Ani rekordní nárůst počtu uživatelů populárních streamovacích služeb jako je Netflix, Amazon Prime Video nebo Disney+ nezastavil zájem amerických diváků o pozemní příjem televizních stanic na anténu.

Ba právě naopak: během prvního roku celosvětové pandemie Covid-19 vzrostl podíl domácností s příjmem terestrické televize na 38 procent. Vyplývá to ze studie agentury Horowitz Research, o které informoval server RapidTVnews.com. Dokument State of OTA 2020 uvádí, že dvě pětiny amerických diváků starších 18 let vlastnilo anténu pro příjem terestrického televizního vysílání. V absolutních číslech jde o 48,4 milionu domácností, protože agentura Nielsen odhadovala, že v letech 2020 až 2021 bylo v USA celkem 121 milionů televizních domácností (tedy domácností s televizním přijímačem).

Diváci s anténou věnují třetinu času bezplatným kanálům

Z demografického hlediska přibylo nejvíce diváků terestrické televize mezi černošským obyvatelstvem USA (meziročně o 27 procent na celkových 39 procent), dále pak mezi bělošskými nehispánskými domácnostmi (meziročně o 25 procent na 43 procent) a dále mezi mladšími diváky ve věku 18 až 34 let (meziročně o 20 procent na 42 procent). Ze studie Horowitz Research rovněž vyplynulo, že diváci terestrické televize často kombinují sledování bezplatných terestricky šířených televizních kanálů se streamovacími službami a placenou kabelovou televizí nebo IPTV.

Průzkum mezi diváky s televizní anténou odhalil, že sledováním televize tráví 6,4 hodiny denně a z toho třetinu času věnují právě terestrické televizi. Většina majitelů příjmových antén využívá i jiné služby: 82 procent má předplacenu některou ze streamovacích služeb a 59 procent kabelovou, IP nebo satelitní televizi. V městských aglomeracích přijímá terestrickou televizi dokonce nadpoloviční většina domácností: 53 procent diváků, z nichž tři čtvrtiny hodnotí svoje zkušenosti s příjmem terestrické televize pozitivně. Naopak spokojenost s pozemním příjmem televize klesá v regionech, kde tímto způsobem vysílá méně televizních programů.

Velká konkurence pro placené služby ve městech

Růst zájmu o terestrický příjem televize v USA přímo souvisí s přechodem na nový vysílací standard ATSC 3.0 (obdoba evropského DVB-T2), který Američané označují jako Next Gen TV. Agentura Horowitz Research očekává, že využívanost televizních antén bude nadále stoupat. Pět procent respondentů starších 18 let v průzkumu pro tuto agenturu uvedlo, si tuto anténu plánují pořídit v průběhu letošního roku a dalších devět procent připustilo, že to je „velmi pravděpodobné“. Názory se liší podle regionu, odkud pochází respondenti a hodně to závisí na tom, jaká je v daném místě nabídka kabelové televize a příměstských a městských kanálů v terestrickém vysílání.

„Dlouho víme, že jednou z největších motivací pro využívání tradičních služeb kabelové a satelitní televize je zachování příjmu živého vysílání místních televizních stanic se zpravodajstvím a sportem,“ říká Stephanie Wong z agentury Horowitz Research. „Díky neustále sílícímu mixu služeb na vyžádání a lineárního vysílání mohou programy šířené přes anténu uspokojit potřebu tohoto živého místního vysílání za minimální náklady na straně diváka,“ dodává s tím, že zejména ve městech musí s touto alternativou počítat operátoři placených služeb, jimž se bezplatný terestrický příjem televize stává velkou konkurencí.

Man photo created by wayhomestudio – www.freepik.com