Koronavirus zásadně mění sledovanost televize i online videa. Objem dat rekordně stoupá

0 komentářů 12.11.2020 / Jan Potůček

Podle měření Českých Radiokomunikací narostl v říjnu oproti září objem přenesených dat na internetu v rámci OTT služeb televizních stanic a dalších médií o 28 procent, meziročně dokonce o 54 procent.

Nejen klasická televizní sledovanost, ale i objem dat přenesených přes internet při sledování video obsahu během aktuální podzimní vlny pandemie Covid-19 rekordně stoupá. České Radiokomunikace (CRA), které poskytují svoji infrastrukturu pro zajištění OTT služeb několika mediálním společnostem včetně televizních skupin Nova a Prima, zaznamenaly v říjnu významný nárůst objemu přenesených dat způsobený častějším sledováním filmů, seriálů, ale i bonusů k různým televizním pořadům na internetu. Oproti září tento objem narostl o 28 procent, meziročně oproti říjnu loňského roku dokonce o 54 procent. Podobný trend byl patrný už letos na jaře během první vlny pandemie koronaviru. I tehdy lidé trávili více času doma, což je vedlo k častějšímu využívání nelineárních video služeb.

Zájem o video obsah se rozložil do celého dne

„Co je stejné, jako bylo i na jaře, je rovnoměrnější sledování videoobsahu během celého dne. Nejsou jen večerní špičky, sledovanost je mnohem více rozložena v rámci celého dne,“ přiblížil obchodní ředitel CRA Miloš Mastník. „Zajímavé je, že i když po jarním nouzovém stavu se život vracel k normálu, sledování videoobsahu už od té doby zůstalo rozložené v průběhu celého dne. Je vidět, že lidé si našli trochu jiný životní rytmus, který jim vyhovuje a který si zachovali i poté, co omezení skončila,“ dodal. „Naši zákazníci se přitom mohou spolehnout, že i když se diváci nakumulují do jednoho okamžiku, obsah jim bude doručen kvalitně a bez problémů, bez ohledu na jejich počet. Vlastní CDN nám umožní odolat i nárazovému náporu uživatelů při mimořádných situacích,“ ujišťuje Mastník.

CRA poskytují v rámci zajišťování OTT služeb produkt CRA Media Cloud, který zahrnuje celou škálu služeb od zpracování obsahu pro distribuci na internet až po doručení do zařízení koncového zákazníka. Využívají k tomu vlastní infrastrukturu pro zpracování video obsahu a zároveň vlastní CDN (Content Delivery Network). To představuje dostatečně robustní a zároveň škálovatelné řešení, které zvládá i obrovské datové toky v jeden okamžik a rychlé a bezproblémové doručení požadovaného obsahu ke koncovému uživateli. Kromě televizních skupin Nova a Prima této služby využívá například i vydavatelství Mafra a jeho portály iDnes.cz a Lidovky.cz, a především pak videoportál iDnes Kino, který sdružuje veškerou videoprodukci Mafry a navazuje na dřívější portál Playtvák.cz.

Koronavirus zvedá sledovanost televizního vysílání

Sledovanost klasické televize rostla nejvíc u dětí

Mezi diváky ovšem roste zájem i sledování klasického televizního vysílání. Jak začátkem listopadu upozornilo mediazastupitelství Atmedia, které se specializuje na prodej reklamních formátů na tematických televizních stanicích, jenom za období od 14. do 27. října vzrostla televizní sledovanost meziročně o 21 procent. Nárůst byl patrný ve všech věkových skupinách, nejvíce ovšem u mladších diváků ve věku od čtyř do 24 let. Podle analýzy, kterou provedla Atmedia, si v daném období televizi denně zapnulo v průměru 74 procent diváků a ti u obrazovky strávili denně 4 hodiny a 7 minut. V meziročním srovnání to bylo o 43 minut více, loni ve stejném období to totiž byly v průměru 3 hodiny a 24 minut. Podobný nárůst zájmu o sledování televizního vysílání zaznamenala Atmedia i během jarní vlny pandemie Covid-19.

„Přestože televizní sledovanost roste napříč všemi věkovými skupinami, nejvýraznější je u mladších diváků. V souvislosti s uzavřením škol tráví nejmladší věkové skupiny více času doma, což se projevuje výrazným nárůstem času, který stráví právě sledováním televize. Sledovanost u dětí ve věku 4–14 let vzrostla o 29 procent v porovnání se stejným obdobím v minulém roce. U mladých diváků ve věku 15–24 let dosahuje meziroční nárůst také 29 procent a u ostatních věkových skupin diváků se pohybuje v rozmezí od 18 do 23 procent,“ uvedla Atmedia. Situace u nejmladší cílové skupiny se ale může od 18. listopadu změnit, protože od tohoto dne budou moci žáci 1. a 2. tříd základních škol opět nastoupit k prezenční výuce.

S opětovným zpřísněním opatření opět stoupá sledovanost televize

Vstup do Diskuse

Napsat komentář