Které všechny streamovací služby si může dovolit předplácet průměrný uživatel v České republice a kolik času je ochoten u nich trávit?

Tak to je otázka za milion, kterou si pokládají všichni provozovatelé VOD služeb na našem trhu. Některým z nich ji položí i moderátor 17. ročníku odborné konference DIGIMEDIA 2022, která se uskuteční příští středu 1. června od 9 hodin v Kongresovém sálu České televize v Praze na Kavčích horách. Debatovat přijdou ředitel digitálních služeb CME (mj. Voyo) Daniel Grunt, ředitel vývoje a nových médií České televize Jan Maxa, ředitel služby Dramox Martin Zavadil, obchodní ředitel TV a VOD ve společnosti Film Europe Tomáš Žondra, ředitel pro Broadcast v Českých Radiokomunikacích Martin Cepek a TV Product Manager společnosti Samsung Electronics Czech and Slovak Martin Huba.

Překotné změny na českém streamovacím trhu

Trh se streamovacími službami v České republice prochází překotným vývojem. Televize Nova učinila zásadní rozhodnutí a přesunula svůj vlajkový seriál Ordinace v růžové zahradě 2 výhradě na Voyo, což raketově zvýšilo počet předplatitelů této videoslužby z původních 60 tisíc na dnešních téměř 400 tisíc. Prémiová služba HBO GO se přetransformovala na HBO Max a vylepšila uživatelské rozhraní, vstup na český trh oznámila k 14. červnu nová služba Disney+, která má ambici sesadit z trůnu globálního lídra Netflix. Ten uvažuje o zpoplatnění sdílených účtů a také novém levnějším tarifu pro ty, kterým nebude vadit reklama (již Netflix dosud do obsahu nezařazoval).

Ani vyloženě české streamovací služby nezahálí. Mall.tv oznámil konec podpory aplikací pro televizory a posiluje produkční část, přičemž začal vytvářet obsah nejen pro sebe, ale i pro třetí strany. Překotným vývojem prochází Stream.cz a videoslužby společnosti Seznam.cz. Vlastní streamovací platformu připravuje FTV Prima, která dosud sázela na videoobsah dostupný zdarma s reklamou, nebo za mírný poplatek bez reklamy, ale dosud nevytvářela žádný původní dramatický obsah určený pouze pro streaming. Česká televize inovovala svoje iVysílání s největším archivem původní televizní tvorby v České republice a začala produkovat pořady určené pouze pro internet.

Kdo dokáže porazit Netflix? A co čeká TV po roce 2030? Odpoví DIGIMEDIA 2022

Jsou předplatitelé VOD službám věrní?

O přízeň českých diváků se uchází i další globální služby, jako je Amazon Prime Video, Apple+, na český trh se letos chystá vstoupit i SkyShowtime a do toho existují vyloženě specializované videotéky jako je EDISONLINE s evropskými festivalovými filmy, český Dramox se záznamy divadelních představení nebo MírPlay s představeními divadla Mír a skeči skupiny Tři tygři. Stále více těchto služeb se dostává formou aplikací přímo do chytrých televizorů a konkurují tak tradičním televizním programům. Každá služba ale něco stojí a každá nabízí produkci jen některých studií. Není v silách uživatele využívat všechny služby, které by se mu líbily. Podle čeho si tedy vybírá, jakou videotéku předplatit a kterou ne? A zůstává jim věrný?

Na část těchto otázek odpoví v úvodu diskusního panelu konference DIGIMEDIA 2022 o streamovacích službách Tomáš Hynčica ze společnosti Nielsen Admosphere, který přiblíží, jak jsou VOD služby v tuzemsku využívané na chytrých televizorech. Nielsen jakožto realizátor průzkumu televizní sledovanosti situaci sleduje dlouhodobě, takže může porovnat vývoj a trendy. Vlastní pohled na věc z pozice vlastníka infrastruktury, jejímž prostřednictvím se streamovací služby dostávají k divákům, nabídne Martin Cepek z Českých Radiokomunikací. A poté už bude následovat téměř hodinová panelová diskuse se všemi hosty pod taktovkou moderátora Václava Sochora. Podrobný program konference DIGIMEDIA 2022 a registraci pro účastníky naleznete zde.

Ohlédnutí za konferencí DIGIMEDIA 2021: prezentace, fotogalerie a záznam celé akce

Televizníweb.cz je mediálním partnerem této akce a přinese z ní aktuální zpravodajství.

Player icon vector created by starline – www.freepik.com