Třemi nejvyužívanějšími placenými streamovacími službami v České republice jsou Netflix, HBO Max a Voyo. Vyplývá to z kontinuálního výzkumu společnosti Nielsen Admosphere, jehož výsledky agentura prezentovala na konferenci Forum Media 2022 v Praze.

Netflix si stále drží pozici nejvyhledávanější streamovací služby v Česku. Alespoň jednou měsíčně jej využívá 32 procent internetové populace, tedy Čechů, kteří jsou aktivní na internetu. Druhou příčku si s velkým odstupem drží HBO Max, které alespoň jednou měsíčně využívá 17 procent respondentů, a lokální služba Voyo od televize Nova, kterou sleduje alespoň jednou měsíčně 12 procent internetové populace. Pokud bychom vzali data využívanosti alespoň jednou týdně, pak Netflix si pouští 25 procent respondentů, HBO Max 11 procent a Voyo 9 procent internetové populace.

Zároveň se mění způsob, jakým Češi konzumují video obsah. Zatímco v roce 2016 sledovala video služby na mobilním telefonu zhruba pětina populace (21 procent), letos to je již 31 procent. Nejčastějším zařízením pro sledování videa sice zůstává televizor (využívá ho tak 47 procent populace), ale její podíl za posledních šest let klesl o jeden procentní bod. Výrazně se pak snižuje využívání počítačů, notebooků a tabletů pro sledování videa. U počítačů kleslo od roku 2016 o devět procentních bodů na 18 procent uživatelů, na notebooku o 11 procentních bodů na 25 procent a u tabletu o šest procentních bodů na šest procent.

Dekáda sledování videí na i… by Jan.Potucek

Pětina Čechů každý týden stahuje videa z Uložto a spol.

Z Čechů, kteří sledují pravidelně video obsah na internetu, využívá 53 procent alespoň jednou týdně bezplatné videoservery jako je například iVysílání České televize nebo YouTube. Alespoň někdy tak činí 92 procent respondentů. Weby televizních skupin a stanic sleduje alespoň jednou týdně 29 procent uživatelů, aspoň někdy pak 75 procent, zpravodajské weby pak minimálně jednou týdně navštěvuje 28 procent internetové populace, aspoň někdy pak tři ze čtyř internetově aktivních Čechů. A co stahování video obsahu zdarma, například ze služby Uložto? Minimálně jednou týdně tak činí 19 procent respondentů, občas pak dokonce 72 procent.

Vývoji konzumace video obsahu se Nielsen Admosphere v Česku věnuje posledních deset let, a při té příležitosti porovnal, jaké nejčastější aktivity uživatelé v souvislosti s video obsahem činil v roce 2012 a letos. Před deseti lety se často nahrávaly pořady z televizí, sledovala se zpravodajská, vtipná a hudební videa, DVD, kopíroval se video obsah od známých, video obsah se sledoval hlavně na počítačích a noteboocích a tematicky byl nejpopulárnější bulvár a celebrity. A letos? Vedou placené televizní služby, zpravodajství, seriály a filmy, existuje mnohem větší ochota za video obsah platit, video obsah Češi sledují denně, věnují se mu na sociálních sítích a propadli streamingu.

Třetina Čechů sdílí hesla k Netflixu a spol. Nejčastěji se tak děje v rámci rodiny

Tereza Šimečková z Nielsen Admosphere na Foru Media nabídla i srovnání míry konzumace video obsahu na americkém a českém trhu. Zatímco v USA uživatelé denně věnují video obsahu 4 hodiny a 49 minut (2 hodiny 53 minut živé vysílání televize, 34 minut pořady přes TimeShift a 1 hodinu a 22 minut online služby přes internet), Češi takto tráví denně 4 hodiny a 2 minuty.