Televize pro kutily dosud vysílala prostřednictvím kabelu, satelitu a IPTV. V domácím Maďarsku je už také dostupná free-to-air.

Programovou nabídku volně šířených pozemně vysílajících digitálních televizních programů v České republice rozšířila televizní stanice Spektrum Home určená pro kutily a vyznavače různých druhů hobby. Do svojí programové nabídky ji zařadil celoplošný multiplex 23, který provozuje společnost Czech Digital Group (CDG), dceřiná firma Českých Radiokomunikací. Stejnou síť využívá i hlavní program Novy, filmový kanál Nova Cinema, kanály skupiny Barrandov či TV Seznam a TV Noe. Většině diváků se nový program načetl do nabídky okamžitě, protože CRA jej umístili na programovou pozici Test-3, kterou zřídili již dříve. Pro řadu domácností tak odpadla nutnost spouštět automatické vyhledávání nových programů.

Spektrum Home míří do multiplexu 23 První celoplošná TV pro kutily v DVB-T2

První kanál od AMC, který v Česku vysílá volně

„Vysílání nové TV stanice Spektrum Home jsme zahájili dnes v 00:00 v celoplošné DVB-T2 síti 23, kde už vysíláme například Novu a Seznam. Spektrum Home tak pokrývá >99 % obyvatel a reálně ho naladí 56 % domácností, které přijímají pozemní televizní vysílání,“ informoval prostřednictvím Twitteru Marcel Procházka, ředitel sekce regulace a právního oddělení CRA. Již dříve uvedl, že v multiplexu 23 přibyla další testovací pozice Test-4. „Důvodem je obsazení Test-3 AMC stanicí Spektrum Home od 1.3. a zájmem o vysílání ze strany dalších subjektů. Vysílání testovacích pozic zajistí vyšší proladěnost na TV přijímačích pro nové stanice v DTT,“ dodal Procházka.

Některé přijímače detekují nové programy z éteru samy a při zapnutí se ptají diváků, zda je mají uložit do paměti. U jiných je potřeba provést automatické nebo ruční ladění spektra, aby se změny v jednotlivých vysílacích sítích projevily i na televizní obrazovce. Tři, respektive nyní již čtyři testovací pozice v multiplexu 23 tak divákům umožňují naladit si je ještě dříve, než se na nich objeví nové programy. V době jejich startu pak není nutné řešit přelaďování přijímače a skenování nové programové nabídky. Spektrum Home je první televizní stanicí od provozovatele AMC Networks International, která v tuzemsku vysílá volně. Zbytek svého portfolia společnost nabízí prostřednictvím placených televizních služeb.

Multiplex 23 (Czech Digital Group)

Jediná televize pro kutily v DVB-T2

AMC Networks International je provozovatelem placených kanálů AMC, Film+, CBS Reality, Spektrum, TV Paprika, Sport 1, Sport 2, Minimax a JimJam. Vstupem Spektra Home do pozemního digitálního vysílání se tento program přesouvá i v nabídkách placených televizních služeb do základních nabídek. Změnu už oznámil například největší poskytovatel satelitní televize v Česku, Skylink, který přesunul Spektrum Home z vyššího programového balíčku Kombi do základní nabídky Digital, ale nabízí ho pouze ve standardním rozlišení obrazu. Spektrum Home vysílá od roku 2011, kdy vzniklo přejmenováním stanice TV Deko, již založila a provozovala společnost Chello Central Europe, sesterská firma kabelové společnosti UPC. Od roku 2014 ji vlastní americká společnost AMC Networks.

Kromě České republiky vysílá Spektrum Home v domovském Maďarsku a na Slovensku. Existují dvě jazykové verze: maďarská a česká. Program stanice tvoří původní i akviziční pořady o bytových dekoracích, přestavbách, kutilství, budování zahrad, architektuře, designu a domácích pracích. Původní pořady tvoří zhruba polovinu vysílání, z toho 20 procent zajišťuje česká a slovenská produkce. Spektrum Home se označuje za jedinou televizi pro kutily v regionu střední a východní Evropy. V minulosti jí na českém trhu konkurovala Hobby TV od společnosti S&P Broadcasting, která provozuje i kanály Mňam TV a Mňau TV. Tyto televizní stanice se ovšem vyskytovaly v pozemním vysílání jen velmi sporadicky a spíše v regionálních sítích a nyní vysílají především na internetu a u vybraných operátorů kabelové, satelitní a IP televize.

Startuje stanice Canal+ Action Najdete ji na satelitu i v internetové televizi

Sledovanost Spektrum Home začínají měřit peoplemetry

Vstup do pozemního vysílání má pro Spektrum Home ještě jeden dopad. Původně placený kanál nyní začne ve větším měřítku vysílat reklamu. Stal se součástí portfolia mediálního zastupitelství Atmedia, které ho ode dneška zařazuje do obchodních balíčků tmax, atadults a atchoice. Spektrum Home také od března vstupuje do elektronického měření televizní sledovanosti. „S televizní skupinou AMC spolupracujeme již od roku 2008, tedy od samého začátku působení mediálního zastupitelství Atmedia na českém trhu. Byla to vůbec první televizní skupina, se kterou jsme tehdy navázali spolupráci, na jejímž základě jsme začali budovat trh tematických televizních stanic u nás. Rozšíření našeho portfolia o Spektrum Home na začátku března potvrzuje úspěšnost této dlouhodobé spolupráce,“ okomentovala zastupování Spektrum Home Michaela Suráková, Managing Director Atmedia.

Atmedia nyní na českém trhu obchodně zastupuje 28 tematických televizních stanic, z nichž 24 je zapojeno do oficiálního elektronického měření televizní sledovanosti a jsou tak součástí obchodních balíčků atmax, atadults, atchoice nebo atkids. Patří k nim jak české, tak lokalizované televizní stanice celosvětových značek. Největší zastoupení mají v portfoliu Atmedia filmové a seriálové televizní stanice, za nimi následují dokumentární, lifestylové, sportovní, dětské a rodinné kanály. Kromě Spektrum Home nabídku Atmedia od 1. března rozšířil i program CANAL+ Action, který exkluzivně nabízí satelitní služba Skylink. Program bude během března dostupný všem zákazníkům Skylinku bez ohledu na to, jaký programový balíček si předplácí.