Průměrný měsíční výdaj na streamovací služby v České republice vychází na 205 korun na uživatele, přičemž domácnosti využívají v průměru 1,5 takových služeb. Vyplývá to z měření Atmedia Indexu, jehož výsledky zveřejnila minulý týden na konferenci DIGIMEDIA 2022 direct manažerka společnosti Atmedia Czech Michaela Suráková. V porovnání s vyspělými trhy ve Skandinávii nebo Británii se Česko stále ještě drží zpátky. Tam si domácnosti předplácí i tři nebo čtyři služby typu Netflix nebo HBO Max najednou. Provozovatelé streamovacích služeb v tuzemsku proto očekávají, že zájem o placené video na vyžádání u nás bude ještě stoupat a podpoří ho příchod nových hráčů jako je Disney+.

Stále populárnější je sdílení účtů

Pokud Češi budou chtít využívat více takových služeb, budou muset sáhnout hlouběji do peněženky. Deklarovaný průměrný měsíční výdaj 205 korun totiž odpovídá zhruba jedné takové službě (a kousku druhé). Při předplatném čtyř služeb by se měsíční částka vyšplhala až k jednomu tisíci korun, což je ale vzhledem k aktuální inflaci a rostoucím cenám prakticky všeho v nejbližší době nemožné. Na druhou stranu, v hojné míře se používá sdílení účtů mezi rodinami a přáteli, proti kterému se chystá zakročit Netflix, který ho chce zpoplatnit. Konkurenční služby naopak možnost souběžného využívání účtů rozšiřují, takže například HBO Max nebo Disney+ umožňují využívat jeden účet na čtyřech zařízeních najednou.

Že si Češi neplatí úplně každou streamovací službu, kterou používají, dokládají i další data z Atmedia Indexu. Podle něj se tak děje u necelých dvou třetin uživatelů, přičemž 52 procent uživatelů si je předplácí napřímo a 12 procent přes operátora svojí IPTV služby nebo kabelové či satelitní televize. 36 procent uživatelů využívá zmiňované sdílení přístupu a za sledování streamovacích služeb neplatí. Z hlediska růstu trhu s placenými streamovacími službami ale Česko není ještě ani zdaleka na svém vrcholu. Nyní tyto služby využívají čtyři z deseti Čechů (40 procent), za rok by jich mělo být podle Atmedia Indexu už 42 procent a jejich podíl nadále poroste. Podle průzkumu agentury Nielsen Admosphere je totiž 54 procent uživatelů internetu v Česku přesvědčeno o tom, že platit za videoobsah je správné.

Netflix má výrazný náskok před konkurencí

Horší zprávou je fakt, že 13 procent uživatelů si podle Nielsenu streamovací služby předplácelo kvůli pandemii koronaviru a po ní plánují předplatné zrušit. Nejvíce by se to mělo dotknout největších značek jako je Netflix, Voyo a HBO Max. Tato trojice je dlouhodobě v Česku nejvyužívanější, přičemž o prvenství Netflixu není pochyb. O pozici dvojky a trojky trhu se přetahují HBO Max a Voyo. Provozovatel Voya, televize Nova, je přesvědčen o tom, že v počtu předplatitelů na českém a slovenském trhu už HBO Max předstihl. Ve využívanosti jednotlivých streamovacích služeb ale HBO Max nad Voyo podle průzkumu Nielsenu stále vede. Na přelomu března a dubna letošního roku sledovalo Netflix alespoň jednou měsíčně 32 procent předplatitelů, HBO Max 17 procent a Voyo 12 procent.

Pokud bychom se podívali na týdenní čísla, tak alespoň jednou týdně si Netflix pustí čtvrtina (25 procent) jeho předplatitelů v Česku, zatímco HBO Max 11 procent a Voyo pouze 9 procent. Průzkumu se zúčastnilo 1018 respondentů z panelu Nielsen Admosphere, což je dostatečně velký reprezentativní vzorek na to, aby čísla odpovídala realitě. O něco větší využívanost mají tyto tři nejoblíbenější streamovací služby v Česku na chytrých televizorech. Netflix si na televizi pustí alespoň jednou měsíčně 38 procent předplatitelů, HBO Max 22 procent (průzkum probíhal v době, kdy se HBO GO na českém trhu transformovalo na HBO Max) a Voyo 15 procent. Z hlediska typu obsahu na streamovacích službách mezi Čechy vede zpravodajství (37 procent) před seriály (36 procent), filmy (34 procent) a vtipnými videy (31 procent).

Jak s těmito žebříčky zatočí vstup globální služby Disney+? Uvidíme již v průběhu letních prázdnin.