Diváci již mohli ve studiu CNN Prima News vidět 3D model vesmírné lodi Crew Dragon v životní velikosti či vesmírné vozítko Perseverance, které zamířilo na Mars.

Živý strom, na kterém bude moderátor počasí přímo ve studiu modelovat předpokládanou povětrnostní situaci pro následující den, chystá do svého vysílání zařadit zpravodajský kanál CNN Prima News. Půjde o další využití rozšířené virtuální reality, kterou stanice s úspěchem využila při referování o staru vesmírné lodi Crew Dragon nebo cestě vesmírného vozítka Perseverance na Mars. Grafici Primy dokáží přímo do obrazu ze zpravodajského studia zasadit předmět tak, aby vypadal, že se ve studiu reálně nachází, a navíc s ním mohou i pohybovat. Moderátor přitom může chodit okolo vloženého 3D modelu a komentovat ho. Prvky rozšířené virtuální reality chce nyní CNN Prima News i hlavní kanál Primy využívat v hojnější míře.

Další využití třeba už u krajských voleb

Grafické oddělení Primy nyní reálně pracuje na zmíněném modelu stromu pro Počasí a také na analýze dopravních nehod pro Krimi Zprávy. „Nyní testujeme virtuální strom, na kterém chceme v předpovědi počasí demonstrovat sílu větru. Aktuálně pracujeme na úpravách a animacích. Když bude vítr extrémně silný, může se strom i zlomit,“ upozorňuje Petr Závorka, vedoucí grafického oddělení CNN Prima News. „S týmem jsme hodně debatovali nad velikostí stromu, protože kdybychom ho do studia umístili 1:1, sahal by až nad balkón. To by sice vypadalo skvěle, ale zase bychom neviděli moderátora. Na druhou stranu, když by byl malý, tak by to působilo komicky. Výsledek uvidí diváci už brzy,“ slibuje.

Obdobně by Prima chtěla demonstrovat i vývoj stavu hladiny vody v řekách, což grafici konzultují s odborníky z Českého hydrometeorologického úřadu. „Časem do rozšířené reality zapojíme i velké LED panely a dokreslíme si perspektivou zadní plán studia,“ plánuje Závorka. „Ve studiu CNN Prima News máme přes sedmdesát metrů čtverečních zobrazovačů. To by byl doslova hřích je plně nevyužít,“ poukazuje například na blížící se podzimní krajské volby. „Je možné, že třeba 3D mapu ukážeme na podlaze před moderátorem jako doplnění. Vždycky je důležité, aby vše dohromady dávalo smysl a nevznikala samoúčelná grafika jen pro efekt,“ dodává šéf grafického oddělení zpravodajského kanálu Primy.

Prima chce dělat rekonstrukce dopravních nehod

Kromě rozšířené virtuální reality používá CNN Prima News také 3D postprodukci. Takto zpracovávala vesmírné vozítko Perseverance, které jezdilo přímo ve studiu, a dokonce se zrcadlilo na jeho podlaze. „Nejprve jsme natočili moderátorský vstup ve studiu a následně jsme v počítači dotvořili model. Získali jsme tím víc času na propracovanost modelu a také nám to umožnilo lépe zobrazit a vysvětlit prvky roveru,“ vysvětluje Petr Závorka. Rozšířená realita a 3D postprodukce jako dvě různé grafické disciplíny mají podle šéfa grafického studia CNN Prima News svá pro a proti. „Postprodukční disciplína je pro nás důležitá třeba v exteriéru nebo když ani velké studio nestačí,“ říká. Pro představu: výroba vstupu s vozítkem Perseverance trvala grafikům dva dny.

A jak se pracuje s rozšířenou virtuální realitou? Například u modelu vesmírné lodi Crew Dragon získala Prima vstupní data přímo od NASA a musela je připravit na grafice a umístit do systému Orad. „Velkou výhodou je, že model můžeme ukázat 1:1 vůči studiu a moderátorovi. Máme reálné měřítko. Příště můžeme třeba ukázat řez interiéru nebo model rozložit a otáčet s ním, porovnat, o kolik má posádka více místa než v klasické lodi Sojuz a podobně,“ popisuje Petr Závorka. Prima chce rozšířenou realitu používat například u zpráv o armádě, kdy lze s její pomocí ukázat protiletadlový štít nebo vylepšení na Pandurech. Konkrétně zvažované využití je i u sportovních zpráv, kdy by se ve studiu měli zobrazovat hráči v životní velikosti.

U 3D postprodukce zase Prima zvažuje názorné demonstrace dopravních nehod. „Dá se tak ukázat, jak probíhal náraz auta – v jakých osách a rychlostech. Vždy to ale vyžaduje náročnou přípravu scény, a bohužel se nám do studia nevejde celá křižovatka nebo dálnice,“ vysvětluje Petr Závorka.

Štítky