Příchod streamovací služby Disney+ bude pro český „televizní“ svět bezesporu událostí roku. Značku Disney (která příští rok oslaví 100 let) zná asi každý, kdo jako dítě viděl televizi nebo byl v kině a její vývoj představuje velmi zajímavý příběh z mnoha úhlů pohledu. Pojďme se na některé z nich podívat.

Asi nejzásadnějším artiklem, který Disney má, je samotná značka Disney. Z pohledu mnoha odborníků je fascinující především to, že se jejím aktuálním správcům vždy daří udržet dojem, že tato značka je něco jako rodinný přítel, kterému může kdokoliv věřit. Veškerou komerčnost a vůli po zisku se daří vždy posunout nenápadně stranou, ačkoliv právě ona je hlavním hnacím motorem jejího úspěchu.

Ideálně nakreslený svět

Značka byla založená v roce 1923 bratry Disney. Nejúspěšnější a později nejznámější z nich byl Walt Disney. Ten se už ve svém prvním filmu Alice’s Wonderland pokusil o zavedení zásadní inovace a reálnou herečku nechal interagovat s animovanými postavami. Ještě do konce 20. let čelili bratři Disneyové pokusu o nepřátelské převzetí a v roce 1928 museli začínat prakticky od začátku.

V tomto roce se projevila jedna ze zásadních Waltových tvůrčích vlastností – schopnost vytvářet zajímavé postavičky, hrdiny příběhů. Prvním z nich se stal Mickey Mouse. Hned třetí film s tímto protagonistou Steamboat Willie byl jako vůbec první animovaný film opatřený zvukem. Podpora technologického pokroku je dalším zásadním znakem studia Disney.

Dalším znakem, byla jedinečná animační technologie jejíž některé prvky se po letech vývoje staly součástí postupů i v rámci počítačových animací. Od samého počátku působí Disneyho hrdinové i celý svět velmi realisticky. Důležitou roli potom pak hrálo spojení s hudbou, která udávala rytmizaci animace.
Prvním celovečerním filmem, který společnost Disney uvedla do kin, se stala Sněhurka a sedm trpaslíků v roce 1937. Tento film se umisťuje v mnoha žebříčcích nejvýdělečnějších filmů všech dob. V prvních letech zaplatila společnost Disney ziskem ze Sněhurky areál svých studií Burbanku v Kalifornii, kde sídlí dosud.

Cesta do televize

Po druhé světové válce se Disney musel potýkat s všeobecným nedostatkem – měl méně zaměstnanců i peněz na investice. Na počátku 50. let Disney natáčí svůj první hraný film – Ostrov pokladů a také první televizní seriál. Spolu se společností Coca Cola Company An Hour in Wonderland. V roce 1954 pak Disney uvedl v televizi ABC premiéru svého vlastního seriálu Disneyland. Ten byl vysílán až do roku 1997 a řadí se mezi historicky nejdelší seriály vysílané v prime time vůbec. Vzájemná spolupráce značky Disney a televizní společností ABC vedla k pohlcení druhé jmenované v roce 1995. Jednalo se o první takto velkou operaci, kterou Disney provedl.

Disneyland se stal nejen úspěšným seriálem, ale také konceptem zábavního parku pro děti i dospělé, místem, kde by se mohli fanoušci se svými oblíbenými hrdiny potkat. Samotný Disneyland byl veřejnosti otevřen roku 1955. Zajímavostí je, že přímý přenos otevření parku moderoval pozdější americký prezident Ronald Regan:

Koncept Disneylandu ukazuje další zajímavou stránku byznysu společnosti a tou je prodej hraček, oblečení a dalších reklamních předmětů. S touto stránkou obchodu je počítáno už při tvorbě samotného filmu nebo seriálu, tak aby zboží mohlo být na pultech obchodů v době, kdy má snímek premiéru v kině nebo televizi. Vedle společnosti Disney vynikal v tomto oboru také Georg Lucas se svými Hvězdnými válkami.

V roce 1966 Walt Disney umírá na rakovinu plic, vedení společnosti se ujímá jeho bratr Roy. Ten umírá o pět let později v roce 1971 a vedení společnosti se ujímá Donn Tatum. Roy Disney ještě stihl navštívit nový a větší zábavní park Disney Word.

Vlastní program, VHS a velká krize

I pod novým vedením platilo pravidlo držet se nejmodernějších technologií. Filmy a seriály se v 80. letech staly průkopníky videokazet VHS. V roce 1983 spustila společnost Disney svůj první vlastní televizní kanál Disney Channel. Jednalo se o placenou službu distribuovanou prostřednictvím kabelové televize. Spolu s původním obsahem z dílny Disney obsahoval kanál také obsah třetích stran.

Problém pro značku Disney začíná být v druhé polovině sedmdesátých let rostoucí konkurence. Po obsahové stránce společnost spíše stagnuje a chybí ji nové impulzy. Vedení se snaží získat širší publikum větším zaměřením na dospívající. Sci-fi The Black hole (1979), inspirované Hvězdnými válkami je prvním filmem v historii značky, který dostává vyšší divácký raiting PG, který upozorňuje rodiče, že o některých momentech budou muset se svými dětmi diskutovat nebo jim je vysvětlit. Studio zkouší i v hororovém žánru The Watcher in the Woods (1980) a odvážném sci-fi Tron (1982) avšak ani v jenom z nich neuspěje. Ačkoliv druhý jmenovaný snímek představoval přelom v oblasti animačních technologií (zapojen byl super počítač Cray 1), u diváků neuspěl. Na počátku 80. let tak tvořily příjmy z parků 70 procent veškerých příjmů společnosti Disney.

V roce 1984 spustila finanční skupina Realiance Group Holdings finančníka Saula Steinberga pokus o nepřátelské převzetí společnosti Disney s deklarovaným cílem získat většinu akcií a společnost rozpustit. Ostatní akcionáři se rozhodli vyřešit situaci soudní cestou a v roce 1989 značka Disney i její aktivity zůstaly zachovány.

Nákupy ala Disney

Na přelomu osmdesátých a devadesátých let se filmová a seriálová tvorba společnosti Disney opět setkala s komerčním i kritickým úspěchem. Vše odstartovala Falešná hra s králíkem Rogerem (1988), kombinující animované postavičky a živé herce. Pokračovala Malá mořská víla (1989) a Lví král (1994) na televizní scéně bodovaly seriály Rychlá rota, Kačeří příběhy a Gumídci. Díky nárůstu počtu televizních kanálů se zvyšuje i obliba Disneyho seriálů.

Ve druhé polovině 90. let přichází první vlna velkých nákupů. Disney kupuje televizní stanici ABC a pokouší se i o další výrazné akvizice. Krátce po roce 2000 ale přichází krize – několik filmů s vysokým rozpočtem neuspěje v kinech, ubývá návštěvníků v zábavních parcích a ani televizní akvizice nepřináší tolik příjmů s nimiž vedení společnosti počítalo. To vedlo k rozsáhlým změnám vedení a v roce 2004 byl do funkce CEO zvolen Bob Iger.

V roce 2005 uvedlo studio do kin film Strašpytlík, který se stal prvním plně 3D animovaným filmem z produkce Disney. Zásadní je potom rok 2006, kdy vedení studia oznámilo nákup největší konkurence – animátorů Pixar. Tento nákup de facto odstartoval novou éru společnosti Disney, která trvá doposud.

V roce 2009 umírá na rakovinu žaludku Roy E. Disney, který byl posledním členem klanu, který se aktivně podílel na chodu společnosti. V tom samém roce dochází k dalšímu velkému obchodu a Disney kupuje tentokrát komiksové studio Marvel. Děje se tak v první fázi budování filmového univerza, jež je považováno za nejvýdělečnější filmový brand současnosti. Velkým akvizicím potom kraluje v roce 2012 nákup Lucasfilm spojený s oznámenými plány nové trilogie. V prosinci 2017 se do portfolia přidává i společnost 21st Century Fox včetně 20th Century Fox.

12. listopadu 2019 startuje v USA vysílání kanálu, respektive streamovací služby Disney+, jež sdružuje veškerý obsah, který značka spravuje na jednom místě. Ten nyní přichází také do České republiky, Disney zde mimo jiné už stáhl obsah, na nějž má práva z ostatních služeb (nejvíce to pocítilo HBO). Velkou pozornost budí také nové seriály, a to především ty z prostředí Hvězdných válek a komiksových světů Marvel. Disney+ v Česku odstartuje 14. června.

S čím odstartuje Disney+? Tenhle kanál není (jen) pro mladý