Státní informační kampaně k přechodu na DVB-T2 bychom se měli dočkat na přelomu roku

1 komentář 25.10.2018 / Jan Potůček

Neustálé posuny termínu startu kampaně k druhé televizní digitalizaci jsou důsledkem personálních rošád v odboru komunikace ministerstva průmyslu a obchodu.

Do dvou až tří měsíců by mělo být jasněji, kdy a jakým způsobem proběhne státní informační kampaň k druhé televizní digitalizaci v Česku. Na odborné konferenci Radiokomunikace 2018 v Pardubicích to slíbil Pavel Dvořák, vedoucí Koordinační expertní skupiny, která má na ministerstvu průmyslu a obchodu na starosti přechod na nový standard pozemního digitálního televizního vysílání DVB-T2. „Průtahy s kampaní jsou důsledkem neustálých personálních změn ve vedení odboru komunikace ministerstva průmyslu a obchodu,“ vysvětlil Dvořák. Nový šéf odboru a tiskový mluvčí resortu Milan Řepka, který nastoupil v září, má podle něj snahu přípravu kampaně uspíšit. Dříve než na přelomu roku ale nebudou ke kampani známé žádné detaily.

Kampaň k přechodu na DVB-T2 divákům citelně chybí. Již déle než rok ji suplují aktivity operátorů vysílacích sítí a také České televize. Ta diváky na druhou televizní digitalizaci upozornila asi nejvíce, když letos 30. září ukončila vysílání programů v HD kvalitě v pozemních sítích DVB-T a pokračuje v něm pouze v novějším multiplexu DVB-T2. Státní kampaň by ale měla upozorňovat na termíny vypínání celoplošných multiplexů DVB-T v jednotlivých regionech České republiky a na termíny spouštění finálních sítí DVB-T2, které nahradí současné tři přechodové multiplexy nové generace. Komerční televize se do vysvětlování přechodu na DVB-T2 nehrnou a potřebné informace si musí diváci aktivně vyhledávat sami.

Jak vysvětlit přínos DVB-T2?

Česká televize připravila i informační videa, která se vázala k jejímu odchodu z regionálních sítí DVB-T, zatím však chybí komplexnější pohled na věc, který by vysvětloval, proč se vlastně musí přecházet na DVB-T2 a co to divákům přinese. „Přínos pro diváky je diskutabilní,“ přiznal na zmíněné konferenci Radiokomunikace 2018 Pavel Dvořák. Zatímco první televizní digitalizace nabídla významné rozšíření programové nabídky, druhá televizní digitalizace může přinést do pozemního vysílání více televizních stanic v HD kvalitě. Zatím takto ale vysílá především Česká televize a nezdá se, že by ji příliš mnoho komerčních televizí chtělo následovat. Logicky: od poskytovatelů satelitní, kabelové a IP televize totiž dostávají za možnost šířit HD verze jejich programů slušné distribuční poplatky, o které by mohly přijít.

DVB-T2 sice otevře prostor pro nové televizní programy, televizní trh ale není nafukovací a rozhodně se nedá očekávat, že by se prodejem reklamních časů uživila třeba stovka televizních stanic. Což je poměrně reálné číslo, kolik televizí by u nás mohlo přes DVB-T2 vysílat, pokud se drtivá většina rozhodne v režimu free-to-air šířit pouze verze ve standardním rozlišení obrazu. Očekávané masivní „přezbrojování“ v českých obývácích ale může vést k rapidnímu navýšení počtu diváků, kteří využijí chytré funkce televizoru a hybridní vysílání (HbbTV), což by byl velmi pozitivní důsledek přechodu na DVB-T2. Černé scénáře, že druhá televizní digitalizace odežene diváky od terestrického příjmu televize, se podle aktuálních průzkumů nenaplní, seč se o to poskytovatelé satelitní televize a IPTV pokouší.

Požadavek na „neutrální kampaň“

O státní informační kampaň se patrně ještě svede bitva, protože satelitní operátoři podobně jako u první televizní digitalizace požadují, aby byla „technologicky neutrální“ a upozorňovala diváky na alternativní typy příjmu televizního signálu. Požadavek na „vyváženost“ kampaně ale postrádá smysl, protože přechod na DVB-T2 je vynucenou záležitostí kvůli vyklizení kmitočtového pásma 700 MHz, což se dotýká pouze pozemního televizního vysílání. Kampaň by tedy měla mířit na diváky, jichž se tato změna osobně dotkne a vysvětlit jim, co mají učinit, aby si zachovali bezplatný pozemní příjem televize. Všechny ostatní televizní platformy jsou placené, a i když se nyní jejich operátoři mohou přetrhnout s akčními nabídkami montáže a aktivace zdarma nebo za korunu, pořád jejich zákazníci budou muset platit desítky až stovky korun měsíčně za možnost příjmu zvolené služby.

Kampaň je důležitá také kvůli změnám, které musí provést majitelé nebo správci bytových domů na společných televizních anténách (STA). Přelaďování STA proběhne hned několikrát, protože nejprve budou muset servisní společnosti zajistit příjem přechodových sítí DVB-T2 a poté finálních multiplexů nové generace, jejichž vysílací kanály se mohou od přechodových sítí lišit (ale například u České televize tomu tak až na malé výjimky nebude). Času není nazbyt, protože do vypínání prvních vysílačů DVB-T u celoplošných multiplexů zbývá pouhých 13 měsíců: 27. listopadu 2019 ukončí Česká televize vysílání svého multiplexu 1 z pražských vysílačů Žižkov a Cukrák.

Vstup do Diskuse

Jeden komentář: “Státní informační kampaně k přechodu na DVB-T2 bychom se měli dočkat na přelomu roku”

  1. Enik napsal:

    Hlavn+ lidem opět zamotejte hlavy technologickou neutralitou. Už dnes v tom mají lidi totální zmatek. Většina lidí vůbec netuší, jak televizi přijímají. Co je to terestrika, co je to satelit nebo IP je pro drtivou většinu lidí španělská vesnice!
    Lidi to potřebují dostat polopaticky, takže kampaň musí dělat někdo, kdo to zná v terénu a od lidí ví, co a jak jim vysvětlit. To, co ČT předvádí, to je opět cesta do pekel. Až se začne vypínat, budou lidi zase bez televize a budou zmatky! Stejně jako ASO!

Napsat komentář