Výbor nezávislého ICT průmyslu si stěžuje na „nevyváženou“ kampaň k přechodu na DVB-T2. Mýlí se

4 komentáře 4.12.2019 / Jan Potůček

UVNITŘ DOKUMENT – Státní informační kampaň by podle organizace měla propagovat i placené televizní služby. Těch se však uvolňování pásma 700 MHz, kvůli kterému se přechází na DVB-T2, netýká.

Stížnost na údajně jednostranně zaměřenou státní informační kampaň k přechodu na pozemní digitální televizní vysílání ve standardu DVB-T2 odeslal ministerstvu průmyslu a obchodu Výbor nezávislého ICT průmyslu a Asociace provozovatelů kabelových a telekomunikačních sítí (APKT). Organizace v dokumentu upozorňují, že kampaň se zaměřuje pouze na diváky pozemní digitální televize a neinformuje o jiných druzích příjmu televizního vysílání. „Jsme toho názoru, že informační kampaň je potřebná, avšak informace musejí být neutrální a nesmění upřednostňovat některou z platforem pro šíření televizního vysílání před druhou nebo o existenci jiných řešení a platforem neinformovat vůbec,“ píše prezident Výboru nezávislého ICT průmyslu Jakub Rejzek a předseda APKT Martin Kocourek.

„Propagujte i satelit, kabel a IPTV!“

„Celá kampaň zřetelně vyznívá tak, že neexistuje žádné jiné řešení pro příjem televizního vysílání než pozemní televizní vysílání/příjem,“ dodávají organizace v dopise adresovaném ministrovi průmyslu a obchodu Karlu Havlíčkovi (nestr. za ANO), jehož kopii zaslali i ministrovi kultury Lubomíru Zaorálkovi (ČSSD). Státní informační web www.televizezadarmo.cz, televizní a rozhlasové spoty, kampaně v regionech, setkání s obyvateli, workshopy, konference a letáky by měly podle autorů podnětu informovat občany komplexně. „Tedy že vypnutím DVB-T vysílání není nutné investovat do nového set-top boxu nebo televize, ale divák může využít v dnešní době široce dostupné platformy IPTV, kabelové televize a satelitu, které navíc mohou poskytnout zákazníkovi další doplňkové služby televizního vysílání, případně kvalitní HD příjem. Zavádějící informační kampaní tak dochází ke klamání spotřebitele,“ míní profesní organizace.

Státní informační kampaň k přechodu na pozemní digitální televizní vysílání ve standardu DVB-T2 však cílí na ty diváky, jichž se dotkne plánované uvolňování kmitočtového pásma 700 MHz a radí jim, jak si zachovat dosavadní bezplatný pozemní příjem televize. Kampaň tedy oslovuje ty diváky, kteří si sami zvolili bezplatný pozemní příjem televizního vysílání a protože toto vysílání přechází kvůli uvolňování pásma 700 MHz ze standardu DVB-T na DVB-T2/HEVC, je nutné jim sdělit, že si musí pořídit nové přijímače a informovat je o termínech vypínání sítí DVB-T a zapínání sítí DVB-T2. Diváků satelitní a kabelové televize ani IPTV se přechod na DVB-T2 netýká, tudíž je ani kampaň neoslovuje. A divákům pozemní digitální televize kampaň nenabízí jiné typy příjmu televize, protože ty jsou na rozdíl od DVB-T/-T2 extra zpoplatněny.

Podnět Výboru nezávislého I… by Jan.Potucek on Scribd

Stát se už jednou nechal nachytat Skylinkem

Kdyby stát přistoupil na argument poskytovatelů placených televizních služeb, že by informační kampaň k přechodu na DVB-T2 měla být „technologicky neutrální“, mohla by nastat stejná situace jako při první televizní digitalizaci v letech 2008 až 2012. Tehdy stát diváky informoval o možnosti přejít na satelitní a kabelový příjem, přičemž největší satelitní platforma Skylink začala poskytovat základní české a slovenské programy zdarma za pouhý aktivační poplatek. Jakmile přechod z analogového pozemního televizního vysílání na DVB-T skončil, Skylink těmto divákům začal účtovat tzv. Servisní poplatek, které poté téměř každý rok zvyšoval. Začal na 29 korunách měsíčně a aktuálně za základní programovou nabídku vybírá již 89 korun. Na svém webu přitom v základním ceníku tuto informaci uvádí jen mlhavě – u základní nabídky uvádí cenu „0 Kč s uhrazeným Servisním poplatkem“, na informace o tomto poplatku však přímo neodkazuje, ani jej nevyčísluje.

Podporou placených televizních služeb v oficiální informační kampani by stát přispíval ke snižování podílu pozemního příjmu televize v domácnostech a přímo by podporoval komerční služby, jichž se uvolňování pásma 700 MHz a přechod na DVB-T2 netýká. Provozovatelé satelitní, kabelové a IP televize by tak měli svoje služby propagovat sami formou komerčních kampaní, což se zhusta děje i v souvislosti s přechodem na DVB-T2. V těchto kampaních často zaznívají nepravdivé a zavádějící informace, které mají bezplatný příjem televize prostřednictvím DVB-T2 poškodit. V konečném důsledku ale záleží na samotném divákovi, co si vybere. Pokud přijímá televizi pozemní cestou, stát ho informuje, jak mu zajistí pokračování toho bezplatného příjmu televize po vypnutí stávajícího vysílání DVB-T.

Cílem informační kampaně je primárně zajistit bezproblémovou realizaci uvolnění pásma 700 MHz pomocí přechodu na DVB-T2 tak, aby v důsledku vynuceného regulatorního zásahu státu nedošlo k poškození stávající pozemní televizní platformy.

K přechodu na neterestrické televizní platformy diváky v souvislosti s druhou televizní digitalizací vyzývá TV Nova

Komerční služby si mají platit komerční kampaně

Pokud má divák zájem o další služby a placenou televizi, může se nechat zlákat kampaní některého z poskytovatelů těchto služeb. Není však úkolem a rolí státu dělat reklamu těmto navýsost komerčním službám. To mají dělat jejich poskytovatelé, nikoli stát, jehož úkolem je zajistit divákům pokračování bezplatné pozemní televizní platformy a dostatečnou informovanost o způsobech, jak touto cestou přijímat základní televizní programy i po vypnutí sítí DVB-T a uvolnění pásma 700 MHz pro mobilní sítě nové generace 5G. Uvolňování pásma 700 MHz není technologicky neutrální proces, a tak ani informační kampaň k přechodu na DVB-T2, která s tímto uvolňováním souvisí, nemůže být technologicky neutrální.

Připravovaná informační kampaň k uvolnění pásma 700 MHz prostřednictvím přechodu na DVB-T2 musí mít v první řadě za cíl narovnat vynucený zásah státu do pozemního televizního vysílání, které je jako jediné negativně dotčeno vynucenou technologickou změnou. Proto musí být primárním cílem informační kampaně poskytnout dotčeným televizním divákům využívajícím digitální pozemní vysílání informace a instrukce, jak si zachovat bezplatný příjem této platformy, kterou si zvolili.

Poznámka: Vydavatel serveru Televizníweb.cz je realizátorem zakázky ministerstva průmyslu a obchodu na státní informační webu www.televizezadarmo.cz o přechodu na DVB-T2.

Vstup do Diskuse

4 komentáře: “Výbor nezávislého ICT průmyslu si stěžuje na „nevyváženou“ kampaň k přechodu na DVB-T2. Mýlí se”

  1. RayX napsal:

    Tyhle zapsané spolky si nedají pokoj, zprvu prudí satelitáři z ČASO (www.caso.tv), nyní demagogicky argumentují kabeláři a spol. z VNICTP (www.vnictp.cz) a APKT (www.apkt.cz).
    Přeji proto těmto spolkům a jejich členům, ať si tímto postupem znechutí všechny své současné i potencionální budoucí zákazníky a sami si tak sníží podíl na trhu.
    Jinak je to hezky sepsaný článek, díky za informování o postupu těchto spolků 😉

  2. zajo3 napsal:

    Veď nech aj káblové a IPTV spoločnosti ponúkajú šírenie signálu zadarmo ako DVB-T/T2.

  3. vontum napsal:

    Proboha co to plácají za nesmysly? Proč by měla DVB-T kampaň zahrnovat i satelitní a kabelový příjem?

Napsat komentář