Stejného majitele jako České Radiokomunikace bude mít i největší provozovatel rozhlasových a televizních vysílačů v Polsku, společnost Emitel.

Vstup do Emitelu oznámila společnost Cordiant Digital Infrastructure Ltd, která loni dokončila akvizici Českých Radiokomunikací. Oba operátoři mají na svých trzích významné postavení. V Polsku chce Cordiant Digital investovat do širokopásmových sítí a datových center, ale také do přechodu na pozemní digitální televizní vysílání ve standardu DVB-T2, které proběhne v letošním roce. Akvizice Emitelu je pro britský fond dosud největším obchodem, hodnota kontraktu dosáhla 352 milionů liber, což odpovídá 479 milionům dolarů (takřka 11 miliard korun), informovala agentura Bloomberg.

„Vnímáme Emitel jako velké národní aktivum s potenciálem dalšího růstu,“ komentoval obchod předseda představenstva Cordiant Digital Steven Marshall. Fond hodlá investovat nemalé prostředky do tzv. „edge“ datových center, která poskytují služby cloud computingu velkým internetovým společnostem včetně Google Alphabet Inc. Společnost Emitel v Polsku provozuje 521 vysílacích věží a zajišťuje šíření celoplošných televizních sítí. Patří mezi 13 společností, jež tvoří kritickou infrastrukturu státu a které nemohou změnit majitele bez souhlasu vlády. Kabinet sice prosazoval zákon, který by zakázal zahraničním společnostem vlastnit polská média a infrastrukturu, prezident Andrzej Duda ale tento zákon vetoval a dal prodeji Emitelu zelenou.

Pokrytí jednotlivých sítí DVB-T společnosti Emitel v Polsku (Zdroj: Emitel)

Emitel má sdílet zkušenosti s CRA

Emitel a České Radiokomunikace by měly do budoucna více spolupracovat a sdílet zkušenosti s různými vysílacími technologiemi. Emitelu se tak naskýtá možnost získat důležité informace ohledně přechodu na DVB-T2 od Českých Radiokomunikací, které přechod na novou technologickou generaci dokončily v říjnu 2020. Jejich vlastník ale neplánuje tyto společnosti propojovat, obě si ponechají samostatnost. Cordiant Digital očekává, že v blízké budoucnosti nastane boom vysílacích služeb, zvláště pak mezi mobilními operátory poté, co na popularitě získaly streamovací služby. „Nevěřím tomu, že by vysílací služby byly dinosaurem,“ prohlásil Steven Marshall. „Je to nákladově nejefektivnější způsob šíření videoslužeb a rozhlasového obsahu masovému publiku, zejména u tak široce rozptýlené populace, jaká je v Polsku.“ V zemi je na 38 milionů televizních diváků a rozhlasových posluchačů.

„Snaha převést veškeré živé vysílání na streamovací služby by byla škodlivá vůči životnímu prostředí, protože generuje čtyřikrát až pětkrát více uhlíkových emisí než klasické vysílání,“ vysvětlil šéf Cordiant Digital. Steven Marshall je přesvědčen, že společnost Emitel bude hrát klíčovou roli v šíření video a audio obsahu i po dalších 30 až 40 let. Britský fond Cordiant Digital plánuje být jeho dlouhodobým investorem.

Štítky