Zatímco před prvním televizní digitalizací v roce 2008 deklarovalo vlastnictví alespoň jednoho televizoru 98 procent českých domácností, letos to je už jen 92 procent.

Obě televizní digitalizace v Česku přispěly ke zvýšení počtu domácností, které se rozhodly obejít bez televizního přijímače. Z kontinuálního výzkumu společnosti Nielsen Admosphere vyplývá, že zatímco v roce 2008, tedy před přechodem z pozemního analogového na pozemní digitální televizní vysílání ve standardu DVB-T, mělo alespoň jeden televizor 98 procent českých domácností, ke konci letošního prvního čtvrtletí to už bylo jen 92 procent. Na konferenci DIGIMEDIA 2021 to ve středu řekla Tereza Šimečková, předsedkyně představenstva Nielsen Admosphere. Úbytek televizorů ale nutně nemusí znamenat úbytek diváků.

Generální ředitel České televize Petr Dvořák se například domnívá, že oněch osm procent domácností bez televize sleduje televizní programy přes internet. Například právě ČT nabízí volné streamy všech svých programů prostřednictvím volně přístupné služby iVysílání.cz. „Jsem přesvědčený, že je to těch osm procent, co deklarují, že nemají televizi. Takže nás sledují, ale televizní poplatek neplatí, protože tato povinnost se vztahuje pouze a přijímače s televizním tunerem,“ postěžoval si Dvořák s tím, že je třeba upravit zákon o ČT a definici televizního přijímače, protože online sledování televizních programů je na vzestupu.