Podíl streamovacích služeb na nákupech vysílacích práv pro sportovní události letos rapidně naroste. Podle agentury Ampere Analysis by provozovatelé SVOD (placených videoték) měli investovat 8,5 miliardy dolarů, což představuje 21 % celosvětových nákladů na sportovní práva. Meziročně jejich investice do sportu stoupnou o 64 %.

Více než pětina letošních investic do sportovních práv tak půjde za streamovacími službami. To je výrazný posun oproti loňskému roku, kdy tyto služby investovaly 13 % celosvětových nákladů na vysílací práva pro sportovní přenosy. Sport však z hlediska podílu investic streamovacích služeb stále zaostává za jiným obsahem, konkrétně filmy, seriály a televizními formáty. Do těch v roce 2022 směřovalo od služeb typu Netflix, Disney+, Amazon Prime Video nebo Apple TV+ rekordních 28 % celosvětových výdajů na televizní obsah. Investice do sportu tak mají stále kam stoupat a podle Ampere Analysis to souvisí se zlepšováním technických možností streamovacích služeb.

CRA streamují Livesport do 14 zemí Kromě Evropy také do Brazílie

Nejlépe se daří službě DAZN, následuje Amazon Prime Video

Sportovní fanoušci stále častěji očekávají, že si budou moci streamovat svoje oblíbené sporty, aniž by museli být závislí na lineárních televizních kanálech. Ampere Analysis také věří, že streamovacím službám nahrávají nejisté ekonomické vyhlídky tradičních vysílatelů sportovních přenosů, tedy placených lineárních kanálů, volně šířených komerčních, ale i veřejnoprávních televizí. To stále více motivuje majitele práv, aby nabízeli sportovní přenosy streamovacím službám. Celosvětový prim hraje globální streamovací služba DAZN, zejména pak v Evropě. V roce 2022 spadala pod tuto službu více než polovina (54 %) všech předplatitelů streamovacích služeb zaměřených na sledování sportu.

Sport se stává zajímavým obsahem, kterým se chtějí některé všeobecně zaměřené služby odlišit od konkurence na stále přeplněnějším trhu. Ostatně šest z deseti největších streamovacích služeb světa loni patřilo mezi čelní investory do sportovních vysílacích práv. Například Amazon Prime Video uzavřel exkluzivní smlouvu s NFL, což Ampere Analysis považuje za historický průlom sportovních přenosů na všeobecně zaměřených streamovacích službách. Obdobnou smlouvu s NFL později podepsal i YouTube. „Přechod na streamování bude u sportu trvat trochu déle než u jiných žánrů,“ míní vedoucí výzkumu Ampere Analysis Jack Genovese. „Je to částečně kvůli povaze dohod o sportovních právech, které mají obvykle platnost několik let.“

Jak se dělá profesionální sportovní přenos přes mobilní telefony místo televizních kamer?

Streameři investují do sportu miliardy dolarů

Důležitou roli hraje podle Genoveseho také samotná hodnota sportovních práv a citlivost na kvalitní distribuci a možnost konzumace sportovních přenosů. „Potřeba vysoce kvalitních zdrojů s nízkou latencí bude i nadále převyšovat nad rizikem, do kterého by se pustili majitelé práv, kdyby je přednostně prodávali streamovacím službám. Streamování ale nabídne sportovnímu obsahu příležitost více experimentovat s distribucí a také monetizací, což v budoucnu povede ke změně způsobu prodeje a nákupu sportovních práv,“ věří Jack Genovese. Sport je mimochodem nejoblíbenějším typem živého obsahu na internetu, alespoň pro Američany. Šest z deseti uživatelů streamovacích služeb mu dává přednost před dalšími typy obsahu, dokonce i před zprávami. Prozradil to výzkum Park Associates z května loňského roku.

Že je sport velmi výhodné zboží, naznačují například investice Amazon Prime Video do fotbalových práv v Evropě. Tento týden společnost uzavřela nový kontrakt s UEFA na vysílání zápasů fotbalové Ligy mistrů v Itálii. Za práva pro léta 2024 až 2027 nabídl Amazon mezi 100 a 110 miliony euro ročně. Práva získala i italská satelitní služba Sky, ale Amazon Prime Video má právo prvního výběru zápasů. Celkově loni Amazon Prime Video investoval do sportovních práv přes 1,5 miliardy dolarů, což byla druhá nejvyšší částka po službě DAZN, která utratila za sportovní práva více než 2,5 miliardy dolarů (nejvíce za práva v Itálii). Třetí byla služba ESPN+ s investicí pod 0,5 miliardy USD.

Potvrzeno: v USA vede stream nad TV Po červenci se tak stalo i v srpnu

Image by ilovehz on Freepik