Hybridní televize HbbTV znásobí možnosti televizního vysílání DVB-T2

0 komentářů 7.3.2017 / Jan Potůček

Už dnes je k HbbTV připojen milion televizorů v Česku, do roku 2020 by jejich počet měl vzrůst na 2,44 milionu.

Nejen klasické lineární vysílání a programy v HD kvalitě přinese nová generace zemského digitálního televizního vysílání DVB-T2. Přechod na nový typ vysílání a potřeba pořídit si kvůli němu nový televizor povede i k lepší vybavenosti českých domácností přijímači schopnými využívat možností hybridního vysílání HbbTV. Oč jde? Zjednodušeně řečeno o interaktivní aplikace, které umožní díky připojení televizoru k internetu spojit výhody klasického televizního vysílání s webovými archivy televizních stanic, ale také lépe cílit televizní reklamu nebo zapojit diváky aktivně do vysílání vybraných pořadů.

Červené tlačítko do světa hybridního vysílání

Nabídka služeb HbbTV se aktivuje pomocí červeného tlačítka na dálkovém ovladači k televizoru. Divák se tak dostane do úvodní nabídky hybridního vysílání konkrétního televizního programu, který zrovna sleduje. Například u programů České televize se dostane na úvodní stránku pojmenovanou „ČT bod“, který funguje jako rozcestník dalších aplikací – například teletextu, TV programu, iVysílání či zpravodajské Lišty ČT 24. Obdobně funguje vlastní nabídka HbbTV pro programy skupiny Prima nebo Nova, velkým průkopníkem hybridního vysílání je skupina hudebních kanálů Óčko.

Popularita HbbTV aplikací v Česku neustále roste. Aktuálně možností hybridního vysílání využívá zhruba milion televizorů, do roku 2020 by jejich počet měl stoupnout až na 2,44 milionu. Celkově by ale v českých domácnostech mělo být až 3,6 milionu přijímačů schopných zpracovat HbbTV, jen ne všechny budou připojeny k internetu a tudíž reálně využívat hybridní vysílání. Pro televizní stanice je HbbTV zajímavou platformou nejen díky možnosti nabízet na velké televizní obrazovce pořady z vlastního archivu, ale má i zajímavé obchodní uplatnění. Nabízí například funkci časové synchronizace, která umožňuje přesné časové propojení HbbTV aplikace s televizním vysíláním.

„Doplňující informace šířené prostřednictvím internetu se díky tomu dají navázat na konkrétní reklamní spot v lineárním vysílání. Přesné načasování může televize využít i mimo reklamní prostor – pro nabídku vlastních pořadů,“ popisuje Marcel Procházka, ředitel regulace Českých Radiokomunikací (CRA). Díky HbbTV bude možné propojit televizní obrazovku i s dalšími zařízeními, jako je mobil nebo tablet, což nabídne nový standard HbbTV 2.0. „Připravujeme také možnost platby prostřednictvím HbbTV platební brány. Pozemní televizní vysílání tak zůstává vysoce inovativní platformou pro efektivní distribuci obsahu včetně služeb s vysokou přidanou hodnotou pro zadavatele reklamy a televizní stanice, ale i pro diváky,“ dodává Procházka.

Hybridní aplikace České televize obsahuje i populární službu iVysílání (Foto: Česká televize)

Vlastní HbbTV aplikaci má již šest českých televizí

Provozovatelé televizního vysílání v Česku jsou velmi „HbbTV aktivní“. Vlastní HbbTV aplikaci nabízí již šest televizních stanic, resp. skupin. Řešení, které vysílatelům nabízí CRA, z komerčních stanic začaly jako první využívat Prima a Óčko. Jde o funkci HbbTV manager, která je nástrojem pro management a správu HbbTV prostředí. Díky je možné například nabízet zadavatelům klasické televizní reklamy propojení aktuálně vysílaného televizního spotu s vlastní HbbTV aplikací, která zahrnuje další informace, videa a nebo i možnost přímého objednání zboží či služeb. HbbTV manager zároveň zajišťuje kybernetickou bezpečnost celé vysílací platformy. „V podstatě tak mohou ze své reklamy vytvořit interaktivní formát a poskytnout divákovi více informací včetně zajištění zpětné vazby,“ popisuje Marcel Procházka.

Kromě klasické reklamy má časová synchronizace s klasickým lineárním vysíláním výhody i v oblasti sponzoringu, nebo self promotion televizních stanic, kdy například na konci pořadu mohou diváka odkázat na archiv odvysílaných dílů. Jakmile se ve větší míře v českých domácnostech rozšíří televizní přijímače se standardem HbbTV 2.0, bude možné využívat o funkci multiscreenu, tedy propojení televizní obrazovky s dalšími zařízeními, jako je počítač, mobil či tablet. „Aplikace v televizoru spustí aplikaci na spárovaném mobilním zařízení a bude tak mnohem jednodušší hlasovat, potvrdit objednávku, nebo například autorizovat platbu,“ popisuje Marcel Procházka.

Archiv vlastních pořadů nabízí přes HbbTV také televize Prima (Foto: FTV Prima)

Přímý prodej zboží vítá polovina diváků

Multiscreen tedy otevře možnosti přímého prodeje zboží a služeb prostřednictvím televizní obrazovky. „CRA plánují přímo do HbbTV zahrnout funkci platební brány, jejímž prostřednictvím bude možné provést platbu ať už přímo v prostředí televizní obrazovky, nebo na spárovaném zařízení,“ říká Marcel Procházka. Pro diváky je HbbTV stále vítanější službou. Jak zjistila výzkumná agentura Nielsen Admosphere, skoro třem čtvrtinám Čechů (72 procentům) tato funkce zpříjemnila ovládání chytrých funkcí na jejich televizi. Dvěma třetinám respondentů přitom nevadí, že se na obrazovce při používání HbbTV objevuje červená značka, téměř třetina diváků ji ale považuje za rušící element.

Možnost dozvědět se díky HbbTV více o nabízených produktech v televizních reklamách by uvítala polovina oslovených diváků. Ještě více by jich chtělo mít přístup k detailnějším informacím o tématech diskutovaných v televizních pořadech (jde o 65 procent dotázaných). Vůbec největší zájem je o možnost získat během upoutávky na televizní pořad více informací o tomto pořadu. Preferovalo by ji osm z deseti oslovených. Nielsen Admosphere v tomto průzkumu oslovoval 4 685 respondentů z české internetové populace starší 15 let.

V samostatné části výzkumu agentura zpovídala zástupce českých mediálních agentur ohledně atraktivity HbbTV reklamy. Pět z osmi respondentů považuje tento typ reklamy pro zadavatele za atraktivní, a to zejména pro produkty a služby, u kterých diváci potřebují doplňující informace. Jde například o pojištění nebo služby mobilních operátorů. Vhodný je podle účastníků průzkumu i pro luxusní zboží nebo pro produkty přesahující rámec běžné spotřeby a lidé si investici do nich rozmýšlejí, jako jsou automobily. „Pro to, aby reklama HbbTV fungovala, je pak podle mediálních agentur zapotřebí hlavně dobrá kreativa, důležité je ale také správné zacílení nebo výběr správného formátu,“ dodává Nielsen Admosphere.

Vstup do Diskuse

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *