Podle vládní Strategie rozvoje terestrického televizního vysílání z roku 2016 mělo jít o dvojnásobnou částku, tedy 50 milionů korun.

Pětadvacet milionů korun vyčlení v příštím roce ministerstvo průmyslu a obchodu na nákup přijímačů DVB-T2 a úpravy společných televizních antén v sociálních zařízeních, jichž se dotkne vypínání pozemního digitálního televizního vysílání DVB-T. Po jednání s ministryní financí Alenou Schillerovou o rozpočtu na příští rok to uvedl ministr průmyslu a obchodu a vicepremiér Karel Havlíček. Resort získá oproti letošnímu roku o 450 milionů korun více, přičemž největší navýšení plánuje v investicích do vědy a výzkumu. Meziročně se částka zvýší o jednu miliardu na 37 miliard korun, oproti roku 2018 půjde o navýšení o 3,5 miliardy korun. Naopak na nákup přijímačů DVB-T2 pro sociální zařízení půjde méně peněz, než se předpokládalo (původně deklarovaná částka byla 50 milionů korun).

Informační kampaň bude dvacetkrát levnější

„Navýšení rozpočtu rezortu průmyslu a obchodu o 450 mil. Kč bude složeno z 200 mil. Kč na dobíhající investiční pobídky, 200 mil. Kč na sanace a rekultivace území zasažených těžbou, 25 mil. Kč na zavádění digitálního televizního vysílání ve společenských místnostech sociálních zařízení typu domovy důchodců a 5 mil. Kč na podporu inovační strategie Česká republika – Země pro budoucnost,“ upřesnil ministr Havlíček. Pro porovnání: při přechodu z pozemního analogového na pozemní digitální televizní vysílání DVB-T v letech 2008 až 2012 stát poskytl sociálním zařízením na nákup digitálních TV přijímačů částku 43 milionů korun. Současná suma je plánovaná až na příští rok a neřeší otázku Prahy a středních Čech, kde se budou první vysílače DVB-T České televize vypínat již letos v listopadu.

Dotace na přijímače DVB-T2 pro sociální zařízení nejsou jedinou položkou na podporu přechodu k DVB-T2, kterou se ministerstvo průmyslu a obchodu rozhodlo krátit. Významné snížení rozpočtu se dotklo i státní informační kampaně k druhé televizní digitalizaci. Tři roky stará vládní strategie rozvoje terestrického televizního vysílání počítala s celkovou částkou 300 až 350 milionů korun (včetně nákladů na certifikaci přijímačů DVB-T2 pro český trh), reálně však půjde o sumu takřka dvacetkrát nižší. Aktuálně ministerstvo počítá s méně než deseti miliony korun a start kampaně se neustále posouvá. Podle posledních informací by měla začít v září, kdy se uskuteční první ze 13 krajských road show složených z tiskových konferencí pro regionální média a setkání se starosty a primátory.

Ministerstvo si zadalo výrobu minipořadů u ČT

Při první televizní digitalizaci vyšla státní informační kampaň na 157 milionů korun, které byly utraceny v letech 2009 až 2012. „Odhad nákladů pro kampaň podporující Přechod na DVB-T2 by je neměl řádově výrazněji převýšit, záleží ovšem na rozhodnutí státu, jak rychle bude dle finálně schváleného harmonogramu potřeba přesvědčit domácnosti k přijetí nové změny. Rozhodně by tyto náklady neměly přesáhnout objem 300 – 350 mil. Kč za období 2016 – 2020,“ uvedla Koordinační skupina při ministerstvu průmyslu a obchodu v návrhu vládní Strategie rozvoje terestrického televizního vysílání, který v roce 2016 schválil tehdejší kabinet premiéra Bohuslava Sobotky. Z kampaně se však dosud nerealizovalo nic. Naplánovaný je státní informační web, spoty do televizí a rádií a zmiňované roashow po krajských městech.

Na kampani bude participovat i Česká televize. Ta si jednak vyrábí a vysílá vlastní informační spoty a provozuje web www.digict.cz, na straně druhé ale přijala i zakázku ministerstva průmyslu obchodu, aby za komerčních podmínek vyrobila a odvysílala tzv. minipořady o přechodu na DVB-T2 zařazené na hlavní program ČT 1 v časech mezi hlavní zpravodajskou relací Události a hlavním večerním pořadem. Ministerstvo má ve vlastní režii vyrobit i spoty pro komerční televize, ovšem kvůli výraznému časovému skluzu narazilo na problém s nedostatkem volného reklamního času. Například skupina FTV Prima ministerstvu vzkázala, že je až do konce roku vyprodaná a žádné další spoty k sobě do vysílání umístit nemůže. Jednání se skupinou Nova stále probíhají. Komerční televize ovšem začnou vypínat vysílače DVB-T až po Novém roce, listopadový termín se jich ještě netýká.