Dovozci a výrobci také mluví o zdražování a zásadním navýšení cen přepravy z Číny, kde se drtivá většina přijímačů vyrábí.

Stejně jako minulý rok i letos jsme oslovili vybrané prodejce a výrobce set-top boxů (STB) pro pozemní DVB-T2/HEVC s dotazy týkajícími se chystaných technologií a výrobků v nastupujícím roce. Odpovědi jsou řazeny podle názvů firem a jak vidíte, stejně jako v minulých letech i letos se firmy, resp. jejich zástupci, na situaci dívají různě.

Pojďme na to!

Co nás čeká v televizní a rozhlasové digitalizaci v roce 2021?

 

Atos elektro: neočekáváme nic zásadního

Na otázky odpovídá Miroslav Kežlínek, Sales & Product manager společnosti Atos, s. r. o., která na našem trhu působí od roku 1991 a specializuje se na prodej a montáž satelitních kompletů, antén pro DVB-T2, rekonstrukci a výstavbu společných televizních antén (STA) a rozvody televizního a satelitního signálu v restauracích, hotelích a penzionech.

Co nového letos očekáváte v set-top boxech pro příjem českého DVB-T2?

Neočekávám nic zásadního, jelikož TV digitalizace u nás skončila (na jiných trzích také pomalu finišuje) a výrobci se nebudou hnát za dalším drahým vývojem, když budou mít zákazníci vyměněné přijímače. Spíše nastává, nebo nastane, období ve kterém se lidem pokazí set-top box a oprava se dnes absolutně nevyplatí. Při cenovkách, které jsou u STB nastaveny na velmi nízké úrovni. V lepším případě, když televizor „ještě nějak tak hraje“, si zákazník koupí nový set-top box za pár stokorun nebo si rovnou pořídí novou Smart TV, což je úplně nejlepší řešení. Odpadá další krabička a zákazník například získává výhodu v podobě přístupu k HbbTV, které ne každý má, potažmo k populárním a vyhledávaným síťovým aplikacím jako jsou třeba YouTube nebo Netflix.

Která vlastnost bude u nových výrobků v roce 2021, podle vás, pro zákazníka tou nejdůležitější? Souhlasíte s názorem, že loni šlo nejvíce o nízkou cenu?

Vždycky šlo, jde a půjde o cenu, hlavně u nás. Přece jen jsme na českém malém rynku, který neustále vyhledává slevy a v tom jsem vážně světoví. Obchodní marže de facto spadly na samotné dno a zákazník se opravdu může jen „smát“, že je to tak levné. Samozřejmě je zde skupina těch, kteří si koupí dražší a kvalitnější produkty, ale ta je stále minoritní. A jelikož neskutečně roste popularita síťových služeb, streamingových platforem a s tím navázaných aplikací, zákazníci budou preferovat ty produkty na nichž půjde „ta jejich“ služba spustit. Je to krásně vidět u zvýšeného prodeje boxů s Androidem, které, když se patřičně nastaví, umí obsloužit většinu nejpopulárnějších služeb typu Lepší.TV, Skylink Live TV, atd. I zde opět budou dvě skupiny. Jedna si pořídí další krabičku k televizoru, druhá už rovnou novou Smart TV se všemi aplikacemi a také HbbTV.

Co si myslíte, že se po skončení druhé digitalizace, pochopitelně mimo snížení prodejů, na trhu set-top boxů změní? Očekáváte například růst cen či nějakou proměnu nabídky?

Prodeje STB už spadly dávno, období paletových prodejů je pryč. Možná se objeví přijímače s podporou HbbTV ve verzi 2.0, ale to je otázka vývoje a ceny pro koncového zákazníka, která by musela být velmi nízko, aby začal uvažovat o tom, že si ke staré TV zase pořídí novou krabičku. Stále se budou prodávat aktuální STB, ale stane se to spíše doplňkovým prodejem.

Pro zákazníka očekávám spíše změnu ve skladbě televizních stanic, některé možná zmizí, jelikož se neuživí, třeba se ale objeví nové. Je to pořád stejný cyklus s tím, že Covid zamával se vším, tedy i s reklamním trhem, který je pro televizní společnosti zásadní.

Ceny produktů, ne že porostou, ony už rostou, a to hlavně z Číny, odkud pochází většina věcí. Je to opět díky situaci, která nastala kvůli pandemii. Opožďují se dodávky zboží o několik týdnů, někdy i měsíců. V současnosti je obrovský problém si zajistit kontejner, což v praxi znamená, že cena dopravy vzrostla několikanásobně a tu bude muset zaplatit koncový zákazník.

 

 

Emos: nepředpokládáme masivní výprodej set-top boxů

Na otázky za českou společnost založenou v roce 1991 v Přerově, odpovídá produktový manager Petr Veselý. Emos se věnuje oboru elektro jako takovému a v současné době zaměstnává více než 300 lidí.

Co nového letos očekáváte v set-top boxech pro příjem českého DVB-T2?

Po hektickém roce 2020, kdy jsme zaznamenali obrovský nárůst prodejů, se v současné době soustředíme na poskytování nadstandardní technické podpory zákazníkům při komplexní problematice příjmu televizního signálu. Prodeje set-top boxů DVB-T2 klesly na úroveň roku 2018, 2019 a předpokládám postupné další snižováním prodejů. Myslím, že se také naplno projevily obavy o nutnosti úprav celého anténního systému zákazníků pro zajištění bezproblémového příjmu DVB-T2, které rezonovalo celou odbornou veřejností. Společně s navýšením prodejů set-top boxů jsme v průběhu 2020 zaznamenali zvýšenou poptávku po anténách a dalších komponentech VF rozvodů. Zákazníkům jsme se vždy snažili, a i nadále snažíme, poskytnout komplexní řešení.

Která vlastnost bude u nových výrobků v roce 2021, podle vás, pro zákazníka tou nejdůležitější? Souhlasíte s názorem, že loni šlo nejvíce o nízkou cenu?

Nízká cena byla jistě pro část zákazníků motivací pro výběr přijímače, ale určitě to nebyla hlavní vlastnost, podle které si vybírají model a značku set-top boxu. Podle mého názoru velkou roli při výběru sehrála znalost a především důvěra ve značku získaná například z první vlny digitalizace. Ale také pozitivní zkušenost získaná předchozím nákupem. Velká část konkrétně našich zákazníků se rekrutovala z dosavadních majitelů set-top boxů DVB-T značek Emos a Bensat, které jim sloužily několik let.

Vzhledem k dlouhotrvajícímu omezení prodeje v klasických prodejnách v průběhu celého roku 2020, jsme zaznamenali obrovský nárůst prodejů přes náš vlastní e-shop. V nejvypjatějších termínech byla samozřejmě nejdůležitější vlastností samotná dostupnost zboží. Přestože byly termíny vypínání DVB-T sítí komunikovány s velkým předstihem, vždy po reálném přepnutí signálu z DVB-T na DVB-T2 na vysílači vysokého výkonu došlo obrovskému nárůstu prodejů a mnohdy k dočasnému výpadku skladové zásoby. Potvrdilo se tedy opět, že velká část diváků čekala s nákupem vhodného přijímače až na nejzazší možný termín.

V roce 2021 a následujících očekávám zvýšenou poptávku po televizních přijímačích, případně po různých „chytrých“ boxech, umožňujících více multimediálních funkcí než standardní set-top boxy.

Co si myslíte, že se po skončení druhé digitalizace, pochopitelně mimo snížení prodejů, na trhu set-top boxů změní? Očekáváte například růst cen či nějakou proměnu nabídky?

Postupně očekávám v České republice snížení prodejů set-top boxů na naprosté minimum, které pokryje pouze servisní prodej. Vzhledem k masivnímu a skokovému nárůstu cen za námořní i leteckou dopravu již nyní dochází ke zvýšení cen nejen set-top boxů, ale celého sortimentu zboží vyráběného v Asii. Nepředpokládám tedy jakýkoliv masivní výprodej set-top boxů za sníženou cenu.

Velmi pečlivě také sledujeme rozšiřování pokrytí signálu digitálního rádia DAB a s tím spojenou zvýšenou poptávku po digitálních rozhlasových přijímačích. Proto také pracujeme na uvedení sortimentu DAB rádií pod naší značkou.

 

Evolveo: očekáváme snížení cen

Společnost Abacus Electric stojící za značkou Evolveo je tradičním partnerem v oblasti informačních technologií a spotřební elektroniky od roku 1992. Na rozvoji aktivit společnosti pracuje tým čtyřiceti zaměstnanců v pěti zemích Evropské unie. Vedle distribuce značek Evolveo, Salente a technologií IT se firma věnuje i výrobě serverů.

Co nového letos očekáváte v set-top boxech pro příjem českého DVB-T2?

Za nás bychom rádi dokončili vývoj nového přístroje s HbbTV a uvedli ho na trh.

Která vlastnost bude u nových výrobků v roce 2021, podle vás, pro zákazníka tou nejdůležitější? Souhlasíte s názorem, že loni šlo nejvíce o nízkou cenu?

Nízká cena je určitě pro zákazníky důležitá, ale zároveň je potřeba nabídnout i něco navíc. Ať už jsou to například nějaké doplňkové funkce, jako YouTube, přehrávání multimediálního obsahu, apod. Nebo chytré ovladače či ovladače pro seniory.

Co si myslíte, že se po skončení druhé digitalizace, pochopitelně mimo snížení prodejů, na trhu set-top boxů změní? Očekáváte například růst cen či nějakou proměnu nabídky?

Předpokládáme spíše převis nabídky nad poptávkou a snížení cen produktů na trhu poté, co budou výrobci nuceni reagovat na pokles poptávky.

 

 

Inter-sat: očekáváme zvýšený zájem o zařízení s Android TV

Firma byla založena v roce 1996 a od svého počátku působí jako obchodní společnost se zaměřením na velkoobchodní prodej satelitní a anténní techniky v České republice a na Slovensku. V roce 2010 založila vývojové středisko s vlastní produkcí a následně rozšířila svou působnost v rámci EU. Na otázky odpovídá Věra Kovaříková, vedoucí produktového oddělení.

Co nového letos očekáváte v set-top boxech pro příjem českého DVB-T2?

Nepředpokládám žádné dramatické změny. Očekávám stabilizaci trhu, a především nabídku výrobců se stabilní podporou a zázemím. V uplynulém roce přála situace i společnostem, které se primárně touto problematikou nezabývají a otázkou je jakým způsobem budou schopni svým zákazníkům zajistit kompletní technickou podporu, další vývoj SW nebo např. vyřízení následných reklamací.

Pro rok 2021 očekáváme zvýšený zájem o multimediální zařízení na platformě Android TV a samozřejmě nové modely podporující vysílání HbbTV. Hybridní vysílání nabízí již řada stanic a poptávka po tomto modelu se bude zvyšovat. Proto i my na tyto trendy aktivně reagujeme.

Která vlastnost bude u nových výrobků v roce 2021, podle vás, pro zákazníka tou nejdůležitější? Souhlasíte s názorem, že loni šlo nejvíce o nízkou cenu?

Kvalita, ta určitě neomrzí ani v roce 2021. Je pravdou, že v uplynulém roce zákazníci často sáhli po levnějších modelech. Předpokládám, že část z nich si po jejich vyzkoušení najde cestu k vyšším řadám, a především k set-top boxům splňujícím požadavky Českých Radiokomunikací, které jsou označeny logem ,,DVB-T2 ověřeno“. I z tohoto důvodu se nebojíme našim zákazníkům poskytnout záruku tři roky.

Náročnější zákazníci dají přednost již zmiňovaným multimediálním zařízením nebo modelům s podporou HbbTV, které nabízí další možnosti využití.

Co si myslíte, že se po skončení druhé digitalizace, pochopitelně mimo snížení prodejů, na trhu set-top boxů změní? Očekáváte například růst cen či nějakou proměnu nabídky?

Jako výrobci set-top boxů se snažíme našim zákazníkům neustále zlepšovat kvalitu zboží. Přestože neočekáváme tak výrazné prodeje jako v uplynulém roce, i nadále zlepšujeme naše produkty, protože věříme, že zákazník ocení kvalitní zařízení. Přidanou hodnotou i nadále zůstává např. funkce HDMI (CEC), nebo v závislosti na modelu „seniorský ovladač“. Velkou devizou naší společnosti je vlastní servisní středisko s technickou podporou, které aktivně reaguje na dotazy i připomínky našich zákazníků.

 

 

MTL Cable: doufáme, že se letos na pultech konečně objeví přijímače s HbbTV 2.0

Do set-top boxů tato společnost vstoupila minulý rok i když na českém trhu působí již od roku 1996. Primárně se věnuje velkoobchodnímu prodeji prvků pro výstavbu koaxiálních, metalických a optických datových sítí. Na otázky odpovídal Marek Bezoušek, Product manager.

Co nového letos očekáváte v set-top boxech pro příjem českého DVB-T2?

Doufám, že letos se konečně objeví na pultech boxy s HbbTV 2.0. Platformy jsou již vyvinuty, nicméně blokáda koncernu Huawei brání sériové produkci zařízení. Jinak předpokládám, že se rozšíří nabídka zařízení pracujících na operačním systému Android.

Která vlastnost bude u nových výrobků v roce 2021, podle vás, pro zákazníka tou nejdůležitější? Souhlasíte s názorem, že loni šlo nejvíce o nízkou cenu?

Určitě valná většina zákazníků vybírala podle ceny. Ale výrazně vzrostl počet těch, kteří uvítali lepší výbavu zařízení, ať už v podobě HDMI (CEC), programovatelné dálkového ovladače nebo aplikace, např. Youtube. Letos věřím, že pokud se objeví chytřejší zařízení, některé základní modely budou těmito nahrazeny. Určitě mezi nimi rád uvidím přijímače s HbbTV nebo postavené na operačním systému Android TV.

Co si myslíte, že se po skončení druhé digitalizace, pochopitelně mimo snížení prodejů, na trhu set-top boxů změní? Očekáváte například růst cen či nějakou proměnu nabídky?

K růstu ceny podle mě není důvod. Ano, některé modely se před Vánoci výrazně zlevnily, ale bylo to z důvodu nadměrných zásob distributorů i prodejců. Očekávám, že by mohli některé značky na trhu skončit, protože poptávka již nebude taková a pro některé dovozce už nebude zajímavé směrovat vývoj do tohoto segmentu. Pokud dojde ke zvýšení cen, bude to na základě lepší výbavy či jiných vylepšení.

 

 

Sapro: očekáváme posun k výkonnějším přijímačům s více funkcemi

Hlavní činností společnosti založené roku 1993, je výroba, import-export, velkoobchodní činnost a distribuce v satelitní, pozemní, analogové i digitální technice. Zajišťuje například i dodávky kamerových systémů, anténní, osvětlovací, automobiloví a jiné elektroniky. Na naše otázky odpovídá její ředitel, Lubomír Proboszcz.

Co nového letos očekáváte v set-top boxech pro příjem českého DVB-T2?

Posun směrem k výkonnějším přijímačům s více funkcemi, které jsou vybaveny LAN/Wi-Fi.

Která vlastnost bude u nových výrobků v roce 2021, podle vás, pro zákazníka tou nejdůležitější? Souhlasíte s názorem, že loni šlo nejvíce o nízkou cenu?

Ano, v roce 2020 rozhodovala zejména cena. Co se týče důležitosti, asi to bude odolnost vůči vlivům signálu, kde se ukázalo, že například jednofrekvenční sítě mají díky inverzím své mouchy a pravděpodobně to lze řešit pouze úpravou anténní soustavy, a to i s ohledem na přicházející rozvoj sítí 5G a možného rušení.

Co si myslíte, že se po skončení druhé digitalizace, pochopitelně mimo snížení prodejů, na trhu set-top boxů změní? Očekáváte například růst cen či nějakou proměnu nabídky?

Růst cen neočekáváme. U elektroniky bývá zvykem, že ceny jdou pravidelně směrem dolů. Půjde o změnu v sortimentu použitých antén, filtry LTE a 5G, směrové antény s vyšším ziskem ve spodní části pásma.

 

Strong: Boj o zákazníka se přesune do vyšších kategorií

Společnost byla založena před více než 140 lety a zaměřuje se na digitální satelitní, pozemní a kabelové přijímače, dále pak na boxy IPTV/OTT/Android. Nyní je členem Skyworth Group, což je výrobce a distributor televizorů a zařízení sloužících pro příjem televizního vysílání. Na otázky odpovídá Petr Klement, Sales Manager pro značky Strong, Thomson a Philips.

Co nového letos očekáváte v set-top boxech pro příjem českého DVB-T2?

V základní kategorii set-top boxů určitě k žádným změnám nedojde. Vzhledem k tomu, že poptávka bude oproti posledním dvěma rokům velice nízká, tak ani výrobci nebudou motivovaní přicházet s nějakými inovacemi. Boj o zákazníka se přesune do vyšších kategorií přístrojů.

Která vlastnost bude u nových výrobků v roce 2021, podle vás, pro zákazníka tou nejdůležitější? Souhlasíte s názorem, že loni šlo nejvíce o nízkou cenu?

Nemyslím si, že minulý rok byl pouze o ceně. Pokud měl některý výrobce produkt, který se něčím výrazně odlišoval od jednolité nabídky (DVB-T2 set-top box s displejem či bez displeje), tak dokázal oslovit zákazníky i přes vyšší cenu. U nás to byl například model Strong SRT82, který má velikost flash paměti a je schovaný za televizorem.

V letošním roce očekávám nárůst nabídky i poptávky po boxech, které poběží na Androidu a jsou osazeny tunerem DVB-T2.

Co si myslíte, že se po skončení druhé digitalizace, pochopitelně mimo snížení prodejů, na trhu set-top boxů změní? Očekáváte například růst cen či nějakou proměnu nabídky?

Cena set-top boxů půjde lehce nahoru. Ke konci minulého roku dovozci využili přechod na DVB-T2 v Chorvatsku a zbavili se všech starých zásob, které jim zůstaly z jara. Nebudou se tak muset tolik podbízet cenou, jak jsme v některých momentech minulého roku zažili. Dalším faktorem hovořícím pro růst cen je zásadní navýšení cen přepravy kontejnerů z Číny.

 

 

Technisat: časem dojde odchodu některých značek

Německou značku není třeba příliš představovat. Její příběh se začal psát v roce 1987, kdy byla dosavadním majitelem Peterem Lepperem v městečku Daun založena. Jejím mottem je „prvotřídní kvalita a dlouhá životnost“ výrobků. Na otázky odpovídá obchodní zástupce firmy pro Česko a Slovensko, Lukáš Štěpánek.

Co nového letos očekáváte v set-top boxech pro příjem českého DVB-T2?

V tomto roce očekáváme především snížení zájmu o přijímače DVB-T2 a tím pádem pokles prodejů. I přesto, že technologie DVB-T2 umožňuje rozvoj televizního vysílání mnoha způsoby, např. vysílání ve 4K, nebo placené vysílání, neočekávám, že by mělo v tomto ohledu dojít k nějakým výrazným změnám.

Která vlastnost bude u nových výrobků v roce 2021, podle vás, pro zákazníka tou nejdůležitější? Souhlasíte s názorem, že loni šlo nejvíce o nízkou cenu?

Nízká cena set-top boxů jistě byla a bude rozhodujícím faktorem pro mnoho zákazníků. Avšak ne každý se spokojí se základními funkcemi. Zákazníci se stále více zajímají o HbbTV, tedy tzv. „červené tlačítko“, ale i o další chytré funkce, jako možnost propojení přijímačů v rámci domácí počítačové sítě a sdílení obsahu mezi různými zařízeními, nebo rozsáhlejší možnosti záznamu a jeho editace.

Co si myslíte, že se po skončení druhé digitalizace, pochopitelně mimo snížení prodejů, na trhu set-top boxů změní? Očekáváte například růst cen či nějakou proměnu nabídky?

Postupně dojde k ustálení trhu a časem k vymizení některých značek.

Štítky