Televizní vysílání si denně nenechá ujít na 70 % z těch, kteří vlastní televizor. Česko je navíc v „odložené sledovanosti“ pořadů mezi okolními státy rekordmanem.

Společnost Nielsen Admosphere, která pro Asociaci televizních organizací zajišťuje elektronické měření TV sledovanosti, měří tzv. odloženou sledovanost od roku 2013 a zahrnuje do ní všechny pořady, které si diváci pustí zpětně v den vysílání nebo v některý z následujících sedmi dnů. Technologií jak si to u vás doma (nebo na cestách) zařídit, je hned několik – od HbbTV až po internetovou televizi (IPTV).

„Jedním z faktorů, jež se podílejí na udržení popularity televize, je právě možnost zpětného sledování pořadů. Televize se tak snaží reagovat na měnící se návyky televizních diváků. Zatímco dříve museli diváci neustále kontrolovat televizní program, aby nezmeškali své oblíbené pořady, dnes si je mohou jednoduše pustit zpětně,“ vysvětluje Pavel Müller ze společnosti Atmedia.

Zatímco v roce 2013 byl podíl tzv. odložené sledovanosti na celkové sledovanosti necelé jedno procento a 5 % bylo překonáno na konci roku 2018, už v srpnu 2020 to bylo více než 10 %.

Podle Atmedia jsme se tak zařadili do skupiny zemí, jako je Norsko, Švédsko nebo Estonsko. Při srovnání s okolními státy je Česká republika rekordmanem – v Německu, Rakousku, na Slovensku a v Polsku se v minulém roce „odložená sledovanost“ pohybovala jen od 1 do 4 %.

Nejvíce této možnosti využívají mladší diváci. Ve věkové kategorii 15-34 let tvoří 16 % z celkové sledovanosti, zcela nejvyšší pak mají diváci ve věku 25-34 let (17 %). Je však nutné upozornit, říká se ve zprávě společnosti Atmedia, že se do nárůstu promítají i zákazníci některých operátorů IPTV, kterým je živé TV vysílání doručováno často se zpožděním v řádu desítek vteřin, což je měřicím systémem vyhodnoceno jako odložená sledovanost.

Štítky