červnu osobně, a tak to zkusí v květnu digitálně. Online verze festivalu Maker Faire Prague 2020 se uskuteční 29. a 30. května na adrese www.makerfaireprague.online. Zájemci zde najdou bohatý program tvořený živým přenosem, rozhovory s makery, reportážemi přímo z makerských dílen a online workshopy. Velkou akci na pražském Výstavišti pro obvyklých 10 tisíc návštěvníků přesunuli organizátoři kvůli opatřením proti šíření koronaviru na listopad.

Známí moderátoři: Vladimír Kořen a Milan Blažek

„Jdeme neprošlapanou cestou. Ale kdo jiný by měl zkusit přenést festival do online prostředí než právě lidé z makerského prostředí? Budeme první a snad se nám povede ukázat možnosti, které nám nabízí internet… a pozitivně překvapit,“ říká Jan Kužník, programový ředitel festivalu. Organizátoři připravili pro návštěvníky několik hodin přímých přenosů, videí a reportáží, kde uvidí makery v akci tak detailně, jak by to v reálu prostě nebylo možné. Páteční odpoledne bude spolumoderovat Vladimír Kořen, sobotou provede vedle Jana Kužníka také Milan Blažek.

„Byli to právě i makeři a kutilové, kteří svým umem a okamžitou reakcí výrazně pomohli zvládnout epidemii koronaviru na samém začátku. Bez roušek ušitých doma, ochranných štítů vytištěných na 3D tiskárnách, bez podomácku vyrobených dezinfekcí a naší obecné schopnosti improvizovat to mohlo dopadnout mnohem hůř,“ dodává Jan Kužník. Rozhodnutí zkusit zorganizovat online festival padlo v dubnu, kdy bylo jasné, že minimálně do poloviny roku není šance udělat žádný festival, veletrh nebo setkání několika tisíc lidí. „Spousta z nás je doma, a má tak nečekaně hodně času na své koníčky a tvůrčí projekty. Věřím, že online verze Maker Faire spoustu lidí inspiruje a třeba se pustí do něčeho vlastního,“ říká Josef Průša, CEO firmy Prusa Research. Právě společnost Prusa Research a také hl. m. Praha jsou hlavními partnery online festivalu.

Balón do stratosféry, kreativní workshopy a apokalyptický svět

Nabitý program online Maker Faire Prague nabídne nejen zábavu, ale i tvořivé dílny, ve kterých se uživatelé naučí pracovat s 3D tiskárnou, vyrábět šperky, udělat spektrograf z cédéčka či z obyčejného papíru vytvořit pouhým ohybem něco krásného či užitečného. Na sobotu připravili organizátoři například návštěvu postapokalyptického světa na raketové základně Bratronice Junk Town.

Spolek Žádná věda, který je spolu s agenturou Taktiq Communications (vydavatel serveru Televizníweb.cz) organizátorem akce, připravuje kromě dvou vědeckých experimentů také miniverzi projektu Stratocaching. Chystá se, že v pátečním přímém přenosu vypustí balón do stratosféry. Pokud se náklad s miniaturní kamerou a dalším užitečným nákladem dohledá, záběry a data budou k dispozici v sobotním vysílání. „Je to opravdu velká kutilská výzva. Abychom totiž mohli balón vypustit bez dodatečných administrativních povolení, smí mít celá sestava maximálně sto gramů,” vysvětluje Kužník.

Maker Faire živě i homepage Televizníweb.cz

Živý přenos poběží na internetové televizi Mall.TV, kde budou po akci k dispozici též sestřihy z nejzajímavějších workshopů, a tak si je diváci budou moct přehrát i zpětně. Video bude rovněž dostupné na hlavní stránce serveru Televizníweb.cz, kde dočasně nahradí živé vysílání z ranveje Letiště Václava Havla v Praze. Na část workshopů je možné přihlásit se už teď na adrese www.makerfaireprague.online.

Všichni kutilové, kteří se chtějí potkat osobně, se už nyní mohou těšit na víkend 14. až 15. listopadu 2020. V tomto termínu organizátoři plánují setkání na pražském Výstavišti. Předchozí dva ročníky Maker Faire Prague navštívilo přes 10 000 návštěvníků. Festival je určen nejen bastlířům, ale všem kreativním lidem, a především rodinám s dětmi. Maker Faire je největší světová přehlídka novodobého kutilství a kreativity, která se pořádá od roku 2006 v mnoha městech po celém světě. Pražský organizují komunikační agentura Taktiq Communications, zapsaný spolek Žádná věda a eventová agentura Quix.

Festival vzniká pod patronátem PRUSA Research, světového výrobce 3D tiskáren, a za podpory Hlavního města Prahy. Dalšími partnery letošního ročníku jsou iniciativa Make More a společnosti Hornbach, Samsung, MANA, Fujitsu, sdružení CESNET a Středočeské inovační centrum. Mediálními partnery jsou internetová televize Mall.TV, časopis ABC, internetový server Živě.cz a Televizníweb.cz.