Televizníweb.cz minulý týden zveřejnil průzkum realizovaný agenturou Ipsos, podle něhož digitální rozhlas v Česku využívá pouze pět procent posluchačů. Postupně přinášíme reakce operátorů sítí DAB+, dnes veřejnoprávního Českého rozhlasu.

Český rozhlas rozvíjí digitální vysílání již řadu let a letos udělal významný krok tím, že rozšířil pokrytí v technologii DAB+ na 95 procent populace České republiky. Zároveň s tím spustil i masivní kampaň na podporu digitálního rozhlasového vysílání, která zasáhla miliony lidí a přinesla své výsledky – její post test prokázal u respondentů, kteří ji zaznamenali, značnou znalost daného tématu i ochotu si digitální rádio koupit. Za všechno pak ale hovoří samotný trh a tvrdá prodejní data, která jasně ukazují nejen růst všeho digitálního, ale také skokový růst prodeje DAB+ rádií v naší zemi.

Tento výsledek na reprezentativním vzorku více než tisícovky respondentů, se může zdát v rozporu s průzkumem, který prováděla agentura Ipsos pro Televizníweb.cz. Ale vlastně tomu tak úplně není. Spontánní znalost podobně „technicky“ zaměřených témat nebývá vysoká. Moc bych se nedivil tomu, kdyby se třeba za rok prokázala zhruba stejná znalost toho, co je platforma DVB-T2. Divák nebo posluchač, pokud tedy není nadšenec či expert, totiž často vyžaduje po televizi i rádiu jediné – aby mu hrály.

Rozhlasová digitalizace není vynucená jako u televize

Televize má od počátku svou úlohu jednoduchou v tom, že její digitalizace je takzvaně vynucená. Český rozhlas je v případě DAB+ průkopníkem moderní technologie, která zaručuje další rozvoj rádia jako mediatypu a jeho služeb. Ale kvůli nedotažené legislativě se musí zaměřovat na digitalizaci, která proběhne spontánním způsobem – tím, že si posluchači prostě vymění staré a pouze analogové rádio za digitální. A to se nám v loňském roce dařilo.

Podle tvrdých prodejních dat, která nám poskytl pravidelný kvartální průzkum GfK, realizovaný pro asociaci WorldDAB, se od loňského září v Česku pohyboval meziroční nárůst prodeje rádií s technologií DAB+ okolo 100 procent. V prosinci, kdy vrcholila kampaň ČRo na podporu digitálu, dokonce dosáhl 160 procent. Samotný market share digitálních rádií se pak ke konci loňského roku ustálil na zhruba 15 procentech, což je zatím nejvyšší hodnota. Prodej digitálních rádií tak roste skokově, ale z počátečních nízkých čísel. Vzhledem k tomuto velmi dynamickému trendu tak lze očekávat další zvyšování tržního podílu u digitálních přístrojů.

Naše strategie vychází z toho, že prodej digitálních rádií je nejlepším způsobem, jak DAB+ rozšířit co nejvíce mezi posluchače. Cílem Českého rozhlasu tak mimo jiné je přesvědčit výrobce a retailery, že v současné době již není žádný důvod – ani technologický, ani cenový – dovážet a distribuovat na českém trhu rádia, která „umí“ pouze FM a „neumí“ DAB+.

Trh by měl nabízet kombinované přijímače pro FM, DAB+ a internet

To stejné platí i v případě posluchačů, ale ne nezbytně. Nadále je samozřejmě budeme chtít informovat o výhodách digitálního rádia, už jen proto, že spustíme řadu skvělých digitálních projektů, zejména sportovní speciální stanici Radiožurnál Sport. Zároveň si ale uvědomujeme, že existuje nepochybně velké množství lidí, kteří od rádia chtějí primárně to, aby hrálo, a nezáleží jim na tom, jestli se tak děje pomocí analogového či digitálního vysílání.

Proto usilujeme o to, aby český trh s elektronikou nabízel v co největším rozsahu rádia, která kombinují ideálně všechny platformy – analogovou, digitální i internet. To nám zaručí, že se digitální rozhlasové vysílání opravdu masivně rozšíří a posluchači ho budou vyhledávat vědomě, ale dostanou se k němu i spontánně a bez větší znalosti tématu. Další aktuální pobídkou pak určitě bude i to, že Český rozhlas ke konci letošního roku opustí zastaralou a nerentabilní platformu AM a její posluchači se přesunou na FM, ale hlavně na DAB+.

Autor je ředitelem Komunikace, marketingu a obchodu Českého rozhlasu

Mezititulky redakce

Štítky