Tří písmena HBO symbolizují již pět dekád televizní luxus. Podívejme se podrobněji na historii přelomového televizního projektu, který v mnohém psal historii a formoval myšlení televizních tvůrců i diváků.

Úsvit moderní televize

Historie HBO se začíná psát na počátku 70. let. Televize v USA byla v té době velmi konzervativním médiem a všechny televizní stanice se řídily poměrně přísným kodexem, který upravoval možnosti vysílaného obsahu. Předchozí dekáda ale ukázala kouzlo volnosti a svobody, kterého se mnozí nechtěli vzdát. Televize přitom byla v té době označována jako rodinné médium, které má především vzdělávat a přinášet neškodnou zábavu.

Značku Home Box Office si v roce 1972 zaregistroval mediální gigant Time Inc. V čele této služby stál na začátku Chuck Dolan, který projekt pojal jako svého druhu experiment, a to hned v několika ohledech. Dolan už před tím proslul v oboru svým neortodoxním přístupem. V 60. letech jako první zavedl kabelovou síť na Manhattan.

Do té doby v USA neochvějně vládlo pozemní vysílání. Satelitní technologie byly v plenkách a kabelové systémy fungovaly jen okrajově v odlehlých oblastech a místech, kde se klasický televizní signál špatně šířil. Tlak ze strany HBO a jeho majitelů stál u výrazných deregulačních procesů v oblasti kabelové distribuce. Obliba nové stanice také motivovala úřady ke zprovoznění národního satelitního distribučního systému.

Druhým aspektem je obsah a jeho forma. HBO se jako první stanice na světě prezentovala jako prémiový kanál s vysoce kvalitním obsahem bez reklam, který by si nikdo nechtěl nechat ujít. Hlavním obsahem byly od začátku filmové novinky a také boxerské zápasy. S boxem vytvořilo HBO symbiózu. Kanál posunul boxerské zápasy do hlavních vysílacích časů a box dal na oplátku hvězdy jakými byly Mike Tyson a Thomas Hearns, které se staly velmi rychle celebritami jejichž pověst přesahovala sportovní svět.

S kvalitou obsahu úzce souvisí třetí úroveň experimentu a tím je ekonomický model. Od svého počátku bylo HBO placenou stanicí a muselo tedy přinášet program, za který si lidé rádi připlatili. Stanice startovala na 6 dolarech za měsíc a nabízela za ně obsah bez reklam a cenzury. Poprvé v historii se tak diváci mohli na televizních obrazovkách setkat s relativně otevřenými milostnými scénami, vulgární mluvou a vyšší mírou násilí.

Hledání ideálního způsobu vysílání

Vysílání HBO probíhalo v prvních letech především ve večerních hodinách a představovalo divákům poměrně nové filmy velkých hollywoodských studií. Délka programu se postupně prodlužovala s tím, že byl kladený vyšší důraz na víkend. O postupně se rozrůstající společnost měla v roce 1974 velký zájem studia Warner Bros. Smlouva s Time Inc. ale byla zrušena těsně před tím, než vešla v platnost.

Zásadní výhodou satelitního vysílání byla možnost časového posunu ve vysílání tak, aby ve všech hlavních časových pásmech USA mohly jít primetimové pořady v ten správný čas. Po plném zapojení satelitního systému v roce 1975 hlásila služba 58 000 platících domácností.

V roce 1975 také produkuje HBO první vlastní pořad, kterým je vystoupení stand-up komika Roberta Kleina. Tento formát se stal u diváků rychle oblíbený a stand-up komedie se brzy stala jedním z velkých taháků HBO. Brzy se přidaly další „živé“ formáty jako exkluzivní přenosy koncertů nebo cirkusových show.

Zlomový se pro HBO stal rok 1978, kdy se podařilo pokrýt jeho signálem celé USA. V té době trval program osm až jedenáct hodin denně. O čtyři roky později potom přišel přechod na vysílání 24 hodin denně sedm dní v týdnu. V roce 1983 začíná HBO s produkcí vlastních filmů, jako první má premiéru příběh Terryho Foxe.

V roce 1984 začíná HBO využívat a nadále vyvíjet technologii šifrovaného signálu, která má zamezit neoprávněnému přijmu signálu u uživatelů, kteří nejsou předplatiteli. Proti tomu začali protestovat prodejci satelitů. Stanice se tak stala více exkluzivní, a navíc i dosavadní předplatitelé si museli nakoupit set top boxy, jejichž cena byla několik set dolarů. Velmi rychle začaly prodeje parabolických antén po celých USA prudce klesat a situace vedla dokonce ke krachu řady obchodů.

V roce 1989 došlo k významné změně v otázce vlastnictví. Mateřská společnost HBO Time Inc. byla zařazena do portfolia konglomerátu Warner Bros a vznikla tak nová značka Time Warner (nyní známé jako WarnerMedia). Cena byla 14,9 miliard dolarů. Warner Bros tak definitivně zvítězili nad konkurenčními studii Paramount Communications. Na počátku roku 1990 mělo HBO 17,3 milionu předplatitelů.

Pokračování příběhu HBO přinese Televizníweb.cz příští týden

Štítky