Populární zábavné pořady z televizního archivu v hlavním vysílacím čase mohou obrat hlavní kanál Primy o část diváků. Z hlediska prodeje reklamních časů to ale může být jedno.

Žádné překvapení se nekoná. Nový program skupiny FTV Prima, archivně laděný kanál Prima Star, nabídne přesně to, o čem se spekulovalo už od udělení vysílací licence: původní seriály, zábavné a publicistické pořady ze „zlatého fondu“ televize Prima. To vše zabalené do nové staniční grafiky, ale s ničím navíc. Tomu také odpovídala úterní tisková konference, po půldruhém roce vůbec první fyzické setkání novinářů se zástupci FTV Prima přímo v jednom ze sálů této televizní skupiny v pražských Strašnicích. Celé představování nového programu, včetně vtípků s Jiřím Krampolem, vzpomínek několika protagonistů dávných a již nevysílaných pořadů Primy a vystoupení generálního ředitele FTV Primy Marka Singera a programového ředitele Romana Mrázka trvalo jen půl hodiny. Bez prostoru na otázky.

Sledovali jsme živě: Prima představila svůj nový program Prima Star

Velmi levný a velmi výnosný program

Ono také není na co se ptát. Programové schéma je jasné a důvod vzniku „archivního kanálu“ také. Low-cost stanice má pomoci FTV Primě zvýšit zásah publika a ulehčit obchodnímu oddělení, které si láme hlavu, kam umisťovat další reklamu – veškerý reklamní prostor na všech stanicích skupiny je beznadějně obsazený. A to natolik, že má FTV Prima občas problém všechny nasmlouvané kampaně na svých lineárně vysílajících programech protočit. Prima Star je program, do kterého provozovatel zainvestuje pouze distribuční poplatky a něco na grafiku, vše ostatní má v archivu zadarmo. Nejdražší položkou budou poplatky spojené s šířením Primy Star v celoplošném multiplexu 22, v němž vysílá i všech devět dosavadních programů FTV Primy (desátý šíří Prima pouze na Slovensku).

Je pravděpodobné, že kdyby Prima dosáhla kýžené sledovanosti CNN Prima News, žádná Prima Star by nevznikla. Nebo alespoň ne nyní. Ukazuje se však, že problém s vyprodaností kanálů Primy je tak velký, že je třeba ho řešit hned, ještě než začne hlavní podzimní sezóna, letos posílená o parlamentní volby. Prima Star si své diváky nepochybně najde a nemusí jich být málo. Na to máme příklady z praxe: Nova Gold, která nabízí podobný typ programu (byť míchá archiv původní tvorby Novy s archivními akvizicemi), se pohybuje v podílu na publiku starším 15 let nad jedním procentem, veřejnoprávně-archivní ČT 3 atakuje hranici půldruhého procenta. A to Nova Gold vysílá v multiplexu 24, který nemá takové pokrytí jako multiplex 22 či 23, protože nevyužívá stožáry Českých Radiokomunikací.

Prima Star: další archivní kanál, který Prima potřebuje kvůli vyprodanému reklamnímu prostoru

Snad si Prima jen nerozmělní publikum

Otázkou zůstává, zda si Prima archivně-zábavním kanálem nezadělává na problém se sledovaností ostatních kanálů. Takový hlavní program Primy by mohl přijít o starší a stabilní publikum, které se rádo v prime time podívá spíše na mnohokrát reprízovanou soutěž Nikdo není dokonalý než na nový díl Poldy. Nemluvě o přehršli akvizičních seriálů na tematických kanálech Primy, které v soutěži s původními, byť archivními pořady, zřejmě ztratí část publika. Jsou ale takové obavy na místě? Pravděpodobně ne, protože FTV Primě může být jedno, jakou sledovanost mají její jednotlivé programy, důležitý je součet všech najednou. Pokud ten stoupne, bude to úspěch. Je totiž jedno, na kterých kanálech protočí nasmlouvanou reklamní kampaň, důležité je dodat garantované GRP, tedy diváky. Spuštěním nového programu se prostor pro reklamu navýší, a to je jediný a hlavní důvod vzniku Primy Star. Jediné nebezpečí je v tom, že by pouze přebrala diváky jiným kanálům Primy a celkovou sledovanost skupiny nenavýšila.

Vlastně se trochu opakuje situace z dob první televizní digitalizace, kdy se začaly objevovat první deriváty hlavních televizních kanálů a diváci začali zjišťovat, že opravdu nepůjde o nové televizní stanice s naprosto novým programem, ale veskrze reprízové programy, jež mají sloužit k maximálnímu využití nakoupených vysílacích práv a získání většího prostoru pro reklamu. Je úplně jedno, zda se díváte na Primu, Primu Cool, Primu love, Primu Max nebo Primu Star, v různé časy na nich uvidíte ten samý pořad, který po nich koluje a vyplňuje vysílací čas, který je drahý – jak na výrobu nových pořadů, tak na koupi pro reklamní kampaň. Pro mnohé diváky další důvod, proč vedle lineární televize využívat HbbTV služby s přístupem k dalšímu obsahu televizních stanic. Většina DVB-T2 televizí podporuje HbbTV a televizní diváci tak mají možnost přístupu k obsahu na vyžádání.

Štítky