Informační kampaně k přechodu na DVB-T2 jedou samospádem. Nejvíc se snaží CRA a Česká televize

0 komentářů 16.5.2019 / Jan Potůček

UVNITŘ VIDEO – Start státní informační kampaně pod taktovkou ministerstva průmyslu a obchodu se po výměně v čele resortu patrně odsune na letošní podzim.

Neustále odsouvaná státní informační kampaň k přechodu na pozemní digitální televizní vysílání nové generace DVB-T2 donutila subjekty, které na druhé televizní digitalizaci přímo participují, k vlastním mediálním aktivitám. Více či méně intenzivní kampaně vedou operátoři všech tří přechodových sítí DVB-T2, v posledním roce se zapojili i prodejci televizní techniky či servisní firmy zaměřené na úpravy televizních antén a rozvodů. Největším tahounem je nyní Česká televize, která využívá popularity probíhajícího mistrovství světa v hokeji k vysílání informačních spotů a motivaci diváků, aby přešli na bezplatný pozemní příjem HD vysílání všech jejích programů. Právě ČT bude letos na podzim jako první vypínat vysílače DVB-T. A jak tedy vypadají kampaně jednotlivých hráčů na trhu?

České Radiokomunikace

Největší provozovatel televizních vysílačů v Česku s kampaní začal prakticky již v roce 2017, kdy jako první zahájil řádné vysílání DVB-T2 prostřednictvím své Přechodové sítě 12. Zároveň spustil certifikaci přijímačů vhodných pro sledování českého vysílání DVB-T2/HEVC. Zlatou pečeť „DVB-T2 ověřeno“ mohou získat ty televizory a set-top boxy, které splní technické specifikace obsažené v tzv. D-Booku vydaném Českým telekomunikačním úřadem. Základními podmínkami jsou tuner DVB-T2, kodek HEVC a u chytrých přijímačů HbbTV verze 1.5 a vyšší. CRA k certifikaci a druhé televizní digitalizaci zprovoznily i web www.dvbt2overeno.cz, který obsahuje pravidelně aktualizovaný seznam certifikovaných přijímačů.

Informační roli má i web www.digistranky.cz, kde zájemci naleznou základní informace o pokrytí jednotlivých vysílacích sítí, seznam jejich vysílačů se základními technickými parametry a šířenými programy. CRA jsou od března 2017 rovněž partnerem serveru Televizniweb.cz. Ve spolupráci s regionálním Deníkem uspořádaly několik čtenářských soutěží o set-top boxy DVB-T2 a momentálně připravují speciální informační kanál, který bude informovat o přechodu na DVB-T2 a krocích, které musí diváci podniknout, aby nepřišli o bezplatný pozemní příjem televizního vysílání. Program by se měl objevit v některé ze sítí DVB-T provozované CRA. V úvahu připadá Regionální síť 8. Speciální kampaň CRA vedou pro servisní firmy a anténáře, pro které pořádají semináře o přechodu na DVB-T2.

Značka „DVB-T2 ověřeno“.

Česká televize

Veřejnoprávní kampaň k přechodu na DVB-T2 začala loni v březnu při spouštění Přechodové sítě 11. Kavčí hory do multiplexu zařadily všech šest veřejnoprávních programů ve Full HD rozlišení obrazu (1 920 x 1 080p). Následně na podzim ukončily šíření HD verzí stanic ČT 1, ČT 2 a ČT Sport v regionálních sítích DVB-T, čímž donutily část diváků předčasně přejít k příjmu DVB-T2. Stejně jako při první televizní digitalizaci ČT využívá pro informování svých diváků speciální web na adrese www.digict.cz, který propaguje i nejaktuálnější klip s Danielem Stachem a Robertem Zárubou, stylizovaný k probíhajícímu mistrovství světa v hokeji. Kampaň ČT má ještě zesílit po letních prázdninách, až se začne blížit listopadový termín vypínání veřejnoprávního multiplexu 1 v Praze (27. listopadu ukončí vysílání ze žižkovského vysílače a Cukráku).

Digital Broadcasting

Provozovatel Přechodové sítě 13 pořádal již několik seminářů pro anténáře a servisní firmy, na kterých informoval o specifikách přechodu multiplexu 4 na nový vysílací standard DVB-T2. V souvislosti s druhou televizní digitalizací připravuje i výraznější proměnu webu www.multiplex4.cz a počítá také s vlastní informační kampaní určenou divákům programů šířených v multiplexu 4 a Regionální síti 7. Pro ni může využít i vlastní televizní a rozhlasové programy.

Alza.cz

Největší tuzemský e-shop věnuje přechodu na DVB-T2 samostatnou sekci, v níž odpočítává čas do vypnutí nejbližšího vysílače DVB-T (aktuálně pražských vysílačů multiplexu 1 na Žižkově a Cukráku). Součástí sekce je i video s názorným vysvětlením, co divák musí podniknout, aby si zachoval bezplatný pozemní příjem televize, dále interaktivní mapa a termíny vypínání hlavních vysílačů DVB-T v jednotlivých krajích České republiky a samozřejmě nabídka televizorů a set-top boxů DVB-T2/HEVC. Alza.cz se věnuje přechodu na DVB-T2 asi nejkomplexněji ze všech českých internetových obchodů. Její texty ale nejsou aktualizované, neobsahují například termíny vypínání vysílačů multiplexu 4 nebo mylně informují o tom, že ČT Sport již nelze nyní naladit v DVB-T, ale pouze v DVB-T2 (týká se to pouze HD verze tohoto programu).

Vstup do Diskuse

Napsat komentář