Teleko a RTIcz k průzkumu o digitálním rozhlasu v Česku: do roka stoupne podíl DAB+ na 15 %, chce to propagaci

0 komentářů 24.3.2021 / Jan Potůček

Tomáš Řapek ze společnosti Teleko digital a Roman Kropáček ze společnosti RTIcz komentují výsledky průzkumu, který pro Televizníweb.cz realizovala agentura Ipsos.

Jak vnímají výsledky prvního ucelenějšího průzkumu o využívání digitálního rozhlasu v České republice, který minulý týden zveřejnil Televizníweb.cz, operátoři sítí DAB+? V pondělí jste si mohli přečíst názor Jiřího Hošny, ředitele odboru komunikace, marketingu a obchodu Českého rozhlasu. Nyní vám nabízíme pohled zástupců operátorů dalších dvou sítí: Tomáše Řapka ze společnosti Teleko digital, která se digitálnímu rozhlasu v České republice věnuje nejdéle ze všech, a Romana Kropáčka ze společnosti RTIcz, jež má velkou zásluhu na propagaci digitálního rozhlasu zejména na západě České republiky.

Tomáš Řapek (Teleko digital): DAB potřebuje propagaci, roste z malých čísel

Ke zhodnocení přistoupím z hlediska čísel, která nějak vybočují a která mne zaujala. Je však možné, že počet respondentů v „menších“ krajích nebo skupinách byl tak malý, že čísla nevystihují úplně realitu. Ale budiž.

Nejprve řádek „Poslouchám rádio klasicky na DAB – věková skupina 54-65 let – zde zřejmě odvádí dobře svoji propagaci rádio Proglas. Kraje – jednoznačně dominuje Plzeňský kraj – silné promo DABu ze strany RTIcz a plzeňských programů TOP40, Samson a Západ. U celkem silného kraje Vysočina 8,7 % mě snad napadá superkvalitní pokrytí D1 a v mnohých městech Vysočiny (Humpolec, Havlíčkův Brod, Žďár nad Sázavou) obtížnější příjem na VKV a tudíž vyšší zájem o zajištění příjmu pomocí DABu. Příjem DABu ve velkých městech nepřekvapí i vzhledem k umístění blízkých DAB vysílačů a jejich silnému signálu. U vzdělání potěší silný poslech u lidí se základkou – asi chyba v Matrixu ;-).

Další oblast dotazování byla „Plánujete letos koupi DAB rádia?“. Většinově polovina dotazovaných nekoupí, 1/3 neví nebo nezná. Zde se opět vymyká Vysočina, kde NEKOUPÍM je „jenom“ 34,8 %. V řádku „Už mám DAB rádio“ opět Vysočina boduje vedle Plzeňského a Karlovarského kraje (vliv propagace DABu i na VKVčkovém Západu) a Královehradeckého (solidní plošné pokrytí z krkonošské Černé hory). Potěší i číslo u vyučených vlastníků DAB přijímačů. Že by se nakonec projevil poslech rádia Beat na kvalitnějším DAB!?

A jako poslední pro mne zajímavý řádek jsem vybral schopnost utratit nejvyšší obnos za nový DAB přijímač. Vedle Plzeňského kraje si chtějí dopřát drahé DAB přijímače v krajích Jihomoravském a Olomouckém. To mi přijde zajímavé – asi větší koncentrace „boháčů“ nebo, že by audiofilů??

Tolik mé subjektivní postřehy k průzkumu. A můj závěr? Bude potřeba zamakat na silnější propagaci příjmu DAB. Budou důležité trendy, protože DAB platforma roste od malých čísel. A také zatím nevíme, jak se promítne povinnost montovat DAB přijímače do osobních automobilů, která platí celoevropsky od prosince 2020.

Roman Kropáček (RTIcz): DAB+ láká spíš starší, do roka očekávám růst na 15 procent

V prvé řadě bych chtěl poděkovat společnosti TAKTIQ Communications a webu televizniweb.cz, kteří tento průzkum inicializovali a konečně jsme se dozvěděli, jak je na tom poslech digitálního rozhlasu v českém éteru. Osobně bych řekl, že průzkum odpovídá celkové situaci vysílání DAB+ v České republice. Sám vím z propagačních akcí, že není jednoduché přesvědčit posluchače, že DAB+ je pro ně přínosem. Na druhou stranu, pokud si posluchač rádio koupí, již nikdy nepřeladí zpět na FM. Hlavním důvodem je ve většině případů čistý zvuk bez následného směrování antény pro nejmenší šumění stanice. Na druhou stranu častým důvodem proč ještě nekoupit DAB+ přijímač je malá nabídka soukromých stanic v multiplexu.

Velkou radost mám ale z největšího poslechu DAB+ v Plzeňském kraji, který dosahuje skoro 15 procent. Akce na propagaci digitálního rádia zde probíhají již od roku 2013, kdy ve spolupráci s Českým rozhlasem Plzeň pořádáme pravidelně Dny s digitálním rádiem a velkou zásluhu na tom má i samotný Český rozhlas, který před koncem roku 2020 spustil opravdu masivní kampaň na podporu digitálního rádia. Pravděpodobný vliv může mít i propagační kampaň Rádia Západ, které začalo vysílat v DAB+ 1. března 2021. Tento rok se projeví i nařízení Evropské komise, kdy všechna nová vozidla mají příjem DAB+ v základní výbavě. Každopádně je vidět, že tyto akce mají příznivý vliv na posluchače při koupi nového přijímače a pokud to situace dovolí, určitě budeme v těchto akcích pokračovat i nadále.

Mimochodem návštěvnost těchto akcí opět odpovídá průzkumu, kdy lidé ve věku 45 – 65 let nejvíce poslouchají DAB+ rádio, plánují v letošním roce nákup nového rádia a tím pádem se o tuto technologii nejvíce zajímají. Přirozeně o této technologii nemají povědomí mladí lidé, kteří k poslechu hudby využívají především streamovacích služeb. Zajímavostí v průzkumu je cenová relace přijímačů, kdy levnější rádia do 1 500 Kč preferují ženy a vyšší cenovou kategorii zase muži.

Každopádně považuji tento průzkum za první vlaštovku, která ukazuje, že digitální rozhlasové vysílání DAB+ začíná být u posluchačů v povědomí a postupem času poroste vzhůru, jako tomu bylo v ostatních státech Evropy, když s DAB+ začínali a dnes uvažují i o vypnutí FM pásma. Můj osobní odhad je, že za rok se s poslechem dostaneme k 15 procentům.

Vstup do Diskuse

Napsat komentář